Sniktitt

Crysis 3

Trenger vi mer enn store eksplosjoner og pene trær?

LOS ANGELES (Gamer.no): Når Crysis nevnes er det en ting alle tenker på: Grensesprengende grafikk. Vi er vant med at Crytek hever lista for hva det er mulig å vise på en PC-skjerm. Samtidig pleier PC-eiere å skjelve litt i buksene da systemkravene for å kunne få maksimalt ut av det grafiske vidunderet ofte er skyhøyt. Mang en PC har nok havnet på søppeldynga på bakgrunn av Crysis-serien. Klarer Crytek å levere en like imponerende estetisk opplevelse denne gangen?

Jungelby

I det første Crysis var det frodige jungelområder på en tropisk øy man skulle boltre seg i. Oppfølgeren tok deg bort fra dette og plasserte deg i New Yorks urbane gater. 20 år senere i Crysis 3, har det ufine Cell Corporation bygget en svær kuppel over den amerikanske storbyen. På grunn av dette har metropolen blitt transformert til et grønt og nydelig område hvor høyhus og gatelys går i ett med buskvekster, lianer og fossefall.

Store innsjøer preger det som engang var gatene i New York.

Crysis 3 kjører på CryEngine 3, den samme som ble brukt i forgjengeren. Spillet ser simpelthen nydelig ut. Når spillfiguren vasser rundt i vannet og plaffer ned fiender mens bomskuddene flerrer opp vegetasjonen rundt deg, er det som om det hele kommer ut av skjermen og kysser øyeeplet ditt. Men Crysis 3 var ikke alene om å se flott ut på E3 i år. Det har vært mange spill som har imponert visuelt. Siden man nå begynner å kunne utnytte konsollene til fulle ser selv en del av disse veldig bra ut. Det er hard konkurranse om å toppe den estetiske nydelighetsskalaen, og selv om Crysis 3 er helt der oppe, hadde jeg kanskje forventet at avstanden var større ned til konsollkonkurrentene.

Om det ikke er like teknisk banebrytende som tidligere, så har de i alle fall klart å skape en veldig flott setting som absolutt gjør det til et spennende og interessant skue. New Yorks overgrodde gater fremstår som en ideell lekeplass. Det faktum at de ikke har måttet bygge opp all teknologi fra begynnelsen har gitt utviklerne muligheten til å bruke de 15 månedene det har vært i produksjon til å fokusere på spillerens opplevelse.

Profet eller ikke?

Det har vært mye spekulasjoner om du spiller som Prophet eller om du bare benytter deg av hans høyteknologiske nanodrakt som på et eller annet vis har fanget opp deler av sjelen hans. Selv om produsentene som viste frem spillet uttalte at du spiller som Prophet, er det vanskelig å få dette helt til å stemme med historien i de forrige spillene. Det er ikke alt som henger helt på greip historiemessig i Crysis-universet, men det trenger ikke nødvendigvis å stå i veien for en god opplevelse.

Nanodrakten gir deg muligheten til å gjøre deg usynlig. Det å snike seg usett rundt gir deg et taktisk overtak mot fiendene som alltid er på utkikk etter deg. Du kan bare være usynlig en liten stund av gangen, og fra det som ble vist frem handlet snikingen mest om korte taktiske grep for å flanke fienden din. Ikke forvent deg en snikesimulator, for dette er et skytespill fra begynnelse til slutt.

Trenger kanskje mer enn en vanlig pil for å knekke den der.

Protagonisten kan plukke opp alle fiendens våpen og han kan også benytte seg av stasjonære våpen som står utplassert rundt forbi. I mange tilfeller er du nødt til å bruke fiendens egne triks mot dem for å komme videre med livet i behold. Din beste venn er likevel den høyteknologiske buen din. Denne kan skyte piler som tar livet av fiender i stillhet uten at alle andre blir oppmerksomme på hva som skjer. Den kan også skyte flere typer piler, noen som eksploderer og andre som sender ut et elektrisk støt, særlig effektivt på fiender som står og henger i den lokale andedammen. Pilene kan også plukkes opp igjen fra dine fienders døde kropper.

Michael Bay, ta deg en bolle

Mens du beveger deg rundt mellom fiender som den kjappe og effektive drapsmaskinen du er, har du alltid en stemme på øret som forteller deg hvordan du ligger an i forhold til oppdraget ditt. Du har mål som skal oppnås og det er gjennom dialogen med denne stemmen at du får vite dine neste mål, strategiske tips, og hvordan historien utvikler seg. Det er også denne dialogen som understreker dramaet du opplever og som bygger opp stemningen når ting er i ferd med å ta helt av.

Fiendene dine har mange interessante våpen du kan plukke opp.
Les også
Anmeldelse:

I en av scenene vi fikk se skulle profeten sprenge en demning for å sabotere kraftmonopolplanene til Cell Corporation. Ting gikk ikke helt etter planen, men vår dynamiske protagonist tilpasset planene etter omstendighetene og fikk jobben gjort. Ikke bare måtte hundrevis av fiender skytes ned og overlistes, men i det han endelig hadde fått på plass eksplosivene dukket det opp angrepshelikoptre. Med detonatoren i hånda kaster vår helt seg ut fra demningen via en kabel. Bak ham forsvinner demningen i et hav av eksplosjoner, vannet fosser nedover fjellsiden og profeten lander trygt i et tre. Som tatt ut av en actionfilm.

Utviklerne lover at det vil være mange slike filmatiske øyeblikk som skal ta pusten fra deg. Selv om akkurat disse vil være forutbestemte ønsker de å gi deg muligheten til å finne dine egne måter å komme deg gjennom brettene på. De store områdene vil ha flere stier å velge mellom, og i mange tilfeller vil du kunne snike deg forbi fiender i stedet for å skyte ned hver bidige en. Foreløpig har jeg ikke fått se nok til å kunne avgjøre hvor fritt du står til å spille på din måte, men det virker for meg som om du er ganske låst til de oppdragene du skal utføre.

Konklusjon

Som flere spill under årets E3 så Crysis 3 veldig pent ut. Det var nok det lekreste spillet under showet, men til å være en PC-serie med ry på seg for grensesprengende grafikk forventet jeg faktisk enda litt mer. Konsollspill som The Last of Us, Beyond og Halo 4 er virkelig ikke langt bak. Litt av grunnen til dette kan nok være at det har hatt relativt kort utviklingstid og at Crytek ikke har laget en ny motor.

«En bil, en bil, mitt kongerike for en bil.»

Utover at spillet ser flott ut er det så langt få andre store salgsargumenter i mine øyne. De vakre omgivelsene som kombinerer vill natur med urbane områder, sammen med de filmatiske øyeblikkene er foreløpig det mest appellerende. Det er ellers lite som skiller det ut fra andre skytespill. En rekke ulike våpen og muligheten til å gjøre deg usynlig kan være nok til at det føles variert og spennende. Crysis 3 blir helt avhengig av oppdragene og av hvordan områdene er designet for å bli en skikkelig underholdende opplevelse.

Produsentene som presenterte spillet understreket at dette var spillet som skulle avslutte triologien. Fra en hver avslutning forventer vi oss noe stort, og det blir spennende å se hvor vidt Crysis 3 klarer å levere den storslage og episke finalen som vi alle håper. Jeg må se noe mer fra Crysis for å bli helt overbevist om akkurat det.

Crysis 3 kommer ut til Windows, PlayStation 3 og Xbox 360 i februar 2013.

Les også: Nye detaljer om Halo 4
Les også: Far Cry 3 utsettes til november

Klarer ikke laste video

Siste fra forsiden