Sniktitt

The Mighty Quest For Epic Loot

Dette er langt mer enn en pompøs tittel.

PARIS (Gamer.no): Utviklerne i Ubisoft Montreal har hatt en finger med i mange store spilltitler gjennom tidene, og alt fra Far Cry 2 til Prince of Persia: Sands of Time og ikke minst Assassin’s Creed-serien har kommet ut fra Ubisofts kanadiske hovedkvarter bare det siste tiåret.

Midt i byggeprosessen kan det hele se noe rotete ut.

Nå er et helt nytt team hos Ubisoft Montreal satt sammen for å lage The Mighty Quest For Epic Loot, et «free to play»-spill som skal la deg bygge borger og drepe drager som aldri før. Jeg var på besøk hos Ubisoft i Paris hvor jeg fikk se spillet i aksjon, og det viste seg straks at spillet var langt mer enn den pompøse tittelen skulle tilsi.

The Sims møter Orcs Must Die

I The Mighty Quest For Epic Loot er man helten i et eventyr om en stormannsgal ridder, jeger eller magiker som bruker alle sparepengene sine på å konstruere dødelige feller, utvikle grusomme monstre og angripe fiendtlige slott. Opulencia, som er universet hvor handlingen finner sted, består av hundrevis, ja tusenvis av slike slott, og alle svever høyt oppe i skyene, hvor det er fritt fram å prøve seg på plyndring og skattetyveri.

Det er du og alle de andre spillerne som bygger disse slottene, og som i en sær blanding mellom The Sims og Orcs Must Die går det første oppdraget ut på å lage sin egen festning. Dette gjøres ved å sette sammen ulike ferdiglagde seksjoner, dekorere hvert rom etter ønske og deretter fylle det til randen med monstre, feller og det som verre er. Bygningsarbeidet ses ovenfra, og alle tilgjengelige elementer dukker opp i en nedtrekksmeny som raskt lar deg plassere ting rundt omkring i omgivelsene.

Man starter med et visst antall av disse verktøyene, og videre kan man bruke spillets innebygde gullsystem eller alternativt ekte penger for å få tilgang på nye. Spillets sjefsproduset, Quentin Gallett, forteller at det også finnes andre måter å bruke ekte penger på i spillet:

– Man kan først og fremst kjøpe nye helter. Akkurat nå har vi utviklet ridderen, jegeren og magikeren, men man vil kunne kjøpe nye figurer i fremtiden. For det andre kan man bruke penger til å kjøpe juveler. Dette er en måte å oppnå enkelte fordeler på i spillet, og da må man som spiller spørre seg selv om man enten vil spare seg litt tid ved å betale for disse godene eller ei, forklarer Gallett.

– Samtidig er vi opptatt av at dette ikke skal være et spill hvor man kan kjøpe seg til seier, og alle gjenstander, feller, monstre, og lignende vil være mulig å oppnå gjennom spillets innebygde gullsystem.

Med et monsterhjerte av gull

På et tidspunkt viser representanten fra Ubisoft oss hvordan han på forhånd har innredet sitt private slott med kykloper, skjeletter, hamstere som patruljerer gangene med dødelige hamsterhjul, egne rom holdt av til flammeinspirerte feller, og mye mer. Man står med andre ord helt fritt til å personalisere slottet sitt hvordan man vil, og da må man tenke taktisk.

Det loves opptil femti ulike fiendetyper i det ferdige spillet.

Hvert rom har sin egen måler som avgjør hvor mange ulike elementer man kan stappe inn i det, og på denne måten kan man ikke løpe løpsk med tusenvis av drager i inngangshallen.

Det vil lønne seg å lage knutepunkter som motstandere virkelig må slite for å komme seg gjennom; oftest bør man kombinere monstre og feller for størst effekt, og jo større slott, jo større sannsynlighet for at spillerne dør før de kommer ut på den andre siden. Det er i slike baner må man tenke om man ønsker å tjene mest mulig penger på hver nye besøkende man får.

Les også
Kirby-klassiker entrer 3DS-en

Penger, eller mer bestemt gull, er nemlig betalingsmetoden man bruker i The Mighty Quest For Epic Loot, og denne ressursen får man ved å skade andre spillere som kommer på besøk. Hvert monster i borgen kan høstes når vedkommende har gjort en god nok jobb med å forsvare slottet ditt, og det er med gull at man får tilgang på nye vesener, alternative feller, og ikke minst nye evner til figuren din.

For når man først har sett seg fornøyd med sitt eget slott er det på tide å legge ut på ferd i andre spilleres festninger. Her vil man støte på mange av de samme strategiske plasserte fellene, svermende monstre og labyrintaktige designene, fordi akkurat som deg vil andre spillere også forsvare sine skatter så godt som mulig.

Kor e alle middelalder-heltene hen?

Man tar kontroll over sin utvalgte helt, være seg det er en magiker, jeger eller ridder, og velger ut et slott man har lyst til å bryne seg på fra et oversiktskart. Her vil man se en blanding av bruker- og utviklerskapte slott, og hvor høyt de er plassert på Opulencias skyfrie himmel representerer hvor utfordrende de er.

Så ankommer man en motstanders festning, og rett innenfor døren blir vi straks møtt av en gruppe skjeletter. I rollen som den rustningskledde ridderen lirer representanten fra Ubisoft av seg en rekke slag som sender en kakafoni av beinrester flyvende utover det middelalderske murgulvet.

Man skal kunne tilpasse rommene til ulike temaer, som for eksempel ild.

Spillet har en svært karakteristisk stil, og inspirasjonen hentet fra middelalderfortellinger om riddere, drager og prinsesser er åpenbar fra første stund. Bare borgene i seg selv utsondrer dette inntrykket med sine særpregede gråtoner, gotiske vinduer og fargerike utsmykninger. De tre heltene er også klart inspirerte klisjeer fra denne perioden, med den grønnkledde jegeren som skyter piler med en armbrøst og magikeren som har langt skjegg og spiss hette.

Ridderen er kanskje selve symbolet på middelalderen, og i The Mighty Quest For Epic Loot presenteres han som en relativt avbalansert fyr med altfor stor rustning og et enda større sverd.

Drep dragen og redd dagen

Det er denne fyren som nå løper videre gjennom slottet, og underveis møter vi på enda flere monstre, deriblant en horde med grønne øgler som spyr guffe etter oss. På veien støter vi også på et knutepunkt som vi gjør best i å unngå for øyeblikket, så vel som en blindvei.

Hele tiden slår og sparker ridderen fra seg som om han ikke skulle gjort noe annet (noe som forøvrig også kan stemme). I tillegg til vanlige angrep har han flere ulike ferdigheter som man kan utnytte med nummertastene, og man kan også låse opp flere slike etterhvert som man spiller – hvert monster man dreper gir nemlig fra seg erfaringspoeng i tillegg til det sedvanlige gullet.

Så ankommer vi til slutt bossen i borgen, og i dette tilfellet er det en dobbel rekke med kanoner og en mannevond drage som venter på oss. Han har i oppgave å vokte skattekisten i tronrommet, som forøvrig er grunnen til at man skal innta slottet i utgangspunktet. Djevelskapen må først tas rotta på dog og for å klare dette må ridderen løpe i ring rundt kanonild og angripe både flankene og baksiden på beistet.

Kampsystemet er veldig likt det man ser i andre spill med tilsvarende isometrisk perspektiv, men av det lille vi fikk se i Paris virket det hele noe simpelt i forhold til disse andre spillene. Dette kan godt skyldes det faktum at ridderen ikke var fullt utviklet enda, men det kan likefremt være noe Ubisoft må se på når spillet snart går inn i sin beta-fase.

«Kill it with fire!»

Når man så har beseiret dragen, hentet gullet og reddet dagen får man en resultatskjerm som forteller hvor mye gull og erfaringspoeng man har oppnådd. I tillegg får man mulighet til å rangere slottet man nettopp har tatt seg gjennom, og dette belønnes også med litt ekstra gull for bryet. Helt til slutt kan man utfordre venner til å gjøre det bedre enn deg, for eksempel ved å løpe gjennom slottet fortere enn deg, samle inn mer gull, eller noe i den duren.

Konklusjon

The Mighty Quest For Epic Loot er en interessant tittel som virkelig er mer enn en latterlig lang tittel og et artig grafisk uttrykk. Konseptet som lar deg bygge massive labyrint-slott og fylle de med så mye død og fordervelse som mulig er forfriskende enkelt og det er alltid like givende å føle at man skaper noe. Den unike middelalder-aktige tegneserie-stilen skader heller ikke, og bruken av klisjeer og stereotyper passer også spillets generelle stil godt.

Så kommer man til der man skal angripe andres borger, og også her virker spillet lovende. Kampsystemet er riktig nok ikke like polert som andre isometriske spill for øyeblikket, men det å utforske slott ser ut til å bli morsomt nok i seg selv, og passer man ikke på kan god taktisk tenking fra motstanderens del få deg drept ganske fort, på samme måte som du må tenke taktisk for å beseire dine besøkende.

Alt i alt tror jeg The Mighty Quest For Epic Loots suksess vil stå og falle på hvor lenge det klarer å holde spillere investert i Opulencia. Slik det ser ut for øyeblikket vil nok dette neppe bli noe problem, for med stor frihet til å personalisere sitt eget slott, og endeløse fiende-borger å penetrere forsvaret til vil man neppe gå tom for ting å gjøre med det første.

The Mighty Quest For Epic Loot kommer i salg i løpet av første kvartal 2013, kun for PC. Vi kikket på spillet på et pressearrangement i Paris. Turen dit ble betalt av Ubisoft.

Siste fra forsiden