Sniktitt

Kinect Star Wars

Er Kraften så sterk som vi har grunn til å tro?

LOS ANGELES (Gamer.no): Jeg var noe kritisk etter Microsofts pressekonferanse mandag for to uker siden. Fokuset på Kinect var ensidig, og det var ikke mange av titlene som ble vist frem da som imponerte meg nevneverdig. Vel, man må gjøre mer enn å se på demonstrasjoner for å danne seg et skikkelig bilde av et spill – i hvert fall når det gjelder et kontrollsystem som Kinect. Derfor stakk jeg innom Microsofts presseområde her på E3, og prøvde meg som Jedi i Kinect Star Wars.

Klarer ikke laste video

Måpende tilskuere

Denne testingen foregår i glasshus på messegulvet, der dusinvis av messegjengere står bak deg og kikker på når man veiver og hopper. Slikt er lett pinlig, men smilene forsvant nok fra ansiktene deres da jeg viste frem hva jeg kan gjøre med Kraften.

Kinect Star Wars styres helt og holdent av Microsofts kamerasystem. Du kontrollerer en Jedi, som mer eller mindre automatisk beveger seg rundt i de mange miljøene. Unntaket er at du kan hoppe og stupe fremover mot fienden når han er langt unna. I sin grunnoppbygning snakker vi imidlertid om et spill på skinner.

Akkurat det funker helt kurant, selv om man havner litt ute av kurs i forhold til fiendene enkelte ganger.

Men før man kastes ut i kamp, må det øves. Vi startet demonstrasjonen med Jedi-trening, under Yodas kyndige muntlig ledelse. Her lærer du grunnelementene i spillet. Holder du høyrehånden rett ut fra kroppen, bruker du Kraften til å dra ut og aktivere lyssverdet fra hoften. Så er det bare å svinge i vei, og late som du holder sverdet i hendene. Kraften kan også brukes på fiender og objekter. Du kan løfte store ting, som stridsvogner og små romskip, ved å holde begge hendene ut samtidig og flytte objekter dit du vil. Dette ga en merkverdig følelse av makt, er det virkelig jeg som gjør dette?

Her må det hoppes.

Drepe sammen

Etter treningen spilte vi to sammen over delt skjerm, i samarbeid mot dronefiender på Lando Calrissians Cloud City. Her ble det raskt hektisk, men med Kraften og lyssverdet falt de mekaniske slemmingene i bakken som fluer. De vanlige fiendene er ikke store utfordringen, disse kan du bare leke med som du vil. Ganske raskt kommer det imidlertid hardere nøtter. Her må du kombinere ulike angrep, slik som å hoppe over dem for å falle dem i ryggen, eller å blokkere og kontre med rytme. Slik sett fremstår kampene varierte.

Det er først når du kombinerer både akrobatikk, Kraften og lyssabelen at Kinect Star Wars gir deg munn i vannen. Når du finner rytmen, og kan triksene, er dette særs fornøyelig. Du kan holde opp venstre hånd, trekke den tilbake og føre den raskt fremover for å bruke Kraften for å dytte fiender i bakken. Men samme hånd kan du løfte fiender høyt opp i luften, og kaste dem langt av sted. Slik sett passer det bra med et brettdesign der du er mye ute, og gjerne på områder der det er høye fall rett i nærheten – slik som i Cloud City. Samtidig kan du svinge lyssabelen, hoppe og stupe fremover i rekordfart. Ja, her er du virkelig Jedi.

Likevel, vi snakker ikke Starkiller fra The Force Unleashed-spillene her. Kinect Star Wars har nok en litt yngre målgruppe med sin lett tegnefilmaktige visuelle stil, og det er langt i fra så mørkt og actiontungt som overnevnte spill. Likevel vil jeg ikke si at veivingen og hoppingen bare er for unger. Kontrollen virker presis og kampene morsomme, så smått gråhårede og blaserte spilljournalister kan også finne glede i denne tittelen.

To jobber sammen.
LucasArts
Les også
Anmeldelse:

Det eneste jeg er virkelig skeptisk til er hvor lenge et slikt spill er interessant, i hvert fall alene. Hvor ofte gjentar de samme kampene seg? Selv om miljøene konstant endrer seg, må man også være kreativ i fiendeutvalget og kampsituasjoner. Dette skal først og fremst være ren moro, og løfte kontrollformatet, og da må spillet ha en viss levetid. Historien er slik sett ganske uviktig, men det er i hvert fall greit å få en liten kontekst for hvorfor du løper rundt og dreper alt som rører seg.

Konklusjon

Selv om jeg har vært kritisk, ser jeg et stort potensial i Kinect – bare teknologien blir presis nok, og spillene interessante nok. Derfor hadde jeg Kinect Star Wars på radaren før E3, og jeg så frem til å teste hva dette faktisk er. Da jeg endelig tok jobben som Jedi, var det med et smil om munnen. Det føles herlig rart å kunne løfte gigantiske objekter høyt opp i luften, eller dytte fiender overende som om de blir truffet av en enorm bowlingkule.

Når det gjelder lyssabelen virker bevegelsene presise og varierte, men her må Microsoft kjenne sin besøkelsestid å slenge med et plastsverd eller noe slikt. Da vil det kjennes enda bedre å meie ned droner over en lav sko. Det største ankepunktet mot Kinect Star Wars er om man kan gjøre det interessant i lengden, selv med muligheten for samarbeid over delt skjerm. Uten god levetid blir jo ikke dette mer enn en flott teknologidemo.

Presentasjon av Kinect Star Wars på E3 2011.

Kinect Star Wars kommer i salg i løpet av årets siste kvartal.

Siste fra forsiden