Sniktitt

Magicka

En magisk liten godbit

Kombiner magi og smelt tryner.

STOCKHOLM (Gamer.no): Under vårt besøk på den årlige presentasjonen til det svenske spillselskapet Paradox Interactive var det mye snacks å sette fingrene i. Blant episke strategispill, dyptgående politiske simulatorer og hissige western-skytespill var det likevel en forholdsvis liten tittel som maktet å sjarmere meg mest. Søtsaken bærer navnet Magicka, og er en puritansk hyllest til mye av det beste fra tiåret før tiåret som har vært, fra den svenske utvikleren Arrowhead Game Studios.

Noen flaskehalser er helt OK.

Morsomt og lånende

Det var noen spennende smakebiter som ventet oss under den innledende presentasjonen av spillet. Vi fikk blant annet lovnader om et spill som på ingen som helst måte prøver å ta seg selv høytidelig. Humor er noe den norrøninspirerte spillverdenen er fylt til randen med, og den er av det absurde slaget. Man møter stadig referanser til ulik populærkultur, andre spill inkludert, og det med et glimt i øyet kun selvbevisste fantasy-fans kan ha snekret sammen.

Sjef for spillprosjektet, Johan Pilestedt, valgte selv å beskrive humoren i spillet som tydelig inspirert av fantasylegenden Terry Pratchett, og det kan jeg definitivt kjenne meg igjen i. Det er i det hele tatt svært befriende med et spill satt i et typisk eventyrunivers tydelig blottet for pretensiøsitet og selvhøytidelighet, og det jeg har opplevd av snert i Magicka har innfridd på de fleste punkter.

Et grep de har tatt for å fremprovosere morsomme øyeblikk er for eksempel å gjøre det slik at din magi alltid skader figuren til de du spiller med. Så når vannspruten står ut av nevene dine blåses ikke bare skrømtene du er i ferd med å gravlegge til pokker, også kompisen din kan risikere å få en tidlig slutt på enden av fonteneknokene dine. Utviklerne selv beskriver dette som ufrivillig moro og slapstick-humor i begrepets opprinnelige form, og det er egentlig vanskelig å si seg uenig i det.

Væreffekter er en av mange sjarmerende finurligheter.

Det går godt sammen med spillets utforming, som legger seg et sted mellom hack'n'slash-sjangeren og det som kalles "top down shooter"-spill. Se gjerne for deg Diablo uten alle gjenstandene og oppdragene, i en sukkersøt arkadeinnpakning. Det er ingen forsøk på å revolusjonere noe som helst her, og det fungerer tilsynelatende veldig godt. Magicka handler om å drepe ting med vennene dine, og det trenger ikke å være dumt.

Lettlært men avansert

Hva spillmekanikkene i seg selv angår er det ikke så mye å lære seg, men en hel del å mestre. Man styrer en liten trollmann med hatt og kutte, og kan spille med opptil tre andre trollmannvenner samtidig, både lokalt og over Internett. Denne lille trollmannen din har naturligvis en del magi til disposisjon, faktisk hele syv ulike grunntyper. Disse er for det meste basert på elementene samt andre ting man typisk forventer i slike spill, som muligheten til å skyte lyn ut av fingertuppene eller å helberede hverandre, men magien (høhø) ligger i å mestre bruken av disse.

Det har seg nemlig slik at alle disse trylleformlene kan kombineres, og det skaper reaksjoner. Man kan ha opptil fire ulike typer magi aktiv samtidig, og du velger selv hvilke. Vil du kaste en gigantisk ildkule så kan du aktivere ildmagien fire ganger. Hvis du vil lage damp så er det mulig ved å aktivere ild- og vannmagi samtidig. I tillegg er det to ulike måter å kaste magi på – en som berører alle fiendene rundt deg med mindre kraft og en som fokuserer all kraft på én uheldig luring.

Med nok miksing og triksing finner du frem til hissige kombinasjonsformler.

Det er likevel ikke så lett som å bare finne seg en favorittgren, aktivere den fire ganger og smelte trynene til alle rundt deg. Magien har sin byrde, og for hver formel du har aktivert så beveger du deg tregere. Det blir fort åpenbart at det er veldig viktig å vite når man skal benytte magien sin, samt hva man skal dra nytte av til ulike tilfeller, og med millioner av ulike magikombinasjoner er det et hav av fleksibilitet som lurer inni det som ved første øyekast ser ut som et pinlig simpelt spill.

Enkel struktur

Les også
Anmeldelse:

Som den uformelle presentasjonen hinter om så er det ikke mye fortyngende substans i form av lange dialoger, kompliserte oppdrag eller traurig gåteløsning å spore her. I stedet får du en magisk og fortryllende verden som makter å imponere tross sin enkelhet, og som alltid føltes bekvem å navigere, godt hjulpet av et kontrollsystem som sitter som et skudd og et minimalt grensesnitt som gjør informasjonsflyten avslappende og lettforståelig.

Totalt loves vi hele 13 ulike nivåer å ta oss gjennom, som skal være fylt med vittige figurer, drøssevis av beist å ta livet av og utfordringer i form av spennende sluttbosser av anseelig størrelse. Veien skal visstnok omsider lede til en ond trollmann som ikke nødvendigvis vil deg særlig mye godt, og det høres egentlig ut som grunn nok til å ta opp kampen for min del. Det skal også finnes incentiver til å ta flere runder gjennom spillet i form av stivalg ved ulike punkter, slik at to eventyr ikke nødvendigvis blir like.

Jo mørkere hula er, jo større er skatten den holder - Gammelt Jungelord

Det er nok likevel ikke mengden innhold som styrer moroa etter hva jeg har erfart. Snarere er det slik at den lettbente utformingen av spillet i kombinasjon med det hissige tempoet og gode flerspillermuligheter gjør at de herlige situasjonene oppstår av seg selv. Og i en tidsalder sterkt preget av gravalvorlige spill og stadig større krav fra spillerne om store mengder med jålete innhold så føles det veldig godt med et tilbakeblikk til den tiden hvor man med enkle verktøy slo ihjel flere titalls timers innhold – bare fordi.

Konklusjon

Magicka er en eneste stor eklektisk hyllest til den gang da, og det er mye inspirasjon fra isometriske klassikere som Blizzards Diablo-serie og Westwood Studios' noe mer ukjente spill Nox å spore her. Med et fundament av en stilig skissert fantasiverden besatt av fire trollmenn som kombinerer magi til de snodigste miksturer samt et bunnsolid kontrollsystem kan jeg ikke påstå noe annet enn at jeg gleder meg til å slå fingrene i dette spillet.

Vi loves store mengder absurd humor, hurtig tempo, stilige fiender og en halvengasjerende historie i det som utviklerne beskriver som en generisk fantasy-verden – og hva mer kan egentlig ønske seg i spillsjangrenes svar på splatterfilmen?

Magicka er planlagt utgitt i løpet av årets andre kvartal til PC og Xbox Live Arcade.

Siste fra forsiden