Sniktitt

Hamilton's Great Adventure

Fra Ville Vesten til Indiana Jones-inspirert hjernetrim.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Noen av dere husker kanskje det flerspillerfokuserte skytespillet Lead and Gold: Gangs of the Wild West fra svenske Fatshark. Det Team Fortress 2-inspirert spillet kom i fjor, og ble vurdert som middelmådig her på Gamer.no. Det er mulig Fatshark-sjef Martin Wahlund er litt smålei skyting, for nå staker utvikleren ut en helt ny kurs med gåteeventyret Hamilton’s Great Adventure til PC, PlayStation 3 og Xbox 360.

Fatshark-sjef Martin Wahlund. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)

– Jeg har jobbet mye med skytespill, blant annet med Lead and Gold og Ghost Recon: Advanced Warfighter. Da var det kanskje på tide å gjøre noe nytt, det tror jeg også er bra for Fatshark som utvikler, sier Wahlund til Gamer.no.

Sprek gamling

I Hamilton’s Great Adventure spiller du, som navnet antyder, den tidligere eventyreren Hamilton. Han har nå blitt gammel og forteller om sine spennende eskapader til sitt barnebarn. Det er disse historiene vi spiller, i form av et mylder av 3D-brett der du både må tenke kreativt og være stø på labben for å lykkes. Målet med hvert brett er å finne en gullnøkkel, som igjen passer til måldøren. Kommer du til denne døren er brettet løst. På veien skal du imidlertid plukke opp en rekke mynter, for å få premien gull, sølv eller bronse. Akkurat det gir brettene en ekstra utfordring og dimensjon.

– Vi blander gåteløsning med klassiske plattformelementer, men i designen er det viktig at spilleren selv får bestemme tempoet på det han gjør, sier Wahlund.

Hamilton er eventyrlysten.

Av nylige eksempler minner spillet om en annen svensk suksess, Ilomilo. Man styrer to figurer og spiller man alene kan og må man bytte mellom de for å løse oppgavene. I Hamilton’s Great Adventure er imidlertid ikke alt så sukkersøtt som i Ilomilo, og man kan heller ikke oppheve tyngdekraften. Neida, her hentes inspirasjonen mer fra Indiana Jones og Lara Croft: The Guardian of Light. Spillet har en sterk eim av eventyrlyst og spenning, og det er vanskelig å la være å kose seg mens oppgavene løses.

– Vi har med en haug med ulike parametere og funksjoner som skal sikre at spillopplevelsen er variert og hele tiden føles frisk, forteller Wahlund.

Akkurat det fikk vi oppleve på huden da vi prøvekjørte spillet. Brettene består grovt sett av firkanter. Firkanter som kan ha opptil 19 forskjellige egenskaper. Bland det med fiender og rullende steiner, og man har mer enn nok å henge fingrene i! Her snakker vi firkanter med katapultegenskaper, firkanter som kan drar deg i ulike retninger og firkanter som rett og slett blokkerer veien for deg.

Utfordringer i jungelen.

Rasfare

Det mest unike er nok firkanter som raser sammen i det du har passert dem, noe som skaper ekstra hodebry på de mange brettene. Da må du tenke fremover, nærmest som en sjakkspiller, for å lykkes. Vi fikk se to typer av denne firkanten. Den ene raser sammen etter én passering, den andre etter to. Dermed settes planleggingsevnene dine på en ekstra prøve, for her er det nemlig fullt mulig både å bli sittende fast og falle ”over kanten” på brettene.

Spillets beste øyeblikk kommer i samspill mellom Hamilton og hans reisevenn, fuglen Sasha. Hamilton møter nemlig en rekke hindringer på brettene, hindringer han ikke kan komme forbi uten hjelp av fjærkreet. Da er det bare å bytte mellom figurene, og Sasha kan dra i spaker for å få sin menneskekompis videre på brettene. Da forsvinner nemlig hindringene.

Les også
Anmeldelse:

– Ja, du kan bytte til fuglen for å fly fritt rundt på brettet og hjelpe Hamilton ved å blant annet dra i spaker. Det er bare Hamilton du skal ha i mål, men fuglen er hele tiden der for å hjelpe deg, sier Fatshark-sjefen.

Interessant nok kan Sasha bevege seg både horisontalt og vertikalt i luften, noe som gir brettene en ekstra dybefølelse. Samarbeidet dem imellom åpner også for at man får servert gåter der man må kjøre et kalkulert samspill mellom de to for å lykkes. Dette kan blant annet bli aktuelt om du måter fiender på brettene. Disse har ulike egenskaper, men vi fikk se en fiende som flytter seg ett steg for hvert steg du tar. Da er du plutselig fanget i et umulig sjakkspill, der du gjerne blir sperret inne av slemmingen. Heldigvis kan du bruke Sasha til å provosere fienden bort fra deg, og dermed blir det mulig å løse brettet.

Du får skryt ved måldøra.

Myk start

Brettene vi har snakket om så langt høres kanskje ikke så vanskelige ut, og det er helt tydelig at Hamilton’s Great Adventure har en ganske slak læringskurve. Det kastes imidlertid inn ny elementer hele tiden, og du må stadig tenke nytt for å lykkes med å løse gåtene foran deg. Fatshark har også lagt ved en rekke bonusbrett på alle de fire verdenene (som er Himalaya, Egypt, jungel og mystiske Maralidia). Disse brettene er mye mer vanskelige enn de ordinære og et fint tilskudd for genispillere som meg selv. Vi fikk blant annet teste et brett bare designeren selv har klart selv, og det gikk ikke så veldig bra – her kan nøttene være meget vanskelige å knekke!

Likevel er Fatshark opptatt av å nå ut til så mange som mulig med denne tittelen. Ja, det skal være vanskelig, men også morsomt å spille – gjerne i en familiesetting i stua. Akkurat det skal jo samarbeidsmodusen legge godt til rette for.

– Selv om det kan være utfordrende, har vi ambisjoner om at dette skal være et spill for hele familien. Barnet kan for eksempel ta kontroll over Sasha, og dermed få noen morsomme, men lettere oppgaver å løse, avslutter Wahlund.

Fuglen kan lyse opp i mørket for deg.

Konklusjon

Etter å ha fått begrenset suksess med sitt flerspillerfokuserte skytespill Lead and Gold, endrer svenske Fatshark helt kurs med sitt neste spill: Hamilton’s Great Adventure. Dette spillet blander eventyr og gåteløsning på fornøyelig vis, samtidig som man legger til rette for at to skal kunne samarbeide om spillopplevelsen. Samspillet mellom hovedperson Hamilton og hans fugl Sasha er både interessant og nesten nødvendig for at dette spillet skal kunne skille seg ut.

Varierte brett og verdener sikrer da også at man hele tiden synes det er interessant å løse oppgaver med duoen. Nye elementer kommer konstant til, slik som fiender og brett der du skal komme deg unna rullende steiner eller hoppe over dype kløfter. Når det visuelle også er innbydende er det ikke annet å gjøre enn å slå fast at dette kan bli verdt pengene til de som setter pris på underholdende plattformgåteløsning.

Hamilton’s Great Adventure kommer til Xbox 360, PlayStation 3 og PC i april.

Siste fra forsiden