Sniktitt

Star Wars: The Old Republic

En herlig spillopplevelse venter på deg i desember.

1: Side 1
2: Side 2

Hendige kompanjonger

Hvis vi ser bort fra de dype og gode historiene, følger Star Wars: The Old Republic en veldig tradisjonell mal for massive onlinespill. Du utvikler rollefiguren din gjennom et vanlig evnetre, og allokerer ett poeng for hvert nytt erfaringsnivå.

Mange raser å velge mellom.

Når du gjør vanskelige gruppeoppdrag gjelder det som vanlig å samle fire tradisjonelle klasser som passer godt sammen. Det beste er å ha én «tank», en helbreder og to som spesialiserer seg på skade.

Spiller-mot-spiller-kamp følger også en tradisjonell oppskrift gjennom å ha forskjellige battlegrounds du står i kø for å reise til, og åpne områder hvor sidene kan kjempe mot hverandre om kontroll.

Men systemet for kompanjonger bringer mye nytt med seg. Du møter disse på naturlige måter i løpet av fortellingen, og de er på ingen måte nytteløse sveklinger du må drasse med deg. Du kan ganske enkelt stille inn hvordan de skal oppføre seg i kamp og hvilke evner de skal bruke.

Når jeg spilte som Jedi-Ridder fikk jeg først med meg en robot som lignet veldig på R2-D2 og deretter en Padawan som skulle hjelpe meg på mitt kritiske oppdrag for å redde hovedplaneten Coruscant. Begge to var noen beist i kamp. Roboten kunne fungere like godt som «tank» som meg selv, og min Padawan hoppet inn i kamp og slo fra seg med lyssabelen som en virvelvind.

I tillegg er samtalene du kan ha med kompanjongene og rollene de spiller i historien svært viktige. De har klare egne meninger og liker det ikke hvis du handler mot deres moral. Det mest hendige aspektet ved kompanjongene er likevel utstyrslaging.

Du kan ha tre såkalte «crew skills» som du kan pusle med i tillegg til alt det tradisjonelle innholdet. Kun en av disse kan være en evne som lager ferdig utstyr, men du har likevel mange mulige kombinasjoner å velge mellom.

Fortellingen på Korriban er virkelig god.

Som Jedi-Ridder valgte jeg evnen som laget rustninger til «Kraft-brukere». I tillegg valgte jeg innsamlingsevnen arkeologi, for denne gav meg ressursene jeg trengte til å lage rustninger. Som siste evne valgte jeg diplomati, for det var en evne som kunne gi meg mange poeng for «The Light side» og gaver jeg kunne gi til kompanjongene.

Evnene fungerer slik at du sender en kompanjong ut i X antall minutter, og så vender han tilbake etter oppdraget er utført. Dermed kunne jeg sende roboten ut på arkeologioppdrag for å samle inn ressurser. Min Padawan kunne lage gode rustninger, mens jeg for eksempel løp rundt og snakket med oppdragsgivere i Senatet.

Ved hjelp av dette effektive systemet hadde jeg snart laget meg mange veldig gode rustningsdeler, som overgikk selv det sjeldne utstyret jeg fikk som belønning etter gruppeoppdrag. Som «Jedi Guardian» kunne jeg derfor stille med en utrolig sterk tung rustning, som gjorde at jeg tok mye mindre skade og kunne fungere bedre som «tank».

Konklusjon

Les også
Anmeldelse:

Det har vært en flott opplevelse å teste Star Wars: The Old Republic de siste ukene. Spillet har bra flyt og gir deg alltid masse morsomt å gjøre. Historiene er veldig gode og de moralske valgene du får ta er interessante.

Du får oppleve Star Wars-universet på en nær og fantastisk måte, som lett overgår filmene og også de klassiske Knights of the Old Republic-spillene.

Mange oppdrag utspiller seg i verdensrommet.

Som en svært erfaren spiller av massive onlinespill skulle jeg likt å se flere dype spillsystemer og mer nyvinning i spillet for å skape enda mer dybde. Men det fremstår helt tydelig at Bioware har laget Star Wars: The Old Republic for å appellere til et så bredt spekter av spillere som over hodet mulig. Det er vanskelig å klandre en utvikler for et slikt valg.

Dybden i spillet blir skapt gjennom store mengder innhold og unike fortellinger for hver klasse. Disse skal få spillerne til å ville spille alle de unike klassehistoriene etter hverandre. Mer dybde vil bli skapt etter hvert gjennom ekspansjoner og en videreføring av fortellingen.

Alt jeg har sett av innhold og historier så langt vitner om at utvikleren faktisk har en sjanse til å lykkes i den nærmest umulige oppgaven det er å lage et massivt onlinespill som har nok innhold. Og kanskje til og med muligheten til å begeistre kravstore spillere mange måneder av gangen.

Star Wars: The Old Republic kommer i salg 20. desember. Turen til Sverige ble betalt av Electronic Arts.

Les også: – Månedsavgiften er kommet for å bli
Les også: Star Wars: The Old Republic kan bli utsolgt
Les også: Slik blir spiller-mot-spiller-kamper i spillet

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden