Space Empires V

Har du noengang tittet opp på himmelen en stjerneklar natt, og tenkt "jeg skulle ønske jeg kunne eie alt det der"? I så fall er sjansene store for at du liker rombaserte 4X-spill. De fire X-ene står for eXplore (utforsk), eXpand (utvid), eXploit (utnytt) og eXterminate (utrydd), og spillene i sjangeren følger stort sett den samme oppskriften. Du starter med en liten planet, og må utvide riket ditt til å dekke en hel galakse, samtidig som du utvikler nasjonens planeter, driver vitenskapelig forskning og diplomati, og kjemper mot fiender (for å forsvare eller utvide riket ditt).

I dagens marked er det i hovedsak tre franchiser som kjemper om oppmerksomheten i denne sjangeren, nemlig Galactic Civilizations, Sword of the Stars og Space Empires. Hver av dem har sine unike særegenheter – Galactic Civilization minner på mange måter om Sid Meier's Civilization i verdensrommet, Sword of the Stars fokuserer kraftig på krig (og nedprioriterer mye annet), mens Space Empires gir deg nærmest total kontroll over riket ditt, og er detaljfrikenes våte drøm.

Stort og omfattende

Det er vanskelig å vite hvor man skal begynne å beskrive Space Empires V - spillet er så utrolig stort og komplekst, og mulighetene er så vanvittig mange. For entusiaster er det å spille Space Empires V litt som å gå inn i den største godteributikken noensinne, med vegg etter vegg full av smågodt og mangfoldige hyllemetre fulle av søtt, surt og salt. Det å gi en dekkende beskrivelse av spillet innenfor rammene av denne omtalen er dessuten ganske umulig, til det er Space Empires V rett og slett alt for stort.

Spillets basis hviler uansett på de fire X-ene jeg nevnte tidligere. Du begynner i det små, og må gradvis spre riket ditt utover verdensrommet. Nye planeter gir deg mulighet for å samle inn nye ressurser, og jo større inntekt du har, jo større flåte kan du bygge og opprettholde. Samtidig bør du sørge for at teknologien din holder mål, for kvalitet slår ofte kvantitet, spesielt hvis man er smart. Etter hvert som du forsker deg i ulike retninger (og det er mye å velge mellom) får du tilgang på nye og oppgraderte komponenter.

Skipene dine designer du selv, helt fra bunn, og du bestemmer alt fra hvor mange motorer de skal ha til hvor mange lag av panser de skal bruke. Romskipene kommer i mange former og størrelser, og kan spesialiseres som du vil. Avhengig av hva slags oppgaver de skal ha og hva slags våpen de eventuelt skal slåss mot, bør du velge egenskapene deres med omhu. I tillegg til krigsskip kan du lage en haug av spesialiserte skip, som frakteskip, reparasjonsskip, mineleggerskip, og så videre. Dessuten kan du lage ting som satellitter, romstasjoner, droner og bakkeenheter (som du bruker i invasjoner, eller for å forsvare deg mot slike).

Krig og diplomati

Krig er sannsynligvis uunngåelig, men det er også mulig å alliere seg med fremmede riker. Allianser kan være svært komplekse, med en haug ulike klausuler og regler for hvordan de individuelle rikene kan oppføre seg og hvilke plikter de har. Generelt er diplomati et vanvittig omfattende område, og du får omtrent alle de mulighetene du kan tenke deg i forhold til samhandling med andre riker. Spionasje og sabotasje er selvsagt også noe du kan satse på, og også her får du massevis av muligheter.

Spionasje er imidlertid ikke den eneste måten å skaffe seg verdifull informasjon på. Diplomatisystemet gjør det mulig å bytte til seg alt mellom himmel og jord, og bytter du til deg romskip kan du sende dem til nærmeste romskipsverft, og ta dem fra hverandre for å analysere komponentene. Er du i krig med et annet rike, kan du prøve å ta over romskip uten å ødelegge dem, og gjøre det samme. Men selvfølgelig er det mulig å plassere selvutslettelsessystemer på skipene, for å hindre slik sniking. Du kan også plassere avanserte skanningssystemer ombord på skipene dine, slik at du kan finne ut nøyaktig hva slags egenskaper motstandernes skip har, før du faktisk møter dem i kamp.

Før du i det hele tatt begynner å spille, kan du skreddersy rasen din fra bunnen av, og avhengig av hva du velger får den en haug unike fordeler og ulemper i forhold til de andre rasene. En litt interessant sak, som i tidligere spill i serien, er at du må velge hva slags planeter rasen din skal kunne bosette seg på. Det er tre planettyper (steinplaneter, isplaneter og gassgiganter) og en rekke typer atmosfære (metanbasert, hydrogenbasert, og så videre). Velger du isplaneter og oksygenbasert atmosfære, betyr det at du kun kan kolonisere isplaneter, og aