Sniktitt

Sony PSP

Sonys største presentasjon på årets E3 er uten tvil PlayStation Portable, eller PSP som den har blitt forkortet til. Vi tok en nærmere titt på hva som skal gjemme seg både under og over lokket på den svarte dingsen.

Side 1
Side 2

I det brede og det vide
Og når det gjelder oppløsning, frister Sony oss med 480x272 pixler. Dersom hele skjermen brukes, vil vi få en "widescreen"-effekt på lik linje med det man er vant med fra filmverdenen. Selve skjermen er 4.3 tommer og kan vise 24-bits farger (ca. 16.7 millioner totalt). For lyd har man muligheten til å benytte de innebygde stereohøyttalerene eller å koble til egne hodetelefoner. Og ikke nok med det, i følge spesifikasjonen får du også mulighet til å koble til en mikrofon. Du kan med andre ord allerede nå begynne å glede deg til at sidemannen sitter på bussen til jobb og spiller SingStar! Det blir nok en opplevelse du sent kommer til å glemme.

Regionrot
I motsetning til Game Boy-serien, kommer PSP til å være regionkodet. Det betyr at du ikke lenger vil kunne kjøpe med deg spill hjem fra USA-turen eller når du suser rundt i det fjerne østen, men at du heller får holde pengene sikkert i banken fram til du har kommet deg til hjemlige trakter. Sony mener selv at kopisperresystemet deres er ganske unikt, og de mest paranoide får kanskje sjokk når de i tillegg nevner at hver eneste PSP vil ha et unikt identifikasjonsnummer knyttet til seg i digital form.

Av ekstraenheter er det allerede lansert prototyper og planer om utbyggingsmuligheter via USB for både kamera, GPS og tastatur. Jeg tror nok ikke at vi kommer til å se den helt store moten blant folk på bussen med egne tastatur, men synet kan være underholdene nok. Med muligheten til å lagre data til minnebrikken, kan vi også selvfølgelig spekulere i hvilke nye muligheter som åpner seg for informasjonslagring i forhold til eksterne enheter. Med de foreslåtte utvidelsespakkene for både kamera og GPS, kan det godt hende at ditt neste navigasjonssystem kan kjøre på en håndholdt spillkonsoll.

Perfekt programvare?
Ingen konsoll blir bedre enn programvaren som utvikles for den, og hittil har 34 selskap i Japan, 24 i Nord-Amerika og 31 i Europa meldt sin interesse. Sony håper å ha et sted mellom 6 og 12 titler klare ved lansering, der minst to skal være såkalte "killer applications". Ønsket er å ha et kvalitetsnivå som sørger for at enhetene rives ut av hyllene i et forrykende tempo, slik at folk føler at de må ha en PlayStation Portable snarest mulig. På lista finner vi profilerte utviklingsselskap som Rockstar, Team17, Ubisoft, CapCom, Electronic Arts, Konami, Square Enix, Atari og mange fler. Hvor mye selve utviklingen krever fra de ulike selskapene, kommer vi helt sikkert til å høre mer om senere.

Sluttanker
De to største problemene til PSP foreløpig må sies å være de ubesvarte spørsmålene om batterilevetid og pris. Prisen er skissert til å lande et sted rundt 3.000 norske kroner, noe som fort kan bli mye for enkelte. Vi må samtidig huske at mye av årsaken til Nintendos suksess på håndholdtmarkedet har vært pris og tilgjenglighet overfor den yngre generasjonen, noe som ikke blir nøkkelgruppen i forhold til pris og innhold fra Sony sin side. Utviklingen er imidlertid veldig spennende og det skal bli en sann glede å følge de to arge konkurrentenes framfart på markedet i det neste året. Og for all del, lag gjerne SingStar 2 eller 3 til PSP. Hele pendlerforeningen kommer til å takke dere.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden