Sniktitt

Mass Effect 3

Episk og storslått, eller kitsch og klisjé?

KÖLN (Gamer.no): Det er én ting når skumle romvesen angriper en romstasjon i en galakse langt, langt unna. Det er noe helt annet når de kommer til Jorda. I Mass Effect 3 er invasjonen av vår vakre planet i full gang og det er opp til Shepard å få stablet et forsvar på beina. Klarer Bioware å avslutte triologien sin på en så episk og storslått måte som serien har bygget opp til?

Den første demonstrasjonen jeg får se her i Tyskland er et oppdrag hvor Shepard skal eskortere en tildekket kvinnelig krogan. Hun sitter i en beskyttende tank, og gjemmer også ansiktet bak et sjal så demoen avslører ikke hvordan kvinnene til denne merkverdige rasen ser ut. Ikke overraskende byr dette oppdraget på komplikasjoner. Cerberus dukker opp og prøver å drepe denne velbygde kvinnen. De er faktisk så bestemt på dette at de er villige til å knerte romhelten vår i samme slengen. Dette føles jo egentlig litt merkelig med tanke på hvor mye Cerberus investerte i protagonisten vår i Mass Effect 2.

Enda mer fokus på kamp

Det er nok av store fiender å bryne seg på.

Spillet kaster masse slemminger mot oss og vi får se noen av de nye kampmekanikkene. Først er siktingen forbedret, de kaller det presisjonssikting. Det var ikke så lett å se noen reel forskjell på akkurat det, men det er åpenbart et stort fokus på actionsekvensene i spillet. Fiendene skal være smartere, mer aggresive, og ha en bredere forståelse av taktikk. Hektiske kamper utspiller seg, og mer varierte og avanserte fiender skal tvinge deg til å spille på hele registeret av våpen og egenskaper for å overleve.

Dekningssystemet har blitt redesignet for også å bidra til mer actionrike kamper. Utviklerne ønsker ikke å ha skyttergravkrig hvor man står bak hver sin dekning og skyter på hverandre. Nå kan du snike deg langs dekningen, runde hjørner og bevege deg mer sømløst mellom forskjellige dekninger. Dette gir deg også muligheten til å snike deg inn bak intetanende fiender og gi dem en blodig død med det nye våpenet, omniblade. Dette er et kraftig slagvåpen som introduseres for å få mer guff i nærkampene. Nytt for utgaven er også håndgranater, og våpenmodifikasjoner gjeninnføres. Alle klassene i spillet har nå tilgang på alle våpen, og du kan finne en rekke oppgraderinger til disse rundt forbi i universet.

Den nye omniblade-egenskapen gir mer slagkraftige nærkamper.

Når det er sagt synes jeg fortsatt ikke at dekningssystemet så helt problemfritt ut. I Mass Effect 2 hadde jeg ofte problemer med at siktet mitt befant seg på uventede steder på skjermen når jeg dukket opp bak dekningen for å skyte. Det samme så ut til å plage Bioware-representanten som demonstrerte spillet for oss. I tillegg er fiendene rett og slett veldig dårlige til å gjemme seg. Når de sitter i dekning er det som regel alltid et hode, en fot eller en pukkel som stikker ut. Da blir det lett å skyte fiender og da får man igjen denne skyttergravskrigingen som Bioware forsøkte å unngå.

Det at fiendene er smartere og mer aggressive kan også se ut til å gå hånd i hånd. Så lenge de er på offensiven har de ofte gode strategier. De bruker til og med jetryggsekker for å jakte på deg. Men det virker ikke som om de er særlig drevne på forsvar. Når du klarer å flanke dem og komme deg inn bak linjen deres blir de veldig rådville og klarer ikke å omstille seg. Jeg skulle gjerne sett at de for eksempel forsøkte å trekke seg tilbake og holde en ny posisjon når de følte seg overkjørt. Det kan selvfølgelig være at akkurat de kampene jeg har sett ikke er hundre prosent representative for spillet, men det virker i hvert fall som om spillet fortsatt har litt å gå på før det kan kalle seg et ordentlig skytespill.

Bioware satser på å gjøre mer ut at figurutviklingen enn de følte de klarte i det foregående spillet. Shepard skal nå ha flere ferdigheter å velge mellom, og dissa kan oppgraderes på ulike måter. En stilig egenskap er gode gamle «bullet time», som får verden til å bevege seg saktere, slik at du får bedre tid til å fokusere på å knekke fiendene dine.

Det er mange muggne typer i universet.

Utviklerne har helt siden det første spillet vært nøye med å presisere at valgene dine har konsekvenser. Jeg forsøkte å ha øynene åpne for hint til hva som kunne vært avhengig av de valgene du gjorde tidligere. Det ene oppdraget jeg fikk se var ledet av Mordin, den salariske forskeren som arbeidet på genophage-prosjektet. Han er en av personene som kan dø i Mass Effect 2. I tillegg var det klare referanser til Wrex, som for mange møtte en ublid skjebne allerede i det første spillet. Jeg er veldig spent på å se hvordan universet ser ut basert på de tidligere valgene jeg har tatt.

Spill med følelser

Sekvensen vi fikk se hvor de viser Jorda som er under angrep gir en enorm følelse av skalaen i spillet. Scenene er nærmest identisk fra War of the Worlds, både med de langbeinte ødeleggelsesmaskinene og den karakteristiske durelyden de lager. I tillegg til å vise oss den enorme ødeleggelsen akkompagnert av dramatisk musikk, tar de også krigen ned på et personlig nivå. En liten gutt som vi tidligere forsøkte å hjelpe, men som ikke turte å komme med oss, krabber inn i et skip som skal evakuere sivile. Dette skipet blir blåst i fillebiter og Shepard står igjen og tar inn alle inntrykkene.

Les også
Anmeldelse:
Mange gamle venner stiller opp når Shepard trenger det.

De bruker Hollywood-triksene for alt de er verdt og gjør sitt ytterste for å spille på hjertestrengene til spilleren. Dette er en del av måten de ønsker å gi spillet den episke og storslagne følelsen, men av og til føler jeg at de beveger seg helt på kanten av hva som er storslått, og hva som er kitsch. Jeg håper de klarer å balansere på denne linjen gjennom hele spillet og at de ikke velter over i reinspikka følelsesprovosering.

Men når alt kommer til stykket så er jeg svært spent på Mass Effect 3. Jeg trekker frem et par punkter her som jeg stiller spørsmålstegn ved, men det er fordi jeg bevisst søker å finne svakheter i et tilsynelatende bunnsolid spill. Produksjonsverdiene er enorme og alt virker særdeles gjennomført. Litt endringer på småting er gjort, men i bunn og grunn følger de standarden som ble satt av Mass Effect 2. Dette kommer til å bli et romepos av de sjeldne og det gleder jeg meg veldig til.

Konklusjon

Det er ingen tvil om at Mass Effect 3 kommer til å bli et storslagent spill. Det litt abstrakte målet med å redde universet, er tatt ned på et mer håndterbart plan. Nå er det vår planet som er under angrep. Bioware kverner på med føleser rundt dette og det er ingen tvil om at introduksjonen er i overkant pompøs. Når det er sagt virker det som om de satser på litt av den samme oppskriften som i forgjengeren. Du må ut å samle allierte og komme tilbake for et endelig oppgjør. Dette fungerte med brask og bram og det tviler jeg ikke på at det vil gjøre også her.

Utviklerne har hele tiden fokusert på at kampene skal kunne konkurrere med reinspikka skytespill. Det gjør de fortsatt ikke. Selv om de har tatt flere steg for å forbedre dette, så er det enda et stykke igjen å gå. Det jeg har sett så langt tyder på at spilleren har fått flere taktiske muligheter, men at den kunstige intelligensen til fiendene ikke har blitt oppdatert til å håndtere disse nyvinningene. De fremstår i dag ofte som klønete. Men det er jo en stund igjen til slippdato så de har tid til å teste og gjøre forbedringer en stund til.

Jeg liker en del av de mindre endringene de har gjort. Jeg har spilt gjennom Mass Effect 2 med tre ulike figurer og ingen av dem hadde mulighet til å bruke rifla fra begynnelsen av. Nå får alle klassene tilgang på alle våpen, og jeg liker også at de har gått tilbake til ordningen med at man kan finne oppgraderinger til våpnene sine slik man kunne i Mass Effect 1. Mass Effect-universet, og ikke minst de mange spennende individene som holder til der, ser ut til å være godt ivaretatt. Når mars kommer og invasjonen begynner, sitter i hvert fall jeg klar for å gi mitt for planeten.

Klarer ikke laste video

Mass Effect 3 kommer i salg 6. mars 2012, for Xbox 360, PlayStation 3 og PC.

Siste fra forsiden