Sony nøler med spilling på tvers av plattformer for å beskytte sine yngre spillere

Den forklaringen vil ikke Xbox-sjefen ha noe av.

Barone Firenze, Shutterstock

Både Microsoft og Nintendo trappet denne uken opp sin satsing på såkalt «Cross-Network Play» – spilling på tvers av plattformer. På sine respektive E3-show kunngjorde selskapene at Minecraft- og Rocket League-spillere snart får spille sammen på Xbox One, PC og Nintendo Switch (samt på nettbrett og VR-plattformer for Minecraft).

Som i fjor, da Microsoft lanserte Cross Play for Rocket League, har Sony valgt å holde PlayStation utenfor det gode selskap. Det er for å beskytte sine yngre spillere, forteller selskapet.

Kan ikke garantere sikkerhet

Sony er bekymret for sikkerheten til yngre Minecraft-spillere.
Nintendo

I et intervju med Eurogamer denne uken forklarte markedsføringssjef for PlayStation, Jim Ryan, at konsollgiganten egentlig ikke er motstander av konseptet. Han mener imidlertid at Sony har et ansvar om å passe på spillerne sine, noe som ikke kan garanteres om andre plattformer slipper til:

– Minecraft-spillere kommer i alle aldre, men du vet like godt som meg at det er mange yngre spillere. Vi har en kontrakt med de som logger seg på nettet hos oss, om at vi passer på dem og at de holder seg innenfor PlayStation-systemet. Å eksponere det som i mange tilfeller er barn til eksterne påvirkninger som vi ikke har noen kontroll over er noe vi må tenke nøye gjennom, sa Ryan.

Videre fortalte han at Sony ikke er i samtaler med noen akkurat nå om å åpne for spilling på tvers av plattformer. Likevel ville han ikke utelukke at funksjonen blir tilgjengelig en gang i fremtiden.

Ikke imponert

Xbox-sjef Phil Spencer mener på sin side at sikkerhet er uhyre viktig for Microsoft.
Microsoft, stillbilde fra E3 2013

Uttalelsene har ikke gått ubemerket hen hos Microsoft, og Xbox-sjef Phil Spencer er ikke imponert over antydningen om at de ikke bryr seg om sikkerhet. I et intervju med Giant Bomb på onsdag ungikk Spencer å nevne navn, men sa klart fra hva han mente om Ryans forklaring:

– At noen prøver å påstå at vi ikke passer på Minecraft-spillerne skjønner jeg ikke hvorfor vi snakker om en gang. Det virker ikke sunt for noen, kommenterte Spencer, og fortsatte:

– Sikkerhet på Xbox Live, for brukere av alle våre spill, er utrolig viktig for teamet vårt. Vi ville aldri plassert Minecraft i en posisjon hvor vi følte at vi ikke passer på spillerne våre.

Likevel forsikret Spencer om at døren fortsatt er åpen for alle som ønsker å slutte seg til det stadig voksende «Cross Play»-systemet. Dermed er det opp til Sony å ta det neste steget.

Gikk du glipp av noe fra E3 2017?
Se vår samleside for alle nyhetene fra messa »

Les også
Anmeldelse: Minecraft: Xbox One Edition

Siste fra forsiden