Sniktitt

World of Warplanes

Dette ser ut til å bli World of Tanks, men med vinger.

1: Side 1
2: Side 2

Foruten spillets hovedvaluta kan spillere kjøpe gull for ekte penger. Dette er den samme valutaen vi finner i World of Tanks, og du vil ha en felles gullbeholdning mellom spillene. Gull bruker du blant annet for å oppgradere kontoen. Dersom dette fungerer som i World of Tanks, innebærer det hovedsakelig at du tjener penger og erfaringspoeng raskere enn de som spiller med gratiskontoer.

Et skadd fly mister ytelse.

Gull vil også være nødvendig for å kjøpe visse fly som eksisterer utenom spillets teknologitrær. Du trenger altså ikke låse dem opp. Dermed kan du kan kjøpe deg tilgang til heftigere fly enn du kanskje har i garasjen, men disse skal ikke balanseres slik at de er bedre enn vanlige fly på samme nivå. Videre vil gull kunne konverteres til spillets hovedvaluta eller benyttes for å konvertere låste erfaringspoeng til frie erfaringspoeng. I tillegg til gull vil de frie erfaringspoengene også være felles mellom spillene, slik at du kan bruke frie erfaringspoeng fra World of Tanks i World of Warplanes og motsatt.

Intense kamper

Foreløpig er betatesten så begrenset at det sjelden blir mer enn fem-seks fly på hvert lag, men det skal normalt være 15. På tross av at brettene er på rundt 220 kvadratkilometer, kan kampene likevel bli nokså hektiske. Der World of Tanks er en relativt rolig opplevelse hvor du ofte kan velge duellene dine selv, eller i det minste gjemme deg bak en større og skumlere alliert, er man langt mer sårbar i luften. Her er det ingen hushjørner å gjemme seg bak. Du kan ikke vente i en busk på at fienden kommer intetanende forbi.

Selv med bare en liten håndfull fiender å forholde seg til blir rundene raske og intense. For å vinne må laget ditt enten skyte ned alle fiendene eller ødelegge tilstrekkelig med bakkemål. Inntrykket så langt er at det i all hovedsak er den første av mulighetene som benyttes. Dette kan ha sammenheng med at de tyngre angrepsflyene er veldig sårbare for mindre og smidigere jagerfly. Her blir det nok svært avgjørende å ha lagmedlemmer du kan stole på og som forsvarer deg.

Amerikanernes teknologitre.

Det er en utfordring å danne seg et godt bilde av alt som foregår på himmelen. Kameraet kan riktignok vris i alle retninger, men ting skjer fort. Du tror du er trygg det ene sekundet, før flykroppen forvandles til en sveitserost i det neste. Det er ikke mange fulltrefferne som skal til for å rive de minste flyene i filler, så du må nesten bare forvente at du av og til blir skutt ned uten å forstår hva som treffer deg. Det kan være frustrerende, spesielt når det skjer i begynnelsen av runden uten at du i det hele tatt har fått anledning til å forsvare deg.

Det er kun et par brett tilgjengelig per i dag. Topografien i disse er riktig nok til stede, men det er likevel vanskelig å gjemme seg bort eller riste av seg forfølgere. Ofte koker det ned til hvem som kan ta de skarpeste svingene. Hvis du på egenhånd skal komme deg unna en smidigere forfølger, forutsetter det rett og slett at du er en dyktig pilot og evner å bruke ditt flys sterke sider optimalt. Her er det bare å pugge manøvre og terpe på dem til de hjemsøker drømmene dine.

Ingen knallhard simulator

Det finnes flyspill som leverer alt fra ekstrem realisme til det overforenklede. World of Warplanes legger seg et sted i mellom. Det har for eksempel ikke cockpit-kamera og nesten ingen instrumenter å forholde seg til. Det meste av tiden vil du trolig ha kameraet plassert bak flyet, men du kan også benytte et frontkamera. Samtidig forsøker de å levere en opplevelse som er relativt troverdig med tanke på hvordan de forskjellige flyene oppfører seg i ulike situasjoner og høyder. Jeg skal ikke skryte på meg betydelig kompetanse innen aerodynamikk eller flyteknikk, men opplevelsene fremstår som relativt troverdige, uten at spillet kan forveksles med de rendyrkede simulatorene.

Målet er åpenbart å lage et spill som er enkelt å komme i gang med, uten at det nødvendigvis er enkelt å mestre. Derfor kreves det verken nevneverdig erfaring fra flyspill eller ekstrautstyr. Det skal være mulig å få godt utbytte av spillet uansett om du bruker tastatur, mus, spillkontroller eller stikke. Dessuten er en egen treningsdel under utvikling for de som har fullstendig flyskrekk. Det kan jo være greit å få trene litt på manøvrering i fred, men ellers er det vanskelig å se for seg at mange trenger en slik opplæring. Opplevelsen er så renskåren at det er minimalt med dilldall å forholde seg til. Flyene kan ikke engang lette eller lande, idet runden begynner er begge lagene i luften og på vei rett mot hverandre.

Dette kommer ikke Greenpeace til å like.

Det kommer kanskje ikke som noen bombe at skademodellen er som snytt ut av løpet på World of Tanks. Moduler ødelegges av skudd, og flyene oppfører seg deretter. Noen kuler i motoren kan for eksempel ha negativ innvirkning på ytelsen. Når det er sagt, skal man være en temmelig dyktig pilot før man engang kan vurdere å sikte på individuelle flydeler. De fleste vil nok finne det utfordrende nok å treffe et vinglende fly i full fart.

Les også
Blir dette årets første gode rollespill?

Konklusjon

På tross av at World of Warplanes deler mye av strukturen med World of Tanks ligger det an til å bli en fundamentalt annerledes opplevelse. Begge spillene er lettfattelige samtidig som de har dybde, men World of Warplanes er en langt mer hektisk opplevelse. Det blir virkelig spennende å se om 15 tilfeldige spillere kan samarbeide såpass at man unngår et salig kaos. Potensialet er nok sikkert der, men fiendene er overalt, og du slipper aldri unna. Derfor er du i større grad avhengig av andre spillere for å få utrettet noe. Det kan nok bli ganske avgjørende for opplevelsen om du har med deg en venn eller to du kan stole på.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden