Sniktitt

Mass Effect 2

Nye eventyr

Kan Mass Effect 2 virkelig bli bedre enn sin klassiske forgjenger?

1: Side 1
2: Side 2

KÖLN (Gamer.no): Det første Mass Effect ble stort sett hyllet over hele linja da det kom på Xbox 360 i 2007. Romrollespillet leverte en knallbra historie, flotte miljøer og en god balanse mellom rollespillelementer og action. Nå nærmer oppfølgeren i det som skal bli en trilogi seg med stormskritt, og et av de første spillene jeg fikk teste her på Gamescom var Mass Effect 2. Dagen etter tok jeg med meg kollega Lasse, slik at han kunne spille mens jeg snakket med en av spillets produsenter, BioWares Jesse Houston.

Trailer fra E3.

Skytespill?

Vi fikk spille et aldri så lite brett fra det nye spillet, som fokuserte både på dialogene og kamper. La det være sagt med det samme, kampene har fått en skikkelig overhaling i Mass Effect 2 – det er også flere av dem, og de er langt mer intense.

– Vi føler dette spillet har bedre flyt, en bedre dynamikk. I det første spillet var det slik at treffprosenten ble avgjort av dine opptjente evner. Slik er det ikke lenger. Når du sikter på noe i Mass Effect 2, da treffer du om du er stø på labben, sier Houston til Gamer.no.

Alt virker langt mer raffinert under kamper nå, og de vi fikk spille gjennom var både intense og kaotiske. Som en grunnmekanikk kan vår helt, velkjente kommandør Shepard, ta dekke på en langt mer dynamisk og velfungerende måte enn tidligere. Et enkelt trykk på A-knappen er alt som skal til, så kan du bruke alt av omgivelser til din fordel i kampen mot slemminger.

Arsenalet av våpen er også utvidet, og vi fikk teste en rakettkaster som virkelig ga oss bakoversveis. Denne hadde varmesøkende missiler, dermed kunne du skyte rundt hjørner og over vegger med en utrolig dødelig effekt. Moro, veldig moro. Likevel skal vi ikke glemme at vi snakker om et rollespill her, er ikke BioWare engstelige for at actionmengden tipper litt vel over i oppfølgeren?

Denne kjempen er på samtlige ferske skjermbilder fra Mass Effect 2.

– Det er nok mer action her, ja. Men vi forsøker å få mer action inn i et rollespill, ikke motsatt. Det er viktig å forstå at dette likevel ikke er et skytespill, kampene er bare en del av totalpakken, sier vår produsentvenn.

Ny retning

Du kan fortsatt utvikle figuren din, samt bruke spesialkrefter, men vi ble likevel litt overrasket over hvordan BioWare faktisk har gjort dette til et nesten rent skytespill under kamp – selv om de ikke helt vi innrømme det selv. Nå er det imidlertid alt for tidlig å konkludere om denne avgjørelsen forringer eller forbedrer den totale spillopplevelsen, til det fikk vi på langt nær testet nok. Dette er tross alt svære greier.

Slik svarer BioWare på Gamer.nos spørsmål om man ikke tipper over til en annen sjanger med oppfølgeren:

– Det vi har gjort er at vi har fjernet vanskelighetsgraden ut av spillerens nivåbegrensninger, og inn i den kunstige intelligensen. Fiendene vil være mye mer aktive med å bruke dekning, de vil frustrere deg mer med sine strategier og bevegelsesmønstre.

Én stor og én liten. For en duo!
Les også
Anmeldelse: Mass Effect 2

Dermed er det fiendene som skal gjøre kampene vanskelige for deg, de avgjøres ikke av hva du har valgt å spesialisere deg i av våpen – noe som egentlig virker ganske fornuftig. Vi ble da også vitne til fiender som var svært aggressive, og uforutsigbare, i kamper. De bruker dekning aktiv, der det er aktuelt, eller styrter bare mot deg for å gi deg et kjempesjokk.

– Kamper har nok blitt en større utfordring. Vi har skrevet om den kunstige intelligensen til både fiender og allierte for å gjøre disse langt mer interessante. For å ta et eksempel har Krogan-rasen blitt mer ekstrem, de er skikkelig formidable og angriper med alt de har uten tanke på egen sikkerhet, sier Houston.

Den radikale endringen forklarer Houston slik:

– Vi har tatt det fansen rundt spillet har sagt på alvor, og virkelig hørt på samfunnet rundt Mass Effect. Dessuten leverer vi en kvalitetshistorie, noe som man forventer fra BioWare.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden