Sniktitt

Hard Reset

Eksplosivt skytespill i god, gammeldags stil.

Mange har klaget over at det tar så lang tid fra spill blir kunngjort til de slippes, og at man til en viss grad kan bli litt lei av å glede seg til dem i ventetiden. Når man i tillegg tar med at forsinkelser er regelen snarere enn unntaket i denne industrien, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor folk tenker slik.

Skytespillet Hard Reset er det imidlertid ingen grunn til å klage på. Det ble kunngjort i juli, og skal lanseres i september. Og det er ingen grunn til å frykte at det er et hastverksprosjekt; sniktittversjonen jeg har kost meg med er svært blankpolert, og jeg opplevde ikke et eneste krasj eller annet programvareproblem.

Cyber-moro.
Cyber-moro.

Cyberpunk-Painkiller

Hard Reset foregår i en dyster cyberpunk-aktig fremtid som i stil minner litt om filmer som Blade Runner og The 5th Element. Nøkkelord er store, elektroniske reklameplakater, ekstremt høye og komplekse bygninger og svevende biler. Det hele handler om roboter som gjør opprør mot menneskeheten, men når alt kommer til alt vil du nok ikke bry deg særlig mye om handlingen. Hard Resets fokus er nemlig primært rettet mot én ting, nemlig å skyte bort alt du ser.

Oppbygningen er litt som den vi kjenner fra spill som Painkiller og Serious Sam, og spillet veksler hele tiden mellom kaotisk action og rolige partier. Spillets ultraagressive fiender dukker opp, ofte i store mengder, ved forhåndsbestemte punkter i miljøene. Når alle er drept kan du roe deg ned litt og fokusere på utforskning, før du overfalles på nytt litt lenger inn i nivået. Fiendene gjør sjeldent noen forsøk på å beskytte seg eller rømme unna – de har kun ett mål med de robotiske tilværelsene sine, og det er å kverke deg eller dø i forsøket.

Dette gjør Hard Reset til en forfriskende utgivelse i et marked som kanskje i litt for stor grad er preget av spill med automatiske dekningssystemer, og utviklerne (som blant annet har erfaring fra nevnte Painkiller) har gjort en svært god jobb med å gjøre actionsekvensene heftige. Kontrollene sitter som støpt, og spillmekanisk sett oppleves Hard Reset som bunnsolid.

Omgivelsene er ofte mørke.
Omgivelsene er ofte mørke.

Moro å utforske

Hard Reset har rimelig lineære nivåer, men til gjengjeld er de fulle av små kriker og kroker hvor utviklerne har skjult litt snadder for spillere som vet å utforske. I tillegg får vi en god, gammel kjenning fra skytespill på nittitallet, nemlig hemmelige rom, for eksempel skjult bak vegger som kan sprenges bort. På denne måten gjør Hard Reset selve utforskningen spennende og interessant, noe jeg savner fra mange andre moderne skytespill.

Utforskningen er også ganske nødvendig. Du regenererer for eksempel ikke helse i dette spillet, og kan derfor kun holde helsenivået oppe ved å finne helsepakker rundt om i miljøene. Ammunisjon må også letes opp. I tillegg har spillet, på tross av at det oppfattes som et rent actionspill, faktisk et hint av rollespill i seg. Ikke bare får du erfaring ved å drepe fiender, men du finner også verdifulle erfaringspoeng lagret erfaring i små, oransje kasser. De største bonusene er vanligvis godt skjult.

Du har i utgangspunktet to våpen; et våpen som skyter fysiske projektiler, og et våpen som skyter energi. Men begge kan oppgraderes underveis ved hjelp av erfaringspoengene du plukker med deg, og du kan også låse opp nye moduser. Projektilvåpenet kan blant annet brukes som maskingevær, rakettkaster og hagle. De individuelle modusene kan også forbedres på ulike måter, og i tillegg kan du forbedre rustningen din slik at du får en rekke andre fordeler. Resultatet er nesten overraskende stor frihet til å utvikle figuren din i den retningen du ønsker.

Robotene må dø.
Robotene må dø.

Hard Reset virker altså som en svært lovende utgivelse, men det er noen ting jeg håper utviklerne retter litt på før lansering. Jeg synes for eksempel vanskelighetsgraden «normal» er litt i overkant vanskelig, samtidig som «easy» er litt for lett igjen (og merkelig nok kan du kun skru vanskelighetsgraden ned i spillet, ikke opp). Du får heller ingen mulighet til å lagre spillet når du vil, og autolagrepunktene kan med fordel bli litt flere og litt jevnere porsjonert ut.

Konklusjon

Det er lenge siden et stort og gjennomarbeidet spill har kommet så plutselig inn på arenaen som Hard Reset. For to måneder siden var det ingen som hadde hørt om det, og nå er det nesten klart for utgivelse. Ikke bare det, men Hard Reset ser faktisk veldig bra ut; actionsekvensene er heftige og tilfredsstillende, kontrollene fungerer utmerket, utforskingen er spennende og rollespillelementene er implementert på en svært sømløs måte som aldri kommer i veien for fokuset på action.

I tillegg ser spillet svært lekkert og stemningsfullt ut, takket være utviklernes egenutviklede grafikkmotor (og kanskje også det faktum at det har blitt utviklet eksklusivt for PC). Spillet er proppfullt av lekre effekter, og gjør svært god bruk av lys og skygge. I tillegg oser det cyberpunk av miljøene, og det er langt fra bare det tekniske som imponerer. Det skal selvsagt sies at vi ikke får heftige, filmatiske sekvenser av den typen vi finner i de mest påkostede spillene i sjangeren, men det må være måte på hva man forventer av et nedlastbart spill fra en liten, uavhengig utvikler.

Alt i alt har jeg god tro på at Hard Reset kommer til å by på mye god moro når det lanseres neste måned. Utviklerne må arbeide litt mer med balanseringen av vanskelighetsgraden, men ellers er sniktittversjonen bunnsolid og underholdende. Jeg gleder meg til å teste resten av spillet.

Kommentarer (11)

Forsiden akkurat nå

Til toppen