Sniktitt

True Crime

Action i Hong Kong

Klarer det tredje spillet i serien endelig å engasjere oss?

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Det er ingen tvil om at True Crime-spillene har en brokete fortid. De to forrige titlene foregikk i henholdsvis Los Angeles og New York og fikk ingen spesiell god mottagelse hos kritikerne. Det hitill siste spillet kom ut her til lands i 2006, og ble det siste i serien signert utvikler Luxoflux. Activision var nemlig ikke fornøyd med deres arbeid på sandkassespillene, og letingen etter en ny utvikler ble satt i gang for et nytt True Crime (og ja, det tredje spillet heter bare True Crime).

Stephen van der Mescht, United Front Games. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)

Ny giv

Den letingen bar endelig frukter for to og et halvt år siden, da ble ferske United Front Games de utvalgte. Utvikleren er fullstappet med spillveteraner, fra studioer som EA Black Box, Bully-avdelingen til Rockstar og Radical Entertainment.

– Det var veldig forlokkende for oss å jobbe på en sandkassetittel igjen. Mange i teamet har gjort det tidligere og Activision mente vi var de riktige utviklerne til det tredje True Crime-spillet, forteller sjefsprodusent fra United Front, Stephen van der Mescht.

I prat med Gamer.no etter selve visningen av spillet understreket van der Mescht ambisjonene om å ikke gå i samme felle som Luxoflux:

– Vi går egentlig vekk fra de forrige spillene i serien og starter på nytt, blant annet ved å legge det til Hong Kong. Det er en fantastisk by med distinkte områder der det er massevis av mennesker og plenty med kriker og kroker. Vi vet hvordan det gikk med de to forrige spillene, og det ønsker vi å rette på. Du så vel selv hvordan det nye spillet blir under demonstrasjonen.

Harde kamper.

Det gjorde vi så absolutt, og da er det kanskje like greit å ta premissene for denne tittelen: Du spiller politimannen Wei Shen, som er spaner i et høykriminelt Hong Kong. Jobben hans er blant annet å infiltrere den såkalte triade-organisasjonen, så du kan forvente deg haugevis med intriger og ekstrem vold. Spillet er i samme sjanger som Grand Theft Auto og Saint's Row, det betyr den vanlige miksen av kjøring og action til fots.

Bare det å befinne seg i denne sjangeren kan være problematisk, toppspillene man bryner seg mot har satt en skyhøy standard. United Front har derfor funnet et par fokusområder der man vil sette alle kluter til for å gi oss en minneverdig spillopplevelse.

– Ja, sandkassesjangeren er veldig tøff å være i, konkurransen er knivskarp. Derfor retter vi et ekstra fokus på noen områder av spillopplevelsen hvor vi kanskje kan utmerke oss. For oss er dette først og fremst gameplayet til fots, både når det gjelder skyting og nærkamper. Her kan du til en hver tid velge hvordan du vil løse en gitt kampsituasjon, sier sjefsprodusenten.

Uten våpen

Oppdraget vi kikket på innebar selvsagt haugevis med slåssing. I starten var vår hovedperson ubevæpnet, og til alt hell hadde heller ikke fiendene våpen. Dermed fikk vi se et nærkampsystem tungt basert på kombinasjoner og knappetrykking til riktig tid. Det åpnet for muligheter til å brekke armer, knuse hoder i kjøleskapdører og kaste folk ned i søppelcontainere.

Livet på sykkelen er herlig.
Les også
Anmeldelse:

Vi ble lovet at dette systemet skal være veldig dynamisk, og det dukket ikke opp knappesymboler på skjermen når du skulle utføre spesialangrep. Du må lære deg kombinasjoner og bruke dem til riktig tid hvis du skal makte å kjempe spektakulært. Og ja, man har med angrep i sakte film – til og med fra biler. Skytingen lener seg tungt på autosikting, men man gjør det i hvert fall litt ekstra interessant med såkalt lokalisert autosiktig. Dermed kan du blant annet skyte pistoler ut av hendene til motstandere du ikke skal drepe – noe som er en fin vri.

Hva med kjøringen, da? Det vi fikk se minnet i hvert fall veldig om Grand Theft Auto IV, selv om områdene garantert gjør det ekstra vanskelig å navigere rundt med en stor bil. Her er det mange bakgater og trange smug, og det er utvikleren fullt klar over.

