Sniktitt

ReCore

Heseblesende action i en spennende verden

ReCore er kanskje ikke som forventet, men leverer likevel underholdning på høyt nivå.

LOS ANGELES (Gamer.no): På E3 2015 gav Microsoft oss en liten smakebit på det mystiske action-eventyret ReCore. De fleste detaljene om spillet uteble, men traileren vi fikk se var mer enn nok til å vekke interessen.

De neste 12 månedene passerte uten at vi fikk høre stort mer om ReCore, men på årets E3 dukket det opp igjen. På messa fikk jeg kaste meg ut i spillets spennende verden, og selv om ReCore ikke er helt som jeg hadde forestilt meg, lot jeg meg likevel imponere.

Ikke som ventet

Å si at ReCore ikke er som forventet er kanskje litt urettferdig, da hverken Microsoft eller utviklerstudioene Armature og Comcept hadde avslørt mye om spillet i forkant av E3 2016. For å være ærlig er jeg ikke helt sikker på hva jeg hadde sett for meg, men da jeg fikk se spillet i aksjon for aller første gang var jeg utrolig skuffa.

I stedet for å få utforske spillets åpne og vakre ørkenlandskap ble jeg sendt ned i en slags underjordisk fabrikk, der jeg måtte navigere meg gjennom trange korridorer og meie ned slemme roboter. I bunn og grunn er ReCore nemlig et skytespill i tredjeperson, noe spillets første trailer overhodet ikke hadde forberedt meg på.

Jeg skulle gjerne utforsket mer over bakken.
Microsoft Studios

I samtaler med noen av spillets utviklere ble jeg forsikret om at man også skal få bevege seg rundt på planetens overflate, men hovedfokuset virker å ligge på utforskning og kamp i mer avgrensede områder. Gjennom action-sekvensene drives spillets handling fremover, og vi får gradvis vite mer om planeten vi befinner oss på og om spillets hovedperson.

Maskiner gjør opprør

I ReCore spiller vi som ungjenta Joule, som tilsynelatende befinner seg helt alene på en fremmed planet. Etter at jordas naturlige ressurser ble brukt opp, reiste menneskene ut i verdensrommet for å finne et nytt hjem. Til slutt landet de på planeten Far Eden.

Planeten var riktignok ikke beboelig i sin opprinnelige stand, og mens maskiner ble satt til å gjenskape jordas miljø, gikk menneskene i kunstig dvale. Med jevne mellomrom vekkes ett og ett menneske for å sørge for at alt går som det skal, men da det en dag blir Joules tur, oppdager hun at alt har gått galt.

Maskinene har gjort opprør, og i tillegg til å ikke lenger utføre jobbene sine, oppfører noen av de seg truende mot mennesker. Som det eneste våkne mennesket på planeten blir det opp til Joule å komme til bunns i mysteriet, og sammen med sin egen trofaste robothjelper tar hun fatt på den farlige oppgaven.

Historiens utgangspunkt er spennende, og utviklerens løfte om en ukonvensjonell løsning på spillets problem lover godt. Da jeg fikk se ReCore for første gang var jeg redd for at fokuset på action-elementene ville ødelegge for historien, men de to partene ser ut til å utfylle hverandre godt.

ReCore vil fortelle en spennende historie.
Microsoft Studios

Heseblesende action

Les også
Anmeldelse: ReCore

Det tok kun noen øyeblikk fra jeg fikk kontrolleren i hånda, til skuffelsen jeg følte over spillet var helt glemt. Nei, ReCore var ikke som jeg hadde ventet meg, men det hindrer ikke spillet i å levere underholdning på høyt nivå.

I kampene mot de ondsinnede robotene blandes skyting og manøvrering av spillfiguren i en heseblesende og fargerik cocktail. Fiendene kommer i et varierende utvalg, og bruker vekselvis nærkamp, vanlige skudd og angrep som dekker et større område. Det gjelder hele tiden å holde fiendene foran seg, og med både dobbelthopp og rakettstøvler er det enkelt og moro å bevege seg unna og rundt motstanderne.

Med ett enkelt knappetrykk sikter Joule automatisk mot en fiende i nærheten, og spillere kan deretter fyre av vanlige skudd eller bruke litt lengre tid på å lade opp en kraftigere salve. Skytemekanikken er solid, og det gikk stort sett lett å sikte meg inn på den fienden jeg til enhver tid ønsket å tilintetgjøre. Balansen mellom svakere og kraftigere angrep virker også nøye gjennomtenkt, slik at man hele tiden bytter mellom dem avhengig av kampsituasjonen.

Kraftkjernene du finner i ReCore blir viktige.
Microsoft Studios

Med deg i kampene har du også en av flere robothjelpere, som hver setter preg på kampene på sin unike måte. Mack er en trofast robothund som liker å utforske og gjerne hjelper til i kamp, Seth ligner en edderkopp som hjelper deg ut av vanskelige situasjoner, mens Duncan minner om en gorilla som kan dele ut solide doser med smerte.

Kjernene er viktige

Hver av robotene dine har også en farget kraftkjerne – eller «Core» – som spiller en svært viktig rolle i ReCore. Fiendene du møter har nemlig tilsvarende farger, og ved å bruke roboter og angrep som matcher fienden, går kampene raskt mye lettere.

Angriper du for eksempel blå fiender med Mack ved din side, bygger du sakte opp en multiplikator som lar deg gjøre langt mere skade, så lenge du holder angrepene gående. Bygger du den høyt nok mot én fiende får du etter hvert muligheten til å avslutte kampen raskt ved å stjele kjernen dens.

Kjerner du samler kan senere brukes til å oppgradere og tilpasse både robotene dine og våpenet ditt. Akkurat hvordan dette vil fungere ville ikke utvikleren avsløre i detalj, men vi kan trygt gå ut ifra at man i hvert fall får bygge opp sterkere angrep og bedre utholdenhet jo lenger ut i spillet man kommer.

Plattformelementer og puslespill

Ved siden av de mange kampene blir du også nødt til å løse en rekke plattformoppgaver, som i tillegg til å utfordre de små grå, ofte krever god timing. E3-demoen hadde et par slike, men til tross for å virke ganske grunnleggende så jeg mange bruke lang tid på å komme seg gjennom dem.

Oppgavene i ReCore kan kanskje bli frustrerende for noen.
Microsoft Studios

I en av oppgavene måtte man trykke på en knapp, løpe bort til en vegg og henge seg på edderkopproboten sin – Seth – og deretter hoppe fra vegg til vegg et par ganger for å komme seg til det neste rommet.

Problemet var at man måtte trykke på en knapp akkurat til riktig tid for å gripe tak i Seth på neste vegg – noe mange ikke klarte. Demoen var hentet fra tidlig i spillet, og dersom oppgavene etter hvert blir vanskeligere kan jeg se for meg at mange vil la seg frustrere av disse sekvensene.

Heldigvis er det lett å manøvrere Joule rundt i spillverdenen, og dersom du har litt erfaring med å hoppe fra plattform til plattform bør du klare deg fint.

Konklusjon

ReCore var et av spillene jeg hadde størst forventninger til fra fjorårets E3-messe, og etter å ha sett det i aksjon har forventningene bare vokst seg større. Spillet var ikke akkurat det jeg hadde ventet meg, men etter å ha skjøvet til side den innledende skuffelsen tok det bare et par minutter før jeg var hekta.

Skytingen sitter godt, og det er gøy å hoppe fra sted til sted mens man peprer løs på spillets diverse fiender. Dine egne roboter er aldri i veien, men setter i stedet preg på kampene på en positiv måte – fargematchingen med fiender tilfører et ekstra spenningselement i kampene.

Det blir interessant å se hvilken retning historien tar, og jeg håper spillet beholder det samme blandingsforholdet mellom action og historie som jeg fikk se i E3-demoen. I tillegg vil jeg gjerne at utvikleren gir oss litt flere grunner til å oppholde oss på Far Edens overflate, i stedet for å kun bruke den åpne verdenen som transportetapper mellom oppdrag.

ReCore kommer til Xbox One og PC den 16. september 2016.

Vil du lese mer om E3 2016?
Da kan du besøke våre E3-sider, der du finner alle våre artikler fra årets messe »

Siste fra forsiden