Sniktitt Diablo III

Mye saftig snacks

Vi dro fra Tyskland med kofferten full av nyheter om neste års mest etterlengtede spill.

KÖLN (Gamer.no): Under en pressekonferanse på årets Gamescom kunne Jay Wilson endelig komme med nye avsløringer rundt innholdet i det kommende storspillet Diablo III. De oppmøtte virket likevel mest interessert i å få vite utgivelsesdatoen, og produsenten for spillet ble smått utålmodig.

Det gjelder å holde tunga beint i munnen når mye skjer samtidig.
Det gjelder å holde tunga beint i munnen når mye skjer samtidig.

– Det kommer når det er ferdig, det kommer når det er ferdig og det kommer når det er ferdig. Ikke før da, ikke etter da. Jeg kan ikke si når det er ferdig, men det er da det kommer. Jeg skal gi dere informasjon så snart det er ferdig, snerret Wilson.

Snekre nye gjenstander

Hensikten med denne pressekonferansen var å avsløre hvordan spilleren selv kan lage gjenstander. Dette er helt nytt i forhold til forgjengeren, og det skal være et av de viktigste grepene for å ta serien videre. Wilson forklarer at systemet for å lage nye gjenstander i Diablo II var altfor simpelt og overfladisk, og knapt tilførte spillet noe. Derfor har de valgt å gå mer i dybden.

Nå snekrer man nye ting via såkalte «artisans», som er tre rollefigurer i spillet med hver sin spesialisering. Her får du tilgang til en smed, en juveler og en mystiker. Disse er alle sentrale figurer i spillets historie, og du må utføre tjenester for å opparbeide tillit hos dem.

Du kan ha alle disse håndverkerne samtidig, og de har alle en viktig rolle. Smeden kan for eksempel gi gjenstander nye rom for å pakke styrkende edelstener i. I tillegg vil han selvsagt være i stand til å lage nye våpen og rustninger. Juveleren kan igjen lage ringer, smykker og slikt, samt slipe edelstener og annet snop. Mystikerens spesialitet er å lage magiske våpen som staver og tryllestaver, men han kan også velsigne gjenstander med magi.

De som spilte Diablo II husker sikkert at det var veldig begrenset hvor mye man kunne oppgradere en gjenstand, og ingen av forandringene kunne reverseres. Også dette har også fått en overhaling. Nå kan man uten problemer overlappe en drøss av oppgraderinger, og om man ikke liker dem – ja, da er det uproblematisk å fjerne dem igjen.

Dette burde gjøre det mye enklere å skreddersy din figur akkurat slik du vil ha den, uten at du behøver å angre som en hund om du gjør feil.

Et av Diablo-seriens fremste særtrekk er mengden fiender, og Diablo 3 skuffer neppe.
Et av Diablo-seriens fremste særtrekk er mengden fiender, og Diablo 3 skuffer neppe.

Tilfeldig er bra

Mye av hemmeligheten bak Diablo IIs gjenspillingsverdi og suksess kan nok spores tilbake til alle tilfeldighetene. Man kunne aldri forutse hvilke gjenstander som skulle poppe opp, hvilke fiender man møtte rundt neste sving eller hvordan spillkartet så ut neste gang man var ute i felten. Det betød at spillet hadde omtrent uendelig varighet.

Dette ønsker Blizzard selvsagt å videreføre med oppfølgeren, og «artisan»-systemet berøres av dette. Det er kun noen veldig enkle og forutsigbare egenskaper blant gjenstandene du lager. Dette kan for eksempel være sånn cirka hvor mye skade et sverd gjør. Deretter har man mange variabler som er helt umulige å spå.

Materialene man får er også helt tilfeldige, og utvinnes ved å ødelegge eksisterende gjenstander. Blizzard har likevel forsøkt å gjøre det åpenbart hvorvidt man burde selge eller tilintetgjøre en gjenstand.

Diablo-serien er nemlig kjent for å ha en strømlinjeformet design som fokuserer på at man skal ut og klaske monster i trynet langt oftere enn man står i byen og veier valgene sine. Da passer det dårlig om man skal ta vare på masse skrap fordi man ikke helt vet hva man skal gjøre med det.

I den anledning ble det også stilt spørsmål om hvorvidt de har tenkt å gjøre noe med den ekstremt magre kista som stod for all oppbevaringsplass i toeren.

– Ja, vi har selvsagt tenkt å erstatte det mikroskopiske «stashet» fra forgjengeren. Det vil bli en grense på hvor mange gjenstander du kan ha i det nye også, men den vil bli gigantisk. Vi leker også med tanken på å innføre et slags postsystem eller et delt oppbevaringssystem for lagring av gjenstander, slik at man ikke slipper en ting, går ut av spillet og krysser fingrene for at spillet ikke har lukket seg og gjenstanden er borte, forklarer Wilson til et lettet publikum.

Selv de ordinære fiendene når durabelig størrelse.
Selv de ordinære fiendene når durabelig størrelse.

Mange forandringer

Under den påfølgende spørsmålsrunden ble det i tillegg gjort klart at andre klassiske elementer videreføres. Evnen til å kombinere edelstener, for eksempel. Og denne gangen er det svært mange av dem. De verdifulle gjenstandene, brukt til å oppgradere utstyr, kommer nemlig i hele 14 nivåer. Det som er litt spesielt er at de bare finnes i fem nivåer i felten. Det betyr at du må kombinere tre av hver sort hele ni ganger for å få de beste edelstenene. Det kan ta sin tid.

Også den sadistiske «hardcore»-modusen blir videreført, til manges glede. For de uinnvidde er det en modus som lar en lage en egen spillfigur som kun har ett liv. Dør du – ja, da dør du. Dermed gikk det stor sport i å være den som kom seg til høyest mulig ferdighetsnivå før det uunngåelige skjedde. Det ble nok også felt noen tårer blant de ulykksalige som døde rundt høyeste ferdighetsnivå.

Av det som ikke blir med videre kan vi nevne «town portals», disse pergamentene som gjorde at helten kunne dra tilbake til hovedbyen. Det hadde spillets produsent en forklaring på.

– Det er en veldig enkel grunn til at vi ikke har videreført «town portals», og det er at de ødela spillet. De ble brukt som en utvei fra kamper man ikke kunne vinne på rederlig vis, og det ødelegger nødvendigvis spillbalansen. Det gjør at det blir litt vanskeligere å komme seg til byene nå, men man kan fortsatt bruke «waypoints».

For de som ikke er kjent med konseptet «waypoints» så var det en rekke portaler jevnlig porsjonert utover hvert spillkapittel. Disse tar deg tilbake til byen, og skal altså videreføres.

Noe mindre kontroversielt er det kanskje at de har valgt å gjøre gull til en gangbar valuta igjen. I Diablo II var gull tilnærmet ubrukelig hvis man spilte over Internett, og spillerne skapte i stedet sin egen økonomi basert på en spesiell ring kalt «Stone of Jordan». Nå skal gull være langt mer verdifullt og en gyldig valuta også ovenfor andre spillere, og følgelig sjeldnere. Det gleder vi oss til å se i praksis.

Skjønne omgivelser.
Skjønne omgivelser.

Blandet drops

Blizzard har ikke utviklet konsollspill siden 90-tallet, med mindre man teller med kansellerte StarCraft: Ghost, og det ble naturligvis også et tema etter hvert.

– Det foreligger ingen planer om å utvikle en konsollutgave av Diablo III eller de andre Blizzard-spillene på dette punktet. Når det er sagt så er nok Diablo III det av våre spill som lettest kan overføres til en konsollversjon, med sitt enkle kampsystem.

Og skulle du lure på hvorvidt settgjenstander fortsatt er en viktig del av utstyrstilbudet så er det med glede jeg meddele at ja, det er de. Faktisk skal noen av de kunne skapes gjennom «artisan»-systemet. Kanskje betyr det at det blir enklere å samle disse gjenstandene i enspillerdelen nå. I forgjengeren var det nemlig ekstremt liten sjanse for å få tak i flere gjenstander av noen av settene, for ikke å snakke om hele kolleksjonen.

Det er fortsatt veldig mye hemmelighetskremeri rundt Diablo III, og det er klin umulig å si når det vil utgis, men det er nok ingen tvil om at Blizzard tar prosjektet ekstremt seriøst. Jeg gleder meg til å høre mer, og det mistenker jeg at en del av dere gjør også.

Vi har hatt en eksklusiv prat på tomannshånd med Jay Wilson om det kommende actionrollespillet, og dere kan glede dere til en sak i overskuelig fremtid.

Kommentarer (56)

Forsiden akkurat nå

Til toppen