Mount & Blade-ekspansjon

Fokus på flerspiller

Den herlige sjangerblandingen Mount & Blade får snart en flerspillerfokusert utvidelse.

STOCKHOLM (Gamer.no): Det populære spillet Mount & Blade hadde en beskjeden start, og det tilbrakte lang tid som kun et hobbyprosjekt av et tyrkisk ektepar. Gode tilbakemeldinger fra venner og fans gjorde at selskapet Taleworlds ble startet og slik kunne spillet virkelig ta form. Etter den suksessfulle utgivelsen av Mount & Blade gjennom svenske Paradox Interactive, er det nå klart at Taleworlds skal utvide og oppgradere sitt spill gjennom en utvidelsespakke.

Produsent Cem Çimenbiçer.

I sin presentasjon av utvidelsen forklarer produsent Cem Çimenbiçer at de skal fokusere på både fornyelse og forbedring. Taleworlds håper å gi ut denne pakken til sommeren, men har mange utfordringer de må komme over først. Siden Mount & Blade inneholder elementer fra mange sjangere som action, rollespill og strategispill, var det spennende å høre hvilke ideer utviklerne ville bygge videre på i en utvidelsespakke.

Forbedring og nye elementer

Cem Çimenbiçer viser frem bilder av kraftige forbedringer innen grafikk og forteller om et fokus på å gjøre spillets kunstige intelligens bedre. Selv med endringene i grafikken ønsker Taleworlds fortsatt å holde på spillets atmosfære og realistiske utseende. De ønsker samtidig å gjøre spillet mer tilgjengelig for flere spillere, og utvide de strategiske og diplomatiske mulighetene i tillegg til å forsterke spillets kampmekanikk.

Utvidelsespakkens største fokus er likevel en ny flerspillerfunksjon. Dette nye elementet vil la opp til 32 spillere kjempe med og mot hverandre i ferdiglagde scenarier. Siden hver spiller kan ha med seg ganske store grupper soldater under sin kommando, er det mye spenning knyttet til de store, hektiske og actionfylte slagene vi kan komme til å se i flerspilerscenariene. De fleste av disse kommer til å bli lette å kjenne igjen for de som er vant med flerspillerkamp, men utviklerne kommer også til å fokusere på beleiringskrigføring.

Herlig middelalderkamp.

Fortsatt fokus på frihet

Etter presentasjonen fikk jeg muligheten til å spørre Cem Çimenbiçer noen spørsmål:

– Et av de viktigste elementene i Mount & Blade er dets åpne verden. Hvorfor har dere fokusert på dette elementet og hva vil utvidelsespakken gjøre innen dette feltet?

– Spillerens frihet er et viktig prinsipp for oss. Hvis spillerne blir begrenset til å holde seg innenfor visse scenarier, eller hvis de bare kan alliere seg med én gruppe, kan deres spillopplevelse bli for innsnevret og de kan gå glipp av mye av det spillverdenen har å by på. Vi kommer ikke til å innskrenke dette i utvidelsespakken, forteller Cem Çimenbiçer.

– Med en så stor grad av frihet kan spillere lett miste sitt fokus på hva de forsøker å oppnå, hvilke mål de har og hvorfor de i det hele tatt spiller spillet. Er du enig?

Forbedret grafikk.

– Ja, men vi ønsker at spillere skal kunne spille Mount & Blade på mange forskjellige måter, og at de hele tiden skal ha mange forskjellige ting å gjøre. En kan for eksempel spille store deler av spillet som handelsmann. Men vi forsøker for tiden å gjøre det lettere for spillerne å komme i kontakt med oppdragsgivere som åpner for flere sider av spillet, slik at det blir enklere å finne seg forskjellige typer oppdrag, sier Cem.

– Hvorfor er det så lite fokus på en historie i Mount & Blade? Er dette for å ikke innskrenke spillernes frihet?

– Etter min mening er en fortelling fortsatt en manglende del av spillet. Det kan være mange små fortellinger i spillet, selv om det ikke har en sammenhengende historie. Vi har ikke kunnet skrive en slik historie for Mount & Blade, for vi har ingen forfatter blant utviklerne, forklarer han.

Flerspiller i sentrum

– Det har kommet mange spillerlagede modifikasjoner til Mount & Blade. Hvor viktig del er de av spillet, og hvilke muligheter får spillere til å modifisere de nye flerspillerscenariene?

På hesteryggen.

– Spillerlagde modifikasjoner er en viktig del av spillet. Vi har laget et kraftig verktøy for dette som spillerne får tilgang til. Vi forsøker hele tiden å forbedre dette verktøyet og gjøre det lettere i bruk. Vi prøver også å gi de som lager slike modifikasjoner ekstra informasjon og muligheter når de spør om det. Vi ønsker at modifikasjonslagerne skal ha muligheten til å forandre på svært mye, slik at de kan lage unike fortellinger og verdener. I utvidelsespakken vil vi gi spillerne muligheten til å modifisere spillets flerspillerelement, ved å la dem lage scenarier med unike regler, oppdrag, muligheter og kriterier for å vinne, forteller Cem.

– Kommer dere til å lage noen slike spennende flerspillerscenarier selv?

– Vi kommer til å ha mange muligheter for beleiringskamp og vanlige scenarier som «death match» og så videre, men vi kommer i tillegg å forsøke å gi spillerne muligheten til å prøve seg i historiske slag. Vi kommer ikke til å kalle disse slagene etter navnene de hadde i vår virkelige verdens historie, men vi kommer til å legge igjen nok hint til at historiekjennere vet hva det hele skal forestille, sier han.

– Hva er deres største utfordring i utvidelsespakken?

En liten hær.

– Vi jobber hardt med å hindre forsinkelser og hakking i flerspillerscenariene. Siden Mount & Blade er så avhengig av fartsfylt nærkamp, hvor spillernes bevegelser og posisjoner er uhyre viktige, kan bare litt hakking skape store problemer. Dette er et større problem i Mount & Blade enn i de fleste andre spill, men vi fokuserer mye på dette for tiden for å løse utfordringen, svarer Cem Çimenbiçer.

Konklusjon

Etter presentasjonen og intervjuet synes jeg den kommende utvidelsespakken høres spennende ut. Taleworlds er fortsatt et lite selskap og det er klart at de må fokusere på de av spillets områder de har kapasitet til. Selv om utvidelsespakken kommer til å gjøre Mount & Blade til et vakrere spill, vil den nok ikke i stor grad være i stand til å fylle mange av spillets rapporterte innholdshull.

Det er likevel ingen tvil om at det er flerspillermulighetene som står i sentrum i denne utvidelsespakken. Siden Mount & Blade allerede er gjør en veldig god jobb med å simulere realistiske kamper med middelaldervåpen, tror jeg denne flerspillerdelen kan gi svært mange spillere morsomme og fartsfylte opplevelser.

Selv om Mount & Blade kanskje ikke er så blankpolert som mange av dets konkurrenter, er det umulig å stikke under en stol at det er et modig spill med spennende ideer som har bygget seg opp en lojal tilhengerskare. Med denne utvidelsen av spillet er det gode sjanser for at Mount & Blade ikke bare gir nåværende fans mye av hva de ønsker, men også at spillet kan vinne mange nye hjerter.

Diskuter artikkelen

Siste fra forsiden