Sniktitt

Leviathan Warships

Alle mann til kanonene!

REYKJAVIK (Gamer.no): Se for deg følgende situasjon: Du sitter hjemme foran PC-en, totalt oppslukt i et eller annet spill. Du er i ferd med å slå kameraten ned i støvlene, så kommer du på avtalen du hadde, og må løpe fra spillet. Dermed mister du muligheten til å beseire motspilleren.

Dette er en av tingene spillutvikler Pieces Interactive vil endre i sitt kommende spill Leviathan Warships.

Med slagordet «Ships just got real» skal de vise verden at Windows, Mac og nettbrett kan leve i en herlig symbiose, der målet er å knuse motstandernes flåte.

En god plan

Dette er flerspillermoro på tvers av plattform, og du kan hoppe fra PC-en over på padden når naturen kaller. Jeg innbiller meg at mange trekk vil bli gjort på skåla, i ro og fred fra omverdens mas.

Hele spillet går ut på at man har sin egen flåte med skip, og via det turbaserte kampsystemet skal disse manøvreres i posisjon til å senke motspillerens skip. Alt går via nett, og mot andre spillere verden over.

Det første som må gjøres er å sette opp flåten din. Her kan du velge blant ulike typer båter, våpen og beskyttelse. Du har små, raske båter og svære, tunge skip med plass til mye tung skyts. Jeg liker planlegging og det å finne min egen måte å gjøre ting på, så jeg er ganske sikker på at mye av min tid vil forsvinne her.

Du kan plassere kanoner, lasere, rakettskytere og annet snacks på gitte steder på de ulike båtene. Man kan med fordel plassere tyngre skyts med god rekkevidde på de store båtene, som ikke er så mobile og med all sannsynlighet vil holde seg på avstand. I tillegg kan du plassere skjold, bestemme ulike motortyper og andre leketøy som kamuflasje og radar. Alt har en gitt vekt, og flåten blir større uavhengig av antall båter. Jeg kan for eksempel ha en tung flåte med bare to båter, mens en annen spiller kan ha det samme med fire eller fem.

Selve spillet er altså turbasert, og man starter i planleggingsfasen. Her bestemmer du hvor du vil at båtene skal kjøre, retning og om du vil aktivisere noen av egenskapene båten har. Etter at spillerne er ferdig med planleggingen, kommer actionfasen. Denne er ti sekunder lang, og nå ser du hvordan trekkene dine fra planleggingsfasen utarter seg. Etter ti sekunder kommer en ny runde med planlegging.

Treg start

Når kampene virkelig tar seg opp er ti sekunder mer enn nok. I starten, før du i det hele tatt har funnet motstanderen din, kan det føles litt tregt. I min første kamp hadde jeg en rask båt jeg sendte ut, mens den tunge ble hengende igjen, klar for å angripe. Etter fire trekk fikk jeg endelig et glimt av motstanderen, og skjønte raskt at jeg var veldig dårlig plassert. Han hadde to tunge skip, begge med klar bane mot min lille jolle.

Jeg prøvde desperat å snu skuta, og gjemme meg bak det store skipet mitt, dessverre med lite hell. Jeg fikk smertelig erfare at det å snu en båt er en tidskrevende affære, og jeg var ikke mer enn halvveis før de hadde pulverisert meg. Derimot hadde jeg på denne tiden greid å snu bredsiden til på det andre skipet mitt, slik at jeg kunne begynne å fyre av langdistansevåpnene mine. Motstanderen min fikk endelig smake, og til tross for et godt forsøk på å komme innenfor rekkevidde gikk jeg seirende ut av kampen.

Fordi kampsystemet er turbasert, og uten tidsfrist, kan en kamp ta så lang eller kort tid du vil. Jeg hadde kamper som varte i fem minutter, mens andre holdt på mye lenger enn dette. Fordelen med spillet er at du kan ha et ubegrenset antall aktive kamper samtidig. Dermed trenger du ikke sitte å vente på den trege kompisen din som planlegger i timesvis, men heller hoppe inn og ut av alle kampene når du føler det for godt selv. Det har god oversikt over både aktive og avsluttede kamper gjennom grensesnittet, både på PC og nettbrett.

Selve grensesnittet ser ut til å være primært laget for å passe på nettbrett, men fungerer også veldig godt på PC. Ved å trykke på en kanon får du opp rekkevidden, og ved å trykke på båten kan du dra en sirkel dit du vil kjøre. Du får også opp en indikasjon på hvor mange sekunder trekket ditt vil ta. Manøvrering av flåtene, og skyting av kanoner går automatisk når du er ferdig planlagt. Er en kanon eller rakett innen rekkevidde fyres den av mot motstanderen. Hele systemet er enkelt og intuitivt, og lett å skjønne både på nettbrett og med mus og tastatur.

Grafikken i spillet er god, om enn noe ensformig. Det er fargerikt og polert, og helt klart blant det bedre som er på nettbrett om dagen. Spilling på tvers av plattform fungerer problemfritt, selv om jeg vil anta at flesteparten ender opp med å spille dette på et nettbrett. Selve byttingen mellom plattformene fungerte sømløst, og jeg kunne etter kort tid fortsette kampene mine gående rundt med nettbrettet i hånden. Det var ingen forskjell på om jeg spilte på den ene eller andre plattformen.

Konklusjon

Det er en spennende tanke med spilling på tvers av plattformer, og jeg tror utvikleren er inne på noe når de løser spillet på denne måten. Det at du kan fortsette kampene på bussen, på dassen eller i all hemmelighet på et møte på jobb er smart. Det åpner for en helt annen tilnærming til flerspillerdelen, og noe jeg ser fram imot å prøve mer. Det å bytte mellom plattformene fungerer smertefritt, og spillet ser helt likt ut uansett hva du måtte spille på.

Det er mye taktikk, og veldig mye planlegging i Leviathan Warships. Man må prøve å forutse motstanderens trekk, sette seg selv i en sterk posisjon og ikke havne i skuddlinjen til fiendens skip. Til tross for at ti sekunder høres lite ut, er det fryktelig lenge når du ser at motstanderen fyrer løs på den siste båten i flåten din. Det turbaserte kampsystemet kan gi både intense, korte kamper og lange slag der man bruker et hav av tid på neste trekk. For å unngå at man sitter og venter på kameratens neste trekk har utvikleren gjort det mulig å ha mange kamper aktive samtidig. Dermed kan man bytte mellom de ulike etter behov, og slipper derfor å sitte utålmodig å stirre på en skjerm der ingenting skjer.

Grensesnittet fungerer godt på PC, men er skreddersydd for nettbrett. Det er intuitivt, enkelt å forstå og oversiktlig. Det er lett å finne og koble seg til en kamp, og det er lett å holde oversikt over alle kampene du spiller i. Det å bygge egne flåter gir timesvis med moro alene, for så å ta de med ut på de store havene og vise hvem som er den beste krigsskipkapteinen i hele verden.

Les også: Nytt strategispill fra mannen bak Civilization V
Les også: Gjensyn med Age of Wonders

Klarer ikke laste video

Leviathan Warships kommer i salg i løpet av andre kvartal 2013. Vi prøvde spillet på et pressearrangement på Island. Turen dit ble betalt av utgiver Paradox.

Kommentarer (5)

Forsiden akkurat nå

Til toppen