Soccer Manager

Managerspill er noe som ligger meg nær. Vet ikke om jeg engang tør tenke hvor mange timer utover natten jeg har brukt sammen med Championship Manager. Seneste skudd på stammen er Soccer Manager, et spill utviklet av JoWooD i samarbeid med Heart-Line Software. "For fans of the beatiful game" er slagordet til spillet, og jeg anser meg for en stor entusiast.

Jeg hælsparker CD-en i spilleren og installasjonen som følger går som en drøm. En bra start. Jeg går rett til avspark, og venter i spenning på fortsettelsen. Introen som møter meg kan i beste fall beskrives som sær. Den tar utgangspunkt i verdensrommet, noe som ikke er mest kjent for sine fotballstadioner. Her kommer planeter som fotballer samt en fotballbane på månen. Greit nok, introen er ikke det viktigste i et managerspill. Hovedmenyen som kommer, gir oss følgende valg:

• Start New game
  • Continue last game
  • Load game
  • Go to editor

Opptil seks kamerater kan spille samtidig, i en rekke utenlandske serier. Ingen norsk liga er representert, noe det kanskje ikke finnes det største markedet for heller. Alle de største landene deriblant England, Spania, Italia og Nederland, er derimot representert, Alle har kun øverste divisjon som valg, bortsett fra England, som viser til tre divisjoner. Når jeg spiller slike spill synes jeg det er viktig å ha reelle lag og spillere. Jeg liker å ha stjerner som Beckham og Zidane i laget mitt, og ha muligheten til å styre de slik jeg selv ser det best. I Soccer Manager har du ikke denne muligheten. Noen av lagene har de rette navnene, slik som Leeds og Manchester, men likhetene stopper også der. Lagene har verken de rette emblemene eller fargene, heller ikke de rette spillerne, men dette kan jo vise seg å bare gi oss en større utfordring, i og med at vi må lære alle spillerne å kjenne fra grunnen av, og ikke ha de vanlige stjernene som sikre kjøp.

Tippekamp på lørdag
Alle fotballinteresserte vet at de stor kampdagene er lørdag og søndag, med mulighet til å se både en og to kamper. Hvis dette ikke gjelder deg, pga. av mangel på kanaler eller noe slikt, kan du se dine egne gutter spille kamp i Soccer Manager. Her har du en gyllen mulighet til å se en stor fotball kamp, eller torturere deg gjennom 90 minutter hvor ingenting stemmer for laget ditt. Det eneste som er veldig synd er at denne biten av spillet er utrolig dårlig. Jeg tror knapt jeg kan huske et spill med en så dårlig grafikk. I tillegg ser alt det spillerne dine gjør ute på banen helt feil ut. De sparker ballen hit og dit, tilsynelatende uten kontroll. Forsvarsspillerne er plutselig borte, og det samme skjer med keeperne. Sett opp i mot dagens standard hadde dette spillet vært bedre uten denne delen. En meget dårlig gjennomført del av spillet, eneste pluss er at du kan sette opp farten såpass i kampene at de er ferdig på under ett minutt. JoWooD skal imidlertid ha ros for forsøket. Det er ikke dumt å legge litt variasjon i en sjanger som til tider er så tekstbasert som denne.

Over til det som er viktigst i et managerspill, nemlig de muligheter du har som manager, og hvor stor rolle du får i forhold til klubben du sitter i. Soccer Manager har de vanlige valgmulighetene som taktikk og lagoppstilling. I tillegg til dette har du blant annet muligheten til å styre klubbens økonomi, reklamesalg og muligens ta opp et lån i banken hvis økonomien skorter. Dette er nytt i forhold til CM, men i EA sitt Total Club Manager 2003 tilbyr også disse valgene. Ingen banebrytende funksjon her med andre ord. Mange synes nok det er ganske festlig å styre disse aspektene ved klubben, men personlig er jeg av den typen som lever for kampene og spillerne, og setter kjapt på automatknappen i disse områdene, noe som vil si at PC-en din styrer for deg. En annen funksjon i spillet er mulighet til å styre treningen til laget ditt.

Dette er som kjent ingen nyhet, da CM har hatt dette noen år nå, men nytt i Soccer Manager er at du kan trene opp spillerne individuelt til å få såkalte "talents." Dette kan være alt fra "passing" til det ultimate talentet "football God". Disse treningene koster en slump penger, og treningen foregår slik at du må nå en viss poengsum for å oppnå et talent. Du kan avslutte treningen fort, eller drøye den ut i det lengste for å få noen ekstra poeng, men du må være varsom, for spillerne kan bli skadet og slitne som følge av lang trening. En ganske artig liten sak, men den utspiller ganske fort sin rolle, og blir kjedelig. Du kan også sende spillerne dine på treningsopphold til fasiliteter verden over. Disse har ulike kvaliteter. Noen pepper opp moral, men har dårlig "fitness," mens de dyreste er bra på alt. Og for å ha nevnt det, det koster jo selvsagt penger. Og de vokser som kjent ikke på trær. Formasjoner kan settes opp ganske fritt, og taktikk i kamper kan varieres. Du kan spille defensivt eller offensivt, sone- eller markeringsforsvar, lange eller korte pasninger. Spesielt likte jeg muligheten til å spille markeringsorientert forsvar, da jeg synes denne muligheten har manglet litt i andre spill i samme sjanger.