Sniktitt

FIFA 14

Mer realistiske bevegelser og animasjoner står på plakaten.

OSLO (Gamer.no) Jeg regner med at EA priser seg lykkelig over at de turte å satse på å utvikle fotballspill. I år har FIFA-serien 20-årsjubileum, og selger flere og flere kopier for hvert år som går. Noe som sørger for stadig mer penger i kassa for utviklergiganten.

FIFA-produsent Sebastian Enrique (Foto: Håvard Ruud/Gamer.no)

Sammenlignet med den spede begynnelsen for 20 år siden har spillet tatt gigantiske steg mot en realistisk fotballopplevelse. I år har de tatt kanskje de viktigste skrittene på lenge.

Ikke mer sveving

I FIFA 12 innførte utviklerne «Player impact engine» som revolusjonerte fysikken og gjorde at kollisjoner mellom spillere ble mer realistiske og i større grad fulgte fysikkens lover. Til årets utgave har fysikk og biomekanikk vært langt opp på listen over hva EA har fokusert på.

Spilleren vil nå skyte fra der han står, takket være et drøss av nye animasjoner.

Det første FIFA 14-produsent Sebastian Enrique tar opp under en presentasjon på Ullevål er nyheten EA har valgt å kalle «Precision Movement». Med helt ny fysikkmotor og et utall animasjoner har han og utviklerteamet hans luket vekk urealistiske bevegelser som til nå har sett veldig rare ut. I tillegg vil dette føre til at spilleren ikke lenger vil «skli» inn og «klikke» på plass før han skal avfyre et skudd.

Spillerne følger nå biomekaniske lover. Fram til og med FIFA 13 har spillerne skiftet retning i et løp uten å ha noen bein i bakken. Det er det nå slutt på. I en video viser han en sammenligning av årets og fjorårets utgave av fotballspillet. Spillerene løper noen meter fra punkt A til B før de snur og løper tilbake. Mens spilleren i FIFA 13 kan stoppe løpet i luften, må spilleren i FIFA 14 bremse ned før han kan snu. Resultatet er at sistnevnte når tilbake til punkt A et par sekunder etter spilleren fra fjorårets spill.

Når jeg selv tar opp en kontroll og prøver er førsteinntrykket at bevegelsene til spillerne virker seigere, som om spillerne løper i sirup. Den første kampen var preget av dårlig spill, mye balltap og kriging på midtbanen både fra min medspiller og meg.

Viktigere med ballbesittelse

Tanken bak «Precision Movement» er at det skal bli mer kriging for ballbesittelse. Sebastian Enrique beskriver en typisk kamp i FIFA 13 med at et lag relativt enkelt kan spille seg oppover vingen for å forsøke å skape en sjanse, før det andre laget gjør det samme umiddelbart etterpå, om sjansen blir klarert.

– I FIFA 14 vil vi at spillet skal bli mer som en fotballkamp og mindre som en tennismatch, sier Enrique fra scenen.

Det blir viktigere å holde ballen i laget i FIFA 14.

Det var også beskjeden da undertegnede møtte en annen produsent, Nick Channon, på et lignende arrangement i april. Etter alle balltapene i min første kamp gikk det i hvert fall opp for meg at jeg burde bli mer forsiktig med ballen i bena og heller velge tryggere pasningalternativer framfor den litt mer aggressive tilnærmingen jeg har hatt i FIFA 13.

Les også
Anmeldelse: FIFA 14

Ved å holde inne venstre triggerknapp skjermer du ballen unna forsvarerne som forsøker å ta den fra deg. Denne funksjonen er forbedret i FIFA 14 og skal bidra til å gjøre det enklere å holde på ballen. Samtidig som en forbedret kunstig intelligens skal sende spillere på løp eller komme nærmere for å gi pasningsalternativer.

Den nye bevegelsesmekanikken setter seg mer og mer etter hvert, og med bare tre kamper i FIFA 14 på baken vant jeg faktisk over en EA-ansatt. Med flere timer og kamper under beltet tror jeg en mer moderne spillestil, med å bryte ned forsvar over litt tid, vil bli meget underholdene.

Penere mål

Med forbedret ballfysikk og en funksjon kalt «Pure Shot» vil EA at målene dine skal bli finere mer variert.

Nye ballbaner skal få målene til å se penere og mer realistisk ut.

– Vi ser mange mål i den virkelige verden som vi ikke kunne rekonstruere i FIFA, sier Enrique.

Utviklerne er kritiske til at for mange mål blir for like, og at spillerne kommer inn i mer eller mindre faste mønstre for å score mål. Den nye ballfysikken vil føre til nye ballbaner med mer skru, dupp og baller som flyr sikksakk gjennom luften.

Selv fikk jeg ingen spesiell følelse av de nye ballbanene ettersom mine mål ble scoret under litt mer hektiske omstendigheter og fra forholdsvis kort avstand. Men jeg var vitne til et drømmetreff fra om lag 20 meter hvor ballen fikk en lekker dupp og gikk i nettet fullstendig utagbart for keeperen. Man kan ikke unngå å legge merke til sammenhengen med hvordan skuddet ser ut og hvor ballen går, noe som ikke har vært tilfelle tidligere i noen særlig grad.

