Snart lanseres ArmA 3 i alfa-utgave

Bohemia røper årets planer.

For kort tid annonserte Bohemia Interactive at det taktiske krigsspillet ArmA III blir Steam-eksklusivt. Nå er det klart at det kommer i salg langt tidligere enn de fleste har antatt. Faktisk blir spillet tilgjengelig allerede førstkommende tirsdag, altså 5. mars.

Hvis du kjøper spillet på det tidspunktet får du umiddelbart tilgang på en alfa-versjon, som har flere begrensninger i forhold til fullversjonen. Den har fire oppdrag, hvert med fokus på et spesielt aspekt av spillet – infanteri, kjøretøy, dykking og helikoptre. I tillegg foregår den kun på øya Stratis, som er på 20 km². Mesteparten av hovedspillet foregår på naboøya Altis, som er på hele 270 km².

Alfa-versjonen vil få regelmessige oppdateringer i ekte Minecraft-stil, og være tilgjengelig helt til en mer omfattende betaversjon dukker opp senere i år. Da det fortsatt er lenge til spillet er ferdigutviklet må nok spillerne regne med at ikke alt går like knirkefritt med alfa-utgaven, men den inkluderer blant annet muligheten til å lage egne scenarier og modifisere spillet.

Snar slippes vi løs på Stratis.

Flere utgaver

Bohemia Interactive har tydeligvis latt seg inspirere av folkefinansieringsbølgen, og tilbyr spillet i flere utgaver. Den dyreste, for de som vil sponse utviklingen litt ekstra, inkluderer blant annet muligheten til å få navnet ditt oppført i spillets liste over medvirkende utviklere.

Uansett hvilken versjon du kjøper får du automatisk tilgang på betaversjonen senere i år, og fullversjonen når den lanseres.

I tillegg planlegger Bohemia å lansere en miniutgave av alfa-versjonen, og denne vil være gratis. Den har ikke flerspiller eller støtte for modifikasjoner, og den eneste måten du kan få den på er ved at en spiller som allerede har kjøpt spillet sender deg en invitasjon.

– Alfaversjonen av Arma 3 er en stor milepæl for spillets utvikling. Å teste tidlig og ofte setter oss på riktig spor mot å forbedre ytelsen og stabiliteten, samt oppnå målet med å skape en robust versjon av spillet til den endelige lanseringen. Det er også en stor mulighet til å få spillet ut til vårt entusiastiske miljø, slik at de kan begynne å skape sine egne kreasjoner, skriver Jay Crowe, som er en av spillets kreative sjefer, i en pressemelding.

Les også: ArmA-utviklarar ute av fengsel
Les også: Anmeldelse: ArmA II

Siste fra forsiden