Sniktitt

Hitman: Absolution

Lag egne oppdrag som utfordrer vennene dine i det kommende snikespillet.

KÖLN (Gamer.no): Når man gjenoppliver en spillserie etter seks år stilles det selvfølgelig høye forventninger til hva slags krumspring utvikleren har å by på. Når det i tillegg er snakk om en etterlengtet oppfølger til det kritikerroste spillet Hitman: Blood Money, legges lista ekstra høyt.

Med sine mangfoldige valgmuligheter for å utføre det perfekte mord, havnet nemlig forgjengeren til kommende Hitman: Absolution høyt på manges lister over favorittsnikespill. Utvikleren IO Interactive har ytret et ønske om å dra inn et større publikum denne gangen ved å sprite opp de skytefokuserte actiondelene, noe mange fans virker skeptiske til.

Ny modus

Uansett virker det som om både fans og nykommere kan glede seg til høsten. Når Agent 47 kommer tilbake i høst har han nemlig nok et triks i ermet. På en storslått pressevisning i en av Kölns bedre kinosaler fikk vi nemlig være vitne til en splitter ny spillmodus i det kommende spillet, kalt «contract mode».

Helt enkelt sagt gir «contract»-modusen spilleren en mulighet til å selv diktere hva som skal være målet i et oppdrag. Under hvilket som helst oppdrag kan man dytte opp en undermeny som gir deg tilgang til modusen. Fra dette punktet kan man sette seg sine egne mål i brettet, og dermed skape sine egne mordkontrakter.

Om du for eksempel ønsker å ta ut et helt annet mål, under helt andre omstendigheter kan du raske sammen et slikt oppdrag. Måten dette gjøres på er enkel – du bare gjør akkurat det du ønsker at mordkontrakten skal bestå av. Dermed unngår man å slite over en laber brettskaper, men kan heller spille oppdragsskapingen.

– Inspirert av fansen

I følge produsent Christian Elverdam er dette en modus som ble skapt ut av å studere hva fansen gjorde i de tidligere spillene:

– Våre fans har alltid funnet nye og kreative måter å fullføre oppdragene våre på […], men vi så også noe annet. Noe som inspirerte oss. De begynte å spille på en ny måte: de begynte å utføre mord på andre folk i spillverdenen, og de begynte å utfordre andre til å gjøre det samme. Dette leder mot et fundamentalt spørsmål: hva skjer dersom hver eneste figur kan være et mordmål, fortalte Elverdam til salen.

Det er nettopp denne idéen om alternative oppdrag og konkurranser IO Interactive har utbrodert med «contract»-modusen. Når mordkontrakten er skapt kan denne deles med venner og ukjente via Internett, slik at man kan konkurrere om å få den høyeste poengsummen. Ulike folk kan ha ulike fremgangsmåter, noe som kan påvirke alt fra tiden som blir brukt, til hvilke ekstrabonuser man klarer å hanke inn ved å gjøre jobben så stille som mulig.

I vår demonstrasjon ble vi for eksempel vist hvordan utvikleren skapte et oppdrag der Agent 47 skulle liste seg gjennom en overvokst hasjbule under et politiraid. Vi får se den hårløse snikmorderen vasse gjennom narkotikaplantene, før han sniker seg opp på sitt første offer.

Videre lister vår antihelt seg gjennom lokalet for å lete opp sitt neste offer. En stakkars politimann som vokter over en safe distraheres, slik at han kan elimineres rolig og stille. Den siste delen av oppdraget blir å komme seg usett ut, og under demonstrasjonen må 47 snike seg forbi en liten politigjeng ved døren, uten å knerte én eneste mer enn nødvendig.

En ny vri på mordkontrakten

Spillregissøren Tore Blystad fikk så muligheten til å prøve ut dette nyskapte oppdraget på scenen, og valgte faktisk å gå en ganske så annerledes rute. For det første valgte han å ta med seg et politikostyme inn i oppdraget, slik at han kan snike seg lettere forbi de blåkledde.

Den mest dramatiske forskjellen kom idet Blystad valgte å knerte politimannen ved safen på en helt annen måte. I stedet for å distrahere og drepe stille, slik Elverdam gjorde da han lagte mordkontrakten, valgte spillreggissøren å få lokket politimannen ut av rommet og åpne safen. I safen finner han penger og fjernstyrte eksplosiver. Eksplosivene armeres, og Blystad lokker så politimannen inn i rommet igjen, slik at han får øye på den åpne safen.

Den uheldige politimannen roper så på sine nærstående kollegaer, de som voktet utgangsdøren. Når de alle er samlet rundt safen, detonerer så Blystad eksplosivene, slik at alle politimennene likvideres samtidig, men siden målet var å ikke lage så mye bråk trekkes han for dette valget ved oppdragets slutt.

Konklusjon

Den nylig annonserte «contract»-modusen virker å bli en spennende del av den komplette Hitman: Absolution-pakken i høst. Det å lage oppdragene mens man spiller dem er betydelig mer interessant enn å slave i et brettverktøy i flere timer. Systemet så ut til å være effektivt, intuitivt og moro.

Det er også godt å se at IO Interactive har implementert en hel del valgmuligheter i de morderiske fremgangsmåtene, selv om det fremdeles er litt vanskelig å få helt grepet om frieriet mot massepublikummet kan gjøre enkelte blodfans snurte.

Hitman: Absolution er uansett et spill alle snikeglade fans bør se frem til, og den nye modusen byr på en god del interne kompiskonkurranser.

Hitman: Absolution kommer i salg 20. november, til PC, Xbox 360 og PlayStation 3.

Les også: – Hitman: Absolution handler om å prøve noe nytt
Les også: Dishonored er snikmyrding slik du aldri har sett det før

Klarer ikke laste video

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Til toppen