Nye ferdighetsspill

FIFA 14 vil inneholde en god bunke nye minispill som holder deg opptatt mens du venter på at en kamp skal laste. De minispilline jeg fikk prøve er langt mer underholdende enn de aller fleste fra FIFA 13. I dribleøvelsene får man blant annet drible seg forbi både stasjonære pinner og bevegelige figurer, og vil nok bidra til at man behersker den nye bevegelsesmekanikken raskere.

Hvor god blir du til å drible?

I tillegg finnes det egne ferdighetsspill hvor man styrer keeperen som må stoppe skudd fra forskjellige distanser og vinkler. Varianter av de tidligere småspillene er også med. Velting av pappesker og skyting på blink blir det nok av.

Mer personlighet

Spillernes ferdigheter ble ikke snakket så mye om denne gangen, men produsent Nick Channon har tidligere nevnt at spillernes ferdigheter skal komme mer til syne i FIFA 14 enn før. I fjor introduserte EA «First Touch Control» som gjorde spillere som er gode til å ta imot en ball i virkeligheten også hadde bedre kontroll i spillet. Nå tas det et skritt videre med varierende berøringer under sprinting. Ballen vil ikke lenger holde seg på en konstant avstand fra spilleren, men variere etter som hvor hard berøringen er. Bedre spillere vil klare å holde ballen nærmere enn de mindre gode og enkeltspiller får dermed mer særpreg.

Dette merket jeg godt i en kamp mellom Tranmere Rovers og Leyton Orient fra nivå tre i England. Det var mye balltap i min første kamp, men denne tok kaka. Spillerne på såpass lavt nivå virker nærmest klumsete og fullstendig uten kontroll. Spillerne er også betydelig tregere enn stjernene i Premier League. Det kan se ut som at de som liker å utvikle et dårlig lag til en europeisk stormakt som manager vil få en enda tøffere oppgave enn tidligere.

Over 100 spillere har fått ansiktene sine skannet og ligner seg selv på en prikk. Dette er noe FIFA-skaperne kommer til å fortsette med i framtiden, så etter hvert vil flere og flere spillere ha sitt faktiske utseende i spillet. Selv om spillerne ligner på seg selv, virker de ikke til å ha sin virkelige oppførsel i spillet. Ingen overdreven klaging til dommeren eller tilløp til amper stemning om en spiller skulle være uenig med en av fløyteblåserens avgjørelser. Kanskje er det like greit at spillerne har en skriptet oppførsel, med tanke på at det finnes enkelte spillere i virkeligheten som er litt vel kjappe til å tenne på pluggene.

Berøringene vil ikke lenger være like når du sprinter.

I en presentasjonsvideo fikk vi også se Daniel Sturridge feire en scoring med sin signaturdans. Om signaturfeiringer blir noe vi får se mye av og noe vi spillere selv kan utføre blir spennende å se.

Av nye ligaer introduseres de argentinske, chilenske og colombianske elitedivisjonene til FIFA 14, og man kan nå velge seg et lag fra totalt 33 ligaer. I tillegg har EA klart å skaffe lisenser til nye enkeltlag som Shaktar Donetsk og det brasilianske landslaget. Av nye stadioner kan EA lokke med Donbass Arena, Goodison Park og La Bombonera.

Konklusjon

Det later til å bli en større utfordring å gå fra FIFA 13 til 14 enn det var å oppgradere til nyeste modell i fjor. Den nye bevegelsesmekanikken får spillerne til å bevege seg seigere, men samtidig mer realistisk. At spillerne nå følger biomekaniske lover teller utelukkende positivt, og med mengdetrening skal man nok fint beherske overgangen til det nye spillet.

Nye, realistiske bevegelser.

Jeg fikk ikke noe særlig inntrykk av den nye ballfysikken etter bare fire kamper. Forhåpentligvis vil spektakulære ballbaner og harde skudd åpenbare seg ettersom timene og skuddene blir mange. Det jeg imidlertid la merke til var at sammenhengen mellom hvordan spilleren står når han skyter, hvordan han treffer ballen og hvor ballen faktisk ender opp er sterkt forbedret fra tidligere.

Dessverre fikk jeg bare testet FIFA 14 på den nåværende generasjonen med konsoller. Noen av nyvinningene er ikke mulig å gjennomføre på den nåværende generasjonen, så flere av forbedringene vil trolig bli enda mer synlig og merkbare på den neste generasjonen som er like rundt hjørnet. Uansett er jeg positiv til den stadig mer realistiske tilnærmingen og utviklingen mot en stadig mer virkelighetstro fotballopplevelse.

Les også: Disse spillene gleder vi oss til i september
Les også: FIFA 14 får smartere forsvar og mer varierte angrep

Trailer for FIFA 14.

Siste fra forsiden