Sniktitt

East India Company

Action og hjernemat for sjøulker

Ta sjøsykepillene dine. Nå skal du virkelig på bøljan blå.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Det er ikke lenge siden det ble kjent at Paradox har tatt på seg utgiveransvaret for Nitro Games’ East India Company. På Game Developers Conference ble spillet vist frem for første gang, og vi tok selvsagt en titt. Spillet har to grunnpilarer: handel og kamp. Innimellom her kiler man muligheten for å bedrive diplomati. Oversiktkartet omfatter Europa, Afrika og den indiske regionen.

Mektige nasjoner

Du kan ta kontroll over handelsapparatet til ett av åtte mektige land på 1700-tallet, fra Storbritannia til Danmark. Det vil si at du faktisk ikke spiller som landene, du må hele tiden forholde deg til en autonom konge/hersker. Det er også denne personen som gir deg dine målsetninger, som ansvarlig for at landets handelsorgan går så godt som mulig. Dermed kan du ikke gå til krig mot andre nasjoner. Til gjengjeld kan du ta ut din vrede på de ulike handelsgruppene.

Utgangspunktet for spillet er altså oversiktskartet i samme stil som Europa Universalis III, der du sender skipene dine rundt mellom byer for å handle med ulike varer. Systemet virker ganske enkelt, og det er ingen tvil om at denne delen gir en god, gammel kosefølelse. Man farter rundt med varer fra by til by, men det kreves at du sjekker hva som kan gi profitt mellom ulike provinser før du setter i verk handelsruter. Spillet kjører for øvrig i sanntid, så her må du takle å ha noen baller i lufta samtidig mens du spiller.

Vel inne i byene kan du reparere skipene dine, forandre utstyr eller fordype deg ytterligere i handelsmekanismene. Diplomatiet står også sentralt, og det er viktig å ha en solid maktposisjon i forhold til de andre organisasjonene. Da kan du nemlig stille krav til disse, og tjene «gratis» penger og varer. Her kan du også gå til handelskrig, hvis du vil ha enda litt mer action i hverdagen.

– Dette spillet er én del Anno og én del Total War. Vi har fulgt nøye med på hva Creative Assembly har foretatt seg, men vi føler likevel våre sjøkamper er særdeles unike, sier sjefdesigner på East India Company, Kim Soares, til Gamer.no.

Det var nettopp kampene det var mest fokus på da vi kikket på spillet, og det er ikke uten grunn. Sjøslagene er nemlig utrolig stilige i East India Company. Her snakker vi en herlig blanding av Total War og ubåtspillene Silent Hunter. Nei, du kan ikke kjempe under havoverflaten, men vannet oppfører seg minst like naturlig som i sistnevnte sjøslagsimulator.

– I mange spill ser du ofte bare flatt vann, der man legger noen humper på overflaten. Vi har skikkelig 3D-vann, som også påvirker hvordan våpnene dine fungerer, forteller Soares.

Ta en pille

Da vi testet sjøslagene ble vi nesten litt småkvalme. Når stormen raser snakker vi om så høye bølger at andre skip forsvinner bak vegger av vann. I East India Company kan du nemlig gjøre mer enn å spille med den tradisjonelle isometriske synsvinkelen. Du kan også stå midt blant mennene dine i skipene, og styre fartøyet rundt som det var et skytespill i første person.

Takket være et godt brukergrensesnitt får man full oversikt over slagmarken, og du kan kjapt bytte mellom ulike typer kanonkuler og fyre av mot fienden. Hvis du vil er det også mulig å borde og konfiskere andre skip. Hvordan skipet ligger i vannet vil hele tiden påvirke banen til kanonkulene, der hver eneste av dem er designet individuelt. Det betyr at ulike kanonkuler får ulik bane også i forhold til om kanonen befinner seg bak, i midten eller foran på skipet. Slike detaljer hever utvilsomt spillet, og understreker at det er slagene som er selve ryggraden til East India Company.

Slagenes utfall påvirkes ikke bare av typer skip og hvilke valg du tar. Kommandørene dine spiller også en rolle. Disse har unike egenskaper som igjen påvirker ditt hell i kamp på havet.

Les også
Kapitalisme i seilskutenes tidsalder

– Vi har aktive ferdigheter hos kommandørene, slik som i World of Warcraft. Disse krever «omlading», og bør brukes med måte. I tillegg har de også passive ferdigheter, som hele tiden spiller sin rolle. Hvis du har kommandører på et høyt nivå blir selvsagt spillet lettere, du får rett og slett bedre ferdigheter, sier Soares.

Man får ikke mindre vann i munnen når det opplyses om flerspillerdelen, der kampene igjen får mye oppmerksomhet. Det fortelles om en modus ved navnet «Last Man Floating», der det er alle mot alle – for opptil åtte spillere. I tillegg vil det komme en nettdel der man spiller på lag, og samarbeid selvsagt er viktig for suksess. Det virker rett og slett som man, som de fleste utviklere, både vil nå rutinerte spillere og de mer ferske med denne tittelen:

– Vi har laget et spill med mye dybde, men East India Company skal likevel være lett å komme i gang med. Spilleren skal slippe å bruke mange timer bare på å lære seg hvordan man spiller.

Konklusjon

Det vi har sett er veldig lovende. Selv om vi ikke fikk et detaljert innblikk i handelssystemet og diplomati, er det ingen tvil om at kampene alene gjør East India Company til en interessant tittel. Dette er intet mindre enn en sjøslagssimulator fra 1700-tallet, der man virkelig kan fordype seg i kamp til sjøs. Da blir det nesten en bonus om resten av spillet klarer å holde det samme høye nivået. Vi ser i hvert fall frem til å få testet enda mer av spillet frem til det slippes på PC i løpet av 2009.

Diskuter artikkelen i forumet

Siste fra forsiden