– Når det gjelder kjøring har vi fokusert mest på motorsykkelen, den er også et svært nyttig fremkomstmiddel i et Hong Kong fullt av trange bakgater, forteller van der Mescht.

Du kan som nevnt også skyte fra bilene, og et riktig treff kan lage gigantiske eksplosjoner. Slike eksplosjoner kan du også skape til fots. Det smaker ekstra godt å kunne sende mengder av fiender til himmels samtidig med et velrettet skudd på en eksplosiv tønne.

En skikkelig tøffing.

Respekt, ikke sant?

True Crime er imidlertid mer enn skyting og kjøring. Som spaner er du helt avhengig av informasjon og kontakter, og for å skaffe deg disse må du ha respekt. Her kommer spillets Face-system inn. Du må være på samme Face-nivå som dine potensielle kontakter for å kommunisere med dem, og ofte er hele områder avstengt om du ikke har nok respekt. Hvordan kan du fikse på dette? Kjør fete biler, kle deg kult og oppfør deg som en harding. Så enkelt er det, og belønningene er store om du kjører en gjennomført stil.

– Det er ikke meningen at du skal «grinde» deg i hjel for å oppnå en god Face-verdi. Den går veldig raskt opp og ned, understreker van der Mescht.

Når det gjelder selve oppbygningen av spillet er også denne veldig likt sine sjangerfrender. Hovedhistorien har det naturlige fokuset og reglene er strenge på hvordan og i hvilken rekkefølge oppdragene her kan løses. Heldigvis er det også småting å finne på ved siden av hovedhistorien.

– True Crime er et lineært spill, men du kan likevel ta enkeltstående valg som ikke har noe med hovedhistorien å gjøre. Det er flere mindre sideoppdrag, ulike mennesker du kan bli kjent med, småjobber og muligheten for å sjekke opp damer, forteller van der Mescht.

Flying kick?

Dessuten er det tonnevis av våpen og utstyr du kan få kloa i, noe som kan gjøre fartingen rundt om kring enda mer interessant. Men husk: også her er harde kontanter kongen over alle.

– Du får veldig mange oppgraderinger rett og slett ved å gjøre oppdrag, men det er også en stor økonomi på siden av dette. Det betyr at du kan kjøpe massevis av klær, våpen, biler og sikre hus, sier sjefsprodusenten.

Til slutt kan vi ta for oss selve byen Hong Kong, og hvordan den er bygd opp i True Crime. Det første som slo meg var den fantastiske belysningen, og hvordan man har fanget neonlandskapet som deler av metropolet faktisk er. Vi har vært innom kriker og kroker og trange bakgater, og spillet er en jungel av spennende strøk og nabolag.

Vi suste rundt i et område ved navn North Point, som på mange måter står for det klassiske Hong Kong – yrende liv og mye kunstig lys. Det er imidlertid tre andre grunnområder også. Du har finansdistriktet Central, fiskelandsbyen Aberdeen og Kennedy Town. Sistnevnte er en slags miks av de andre sonene. Midt i mellom de fire sonene har vi Peak, en fjelltopp som også skal ha mange spennende oppdrag. Dermed virker det som om størrelsen på kartene ikke blir et veldig stort problem.

Brekk en arm og la den vandre.

– Vi har vært veldig nøye med research på dette spillet. Flere i teamet har reist over til Hong Kong mange ganger for å ta bilder og snakke både med politiet som jobber opp mot triade-organisasjonen og tidligere medlemmer av Triaden. Vi vil ikke gå i fellen der spillverdenen blir et offer for vestlige fordommer, avslutter van der Mescht.

Konklusjon

Med svake forgjengere og knivskarp konkurranse har United Front Games virkelig en utfordring foran seg med å gjøre det tredje True Crime til en suksess. Hong Kong som miljø er interessant og unikt, men flotte omgivelser er ikke nok for å gi en givende spillopplevelse. Da er det kanskje slåssingen og kampen for sosial status som blir de reddende englene. Kamp med bare nevene ser faktisk ganske morsomt ut, og om kombinasjonene er så mange som man lover skal det mye til for å gå lei. Muligheten for å kle seg til suksess bør også lokke mange, så får vi bare se om historien og oppdragene er dype nok til at vi får en helhetlig spillopplevelse.

True Crime lanseres på PC, Xbox 360 og PlayStation 3 vinteren 2010.

Siste fra forsiden