SNIKTITT: Grounded
Sniktitt
(Foto: Obsidian Entertainment)

Grounded

Kjære, jeg krympet Minecraft!

Det nyeste spillet fra Obsidian Entertainment er sjarmerende på alle de riktige måtene.

Obsidian Entertainment er først og fremst kjent for å lage voksne rollespill av typen Fallout: New Vegas og The Outer Worlds. Her har de i en årrekke levert spennende historier pakket inn lag på lag med moralske dilemmaer og interessante rollespillmekanikker. Og nå lager de Minecraft for tilhengere av insekter og Kjære, jeg krympet barna-filmene fra åtti- og nittitallet. 

Heisann. Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Å påstå at dette – det første prosjektet etter at de ble en del av Microsofts spillfamilie i fjor – er noe litt annerledes er derfor en ganske så stor underdrivelse. Likevel er det mye interessant å utforske og leke seg med i dette nye universet, og med en del ekstra innhold på vei etter spillets «early access»-lansering senere i sommer, tror jeg Grounded kan bli riktig så spennende til slutt. 

Koselig med maur

Den aktuelle Grounded-demoen vi har fått bryne oss på kaster oss in medias res ut i den forvokste spillverdenen. Eller ... i realiteten er det vel heller slik at det er spillfiguren som har blitt krympet til størrelsen på en maur, men uansett oppleves verdenen som enormt stor. 

Ferden begynner inni en mørk tunnel, hvorpå man stikker hodet opp av jorda og får øye på digre gresstuster, sopper og ikke minst insekter i det fjerne. Spillet har et smått tegneserieaktig utseende, slik at jeg i tillegg til de åpenbare Kjære, jeg krympet barna-assosiasjonene, også begynner å tenke på Pixars Småkryp fra slutten av nittitallet. Det er gode minner, og følgelig blir da også den snaue timen vi får med Grounded ganske så hyggelig.

Jeg merker at jeg kan like dette universet.

Jeg skvetter til idet en liten maur kommer kravlende bort til meg, og jeg leter øyeblikkelig etter noe å forsvare meg med. Jeg finner et knippe steiner bak et forvokst blad, men oppdager til min store lettelse at mauren ikke angriper. I stedet ser den på meg med store øyne og løfter hodet litt hundeaktig. Den er søt på sitt underlige vis, alt er veldig sjarmerende, og jeg merker at jeg kan like dette universet.

Alt er stort i Grounded. Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Kjent overlevelse

Verre blir det når jeg senere snubler over litt mer hissige skapninger. Akkurat som i virkeligheten kryr det av små og store insekter i Groundeds fargerike verden, og både midd, marihøner, døgnfluer og gresshopper kan finne på å angripe deg hvis du ikke passer på.

Av det vi har sett så langt, er det imidlertid edderkopper som fremstår som de verste naturlige fiendene i spillet. Heldigvis kan du etter hvert kan låse opp flere hendige verktøy som hjelper deg med å overleve. Allerede fra starten av kan man blant annet snekre sammen en øks og et spyd ved å ta i bruk avrevne stilker, steiner og oppkappede blader, mens man senere kan lage fakler, pil-og-bue og masse annet rart. 

Blader, trær; tomato, tomato. Hugges skal det åkkesom! Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Ikke alt gir derimot like mye mening i starten, og spillet sliter veldig med et nokså kronglete brukergrensesnitt. Det tok for eksempel nærmere 20 minutter før jeg skjønte at man ikke trengte et arbeidsbord for å lage alminnelige verktøy, men at man i stedet hadde en egen «crafting»-seksjon begravd inne i selve hovedmenyen. Det er også litt vel keisomt å bla fram og tilbake i ryggsekken, særlig når man etter hvert må lagre gjenstander og rydde opp i inventaret før man legger ut på tur.

Utover dette har spillet også et system som lar deg bygge vegger, gulv og tak, slik at man etter hvert kan lage seg et lite krypinn hvor man kan søke dekning når natten faller på. Spillfiguren din trenger i tillegg mat og drikke, noe man får ved å sanke sopp og steke insekter man har kverket, og på toppen av det hele kan man selvfølgelig også dele opplevelsen med opptil tre andre spillere.

Det fungerer nokså godt.

Hvis alt dette høres veldig kjent ut, er det fordi Grounded er et veldig typisk overlevelsesspill, med mange elementer som er mer eller mindre direkte hentet fra spill som Minecraft, Rust og den slags. Ingen av disse elementene har foreløpig imponert oss i den grad at det overgår inspirasjonskildene, men det fungerer nokså godt.

Her skjer det greier. Foto: Espen Jansen/Gamer.no

En helt ny verden

I stedet er det universet som er og blir trekkplasteret i Grounded, i tillegg til det faktum at det faktisk er en historie å oppleve her. Foreløpig har vi bare tatt del i et par meget korte oppdrag, men begge disse var spennende nok til å virkelig gjøre oss interessert i å se mer.

Her oppdaget vi en diger maskin et stykke ut i gressjungelen, som ved aktivering startet opp tre forskjellige laserstråler. Problemet var bare det at laserstrålene enten ikke fungerte optimalt eller var blokkert av blader og den slags.

De påfølgende oppdragene vi måtte utføre var ikke enormt kompliserte, men ledet oss likevel et stykke utfor allfarvei. Her måtte vi blant annet annet følge en ledning langt under jorden for å se hvorfor den ene strålen kortsluttet, mens vi senere måtte kutte ned bestemte gresstrå for å åpne opp veien for den andre strålen høyt til værs.

Som sagt er det ikke mye å gå ut fra foreløpig, men dette, sammen med det faktum at det er flere navngitte områder å oppdage på verdenskartet – inkludert en sandkasse, et massivt tre, det digre huset i det fjerne og en rekke forskningsstasjoner – gjør meg svært spent på hvor langt Obsidian kan dra eventyret.

Er du redd for edderkopper, er det mulig å gjøre de mindre «edderkoppete» i innstillingene. Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Konklusjon

Rent mekanisk kan nok Grounded virke litt for enkelt og hakket for likt sine respektive inspirasjonskilder. Etter en drøy time på tokt er det nemlig lite ved spillets gameplay som skiller dette fra for eksempel Minecraft, med typiske elementer som «crafting» av våpen, bygging av baser og sanking av mat, vann og andre ressurser.

Det som da virkelig er med på å skille dette spillet fra røkla, er det unike universet man befinner seg i. Som en krympet jypling befinner man seg plutselig midt i en enorm, fargerik og aldri så lite skremmende verden, og det er svært engasjerende å oppdage nye insekter, verktøy og steder å utforske jo bedre kjent man blir med spillet.

Jeg ble ganske fornøyd med denne lille kroken jeg lagde i en tom brusboks. Foto: Espen Jansen/Gamer.no

Grounded tar nok litt ekstra tid å bli vant til, blant annet takket være et litt klønete brukergrensensnitt og småkjedelig bygging, men også dette blir mer spennende jo lenger vi får spille. 

Til syvende og sist er dette nok likevel et spill jeg aller mest har lyst til å spille for historiens del. Vi vet foreløpig ikke spesielt mye om handlingen, annet enn at målet for reisen selvfølgelig er å bli stor igjen. Forhåpentligvis skjer det mye spennende underveis, med mange unike områder man kan besøke rundt om i den massive hagen man må overleve i. Hvis ikke vil nok Grounded fortsatt være et ganske så artig overlevelsesspill, bare uten de helt store nyvinningene.

Grounded lanseres i «early access» på Xbox One og Windows (testet) den 28. juli.

LES OGSÅ: Vår sniktitt på EAs neste skytespill, Rocket Arena »

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen