Sniktitt

Førsteinntrykk: Darkfall Online

Ubarmhjertig og endeløs krig

Fest setebeltene for en smakebit av hva Darkfall Online har å by på.

1: Side 1
2: Side 2

Realistisk

Dette var neste lærdom i min Darkfall-opplevelse. Det er svært få steder i spillet du kan «binde» deg selv til, som betyr at dukker opp der etter å ha blitt drept. På min vei over verdenen hadde jeg ikke funnet noe annet sted å «binde» meg selv til, så etter mitt møte med dragen rykket jeg helt tilbake til start.

Rotete utstyrssystem.

At dette var frustrerende er soleklart, men det var også en helt utrolig lekse om innlevelse i en spillverden. Darkfall legger mye vekt på å ha en realistisk fantasiverden, og for å gjøre dette kutter de ikke i nærheten vekk like mange skarpe hjørner som de fleste andre massive onlinespill. Darkfall er virkelig et spill hvor du konstant lever med en høy risiko, og det er en verden hvor de erfarne og smarte blir belønnet.

Spillets nåværende versjon er nesten helt uten musikk og svært få bakgrunnslyder. I starten så jeg på dette som en svakhet, men etter noen timer ute i Darkfalls villmark innså jeg lydens betydning. Lyd av kamp og andre spillere er helt essensielt for å finne dem i spillets enorme landskap. Du kan høre hva slags rase spillere tilhører når de blir truffet, og hvilke angrep de bruker. Du må hele tiden speide og lytte etter fiender når du er ute og kjemper, og kan ikke se dem som små flekker på ditt mini-kart.

Farene ved å dø, den store og åpne verdenen, fienders kunstige intelligens, alle oppgavers tungvinthet, hvordan evner trenes opp, og mange av de andre elementene som Darkfall er bygget opp av, bidrar alle til å øke spillerens innlevelsesfølelse. Mye av det du finner i spillet kan virke som pur galskap, men hvis du virkelig studerer galskapen vil du finne et system. Systemet er laget for å støtte opp om spillernes innlevelse, og virker ikke å bry seg om det har haugevis med nådeløse eller tungvinne trekk som resultat.

Ingen erfaringspoeng og klasser

Darkfall inneholder ikke erfaringspoeng som du tilegner deg for å stige grader eller nivåer. Det inneholder ikke klasser som avgjør hva slags evner og egenskaper du får tilgang på å bruke. Spillsystemet er i stedet bygget opp av ulike evner som trenes opp ved bruk. Desto mer du skyter med pil og bue, jo bedre blir du.

En Mahirim er klar for kamp.

Slik fungerer systemet for alle spillets evner, enten det er for å løpe, fiske, hvile, slåss eller lage utstyr. Når du trener opp evner stiger også sakte men sikkert din karakters basisegenskaper, som styrke, intelligens osv. Desto høyere du trener hver evne, desto lengre tid tar det å trene den, men desto bedre du blir desto flere muligheter får du til å kjøpe deg nye evner du da kan begynne å trene.

Dette systemet med trenbare evner danner et system som har en god del dybde og masse frihet. Systemet legger likevel opp til mye av det som i massive onlinespill kalles «grinding». Dette er når du må gjøre den samme oppgaven igjen og igjen for å avansere, noe som kan bli kjedelig i lengden. I starten kan du for eksempel trene magi ved å kaste en basis skadeformel igjen og igjen. Det spiller ingen rolle hva du treffer med formelen, så du kan like gjerne stå å skyte inn i en vegg som å gå ut for å drepe gobliner hvis du ønsker å trene nybegynnermagi.

Selv din karakters utstyr, evner og basisegenskaper har en del å si i kamp, er det likevel din ferdighet med tastaturet og musa som er viktigst i Darkfall. Kamp foregår i et utrolig hurtig tempo med masse løping og hopping frem og tilbake. I all kamp er du helt avhengig av å ikke tømme din utholdenhet, for da kan du ikke lengre angripe eller løpe fra noen. Det er veldig viktig å konstant spise mat og drikke trylledrikker hvis du befinner deg i spesielt vanskelige situasjoner slik at du ikke plutselig blir utmattet.

Kamp mellom klaner

Svært mye av Darkfall dreier seg om kamp mellom klaner. Rundt om i verdenen finner du steder hvor klaner kan bygge sine byer. Disse stedene er forskjellige på mange måter. Terrenget rundt dem er avgjørende for hvor lette de er å forsvare, og det avgjør også hvilke bygninger som kan bygges i dem. Du må for eksempel ha en spillerby liggende ved havet for å kunne bygge skip.

På tokt med klanen.

Enorme byer, skip, vakttårn og kanoner trenger alle mye ressurser for å kunne bygges, og det er kun store klaner som vil ha mulighet til å samle inn alle ressursene som trengs for mange av disse. I tillegg til at en stor klan vil være i stand til å samle inn mange ressurser, vil også klanen kunne ha spillere som er spesielt egnet til forskjellige oppgaver, slik at samarbeid gjør alle sterkere.

Det er for eksempel viktig å ha spillere som er gode til å lage våpen, rustninger, trylledrikker, mat, ridedyr eller alle de andre tingene du behøver for å lykkes i lengden. Siden det tar tid å bli bra på alle felt, vil nok de fleste klaner nyte godt av å ha dedikerte og spesialiserte spillere.

Med alle spillets muligheter for allianser, rasekriger og intriger kan det også godt hende det politiske spillet blir viktig etter hvert. Intriger av dette slaget spiller en enorm rolle i EVE Online, og det blir spennende å se om Darkfall kan bringe noe av den samme konfliktskapende dynamikken til sitt massive onlinefantasyspill.

Klart til lansering

Det er ikke mange dagene til Aventurine lanserer sitt massive onlinespill, og de har gjort det klart at de kun har begrenset serverkapasitet for øyeblikket. Jeg er ikke i tvil om at denne kapasiteten raskt blir fylt, slik at det godt kan hende mange som ønsker å spille Darkfall ikke får muligheten med en gang. Hvis lanseringen blir relativt stabil og problemfri, tror jeg Aventurine ganske raskt vil være i stand til å øke sin kapasitet gjennom flere servere for flere spillere.

En havn er godt å ha.

Siden Darkfall har vært under utvikling så lenge, og det har hatt mange tilhengere som har kommet og gått underveis, med mye syting, klaging og mistro blandet med entusiasme og håp på veien, er det på sin plass å gratulere alle fans og utvikler Aventurine, med at spillet endelig er klart til lansering.

Aventurine er lite selskap, det har kommet med svært sparsommelig informasjon og det har gått uortodokse veier, så det er ikke rart at mange lenge har tvilt på om Darkfall noen gang kom til å bli ferdig. Utviklerne har trukket ideen om å lage et massivt onlinespill for alle ned i dass, og aldri sett seg tilbake. De har med Darkfall i forsøkt å lage et spill som kan tilfredsstille de mest «hardcore» og erfarne onlinespillerne, som får sin største glede av å slakte sine motstandere, rane dem for alt de har av utstyr for så å le rått og peke – og jeg tror de har lykkes.

Hvis jeg skal våge meg på et lite klarsynt øyeblikk etter hva jeg har sett av Darkfall Online så langt vil jeg si dette: Spillet kommer aldri til å nå de helt store høyder innen spillertall. Spillet kommer til å se store forbedringer det neste året, spesielt innen balansering av evner og utstyr. Til tross for flere svakheter tror jeg spillet vil bli en suksess for flere erfarne massive onlinespillere, og jeg tror Aventurine vil være i stand til å bygge på denne suksessen ved å gradvis tilegne seg flere spillere og samtidig forbedre sitt produkt.

Konklusjon

Selv om dette kun er mitt førsteinntrykk, har jeg opplevd ganske mye av hva Darkfall Online har å by på. Jeg er ikke i tvil om at spillets rå brutalitet vil virke appellerende for mange, og samtidig avskrekkende på andre. Darkfall er også et spill hvor bruk av mikrofon nærmest er påkrevd, da det både har et svakt chat-system, og at raske kamper er avhengig av god koordinasjon mellom spillere.

Det kan bli folksomt.

Selv om mange vil kaste seg over Darkfall rett etter lansering, vil nok også mange raskt finne ut at dette ikke er spillet for dem. Her er det lite innhold for de som ønsker å spille alene, de som ønsker å spille interessante fortellinger og de som har svært høye krav til grafikk. Selv om spillerne som er ute etter dette nok vil forsvinne ganske raskt, tror jeg likevel Darkfall vil være i stand til å holde på mange av de som har søkt seg til spillet på grunn av dets styrker. Styrker som spiller-mot-spiller-kamper og den store og åpne verdenen.

Darkfall Online kan være spillet for deg som vet nøyaktig hva du vil ha. For å spille Darkfall bør du ha tykk hud, tålmodighet, villighet til å lære, villighet til å samarbeide med andre og villighet til å akseptere at du kommer til å bli dengt og ranet talløse ganger. Som belønning for denne villigheten får du en helt spesiell spillopplevelse, med knalltøff kamp mot andre spillere, en massiv verden som virkelig er skapt for innlevelse og en dypt spillsystem hvor samarbeid er nøkkelen til suksess.

Darkfall Online lanseres 25. februar. Førsteinntrykket er basert på betatesting den siste uka.

Diskuter artikkelen på forumet

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden