Space Empires V

Ligg unna, råtne romvesenkrek! Verdensrommet er ikke stort nok for oss begge!

1: First page
2: New page

Kun fantasien setter grenser

Selv om jeg bare så vidt har skrapt overflaten, har du forhåpentligvis fått et visst innblikk i den store friheten og kompleksiteten Space Empires V tilbyr. Det er i stor grad dette som gjør spillet interessant å spille. Hvis du har spilt andre slike strategispill, og savnet en eller annen mulighet, er sjansene store for at du får den i Space Empires V. Takket være de mange mulighetene kan du spille dette spillet akkurat slik som du ønsker det, og det er i praksis kun fantasien som setter grenser for hva slags strategier du kan bruke.

Alle disse mulighetene gjør selvsagt at Space Empires V blir et ganske komplisert spill å holde kontroll på, med massevis av ikoner, menyer, grafer og informasjonsskjermer. I det store og hele er det ganske greit lagt opp, og det meste er selvforklarende, men det tar likevel lang tid å lære seg spillet å kjenne. Øvingsdelen er i seg selv rimelig god, men den dekker kun en svært begrenset del av spillet, og essensielle ting som diplomati og kamp må du lære deg selv. I begynnelsen føles det ofte som du famler deg fremover i blinde, men om du har tålmodighet og innsatsvilje, og liker å prøve deg frem, går det etter hvert bra.

Sløve datamotstandere

Spillets største problem er intelligensen på de datastyrte motstanderne. Den er, kort sagt, ikke god nok. Årsaken til dette er sannsynligvis at spillet stort sett har blitt utviklet av kun én enkelt person, og mens han har gjort en glitrende jobb i forhold til å skape selve spillet, har han hatt problemer med å lage effektive datastyrte motstandere. Kunstig intelligens er vanskelig, og store utviklerstudioer har ofte én eller flere personer som jobber spesifikt med akkurat dette.

Datamotstanderne er ikke helt håpløse, men de klarer ikke å utnytte seg av spillets mange muligheter på en god måte, og det virker også som de ikke er i stand til å endre på planene sine om situasjonen krever det. I tillegg har de ofte problemer med å bestemme seg for hvem som er fiender og hvem som er venner, og selv om de aldri har vært i kontakt med et rike, kan de godt finne ut at de skal være dødsfiender, og dermed bli sure på deg om du velger å ha kontakt med dem.

God flerspiller

De gode nyhetene er at Space Empires V har omfattende flerspillermuligheter, og menneskelige motstandere er langt mer tilfredsstillende å spille mot. Også på dette området får du massevis av valgmuligheter. Det er mulig å spille flere på samme maskin, noe som faktisk kan være ekstremt nervepirrende og spennende, men du bør helst ha en DS eller PSP mens du venter på at medspillerne skal ta turene sine, for Space Empires V er et spill hvor hver tur kan ta virkelig lang tid. E-post-spill er mer praktisk, i alle fall hvis dere har litt begrenset tid (det går for eksempel fint å ta en tur om dagen). Det er også mulig å spille direkte mot andre over nettet, og ta turene samtidig for å minimere venting.

Det er i flerspiller at de mange diplomatiske mulighetene virkelig kommer til sin rett, samtidig som spionasje blir mye mer tilfredsstillende. Selv merker jeg dessuten at jeg blir utrolig perfeksjonist når jeg spiller mot de riktige motstanderne, og bruker mye tid på design av skip, for å sikre at flåten min blir helt perfekt. Spillet kommer med en fin kampsimulator, slik at du kan teste hvordan hver enkelt endring påvirker ytelsen, samtidig som du kan prøve romskipene i kamp mot de fiendeskipene du har kunnskap om, for å finne svakheter både hos dine egne skip og hos motstandernes skip. Dette gjør det lett å eksperimentere med ulike typer skip, uten å måtte investere ressurser i først å bygge dem, og så sende dem i reell kamp for å se hvordan de virker.

Kamp utspilles forresten i sanntid, og du kan velge om du vil bruke taktisk eller strategisk modus. I strategisk modus får du bare et radaroverblikk over det som skjer – greit hvis du i stor grad vet utfallet av en kamp på forhånd, og ikke gidder å bruke mer tid enn nødvendig. I taktisk modus får vi et litt forenklet sanntidsstrategispill (med muligheter til å gi ordre mens spillet er pauset), og det fungerer helt greit. Noen vil nok savne det turbaserte systemet fra forgjengeren, som nok gav litt mer nøyaktig kontroll over slagene.

Space Empires V er ikke et spill som vil appellere til massemarkedet, men om du er en strategientusiast som gjerne gir deg i kast med store og kompliserte spill, vil du ha stor glede av dette spillet. På grunn av de mange mulighetene du får, og den litt begrensede øvingsdelen, vil de første timene med spillet føles som om du famler i blinde, men etter hvert som du får kontroll blir du sannsynligvis hektet av spillets store detaljrikdom og variasjon. Dessverre er de datastyrte motstanderne temmelig svake, noe som gjør at mange av mulighetene føles litt bortkastet i enspillerdelen, men om du har tid og likesinnede venner, veier flerspillerdelen i stor grad opp for dette.

1: First page
2: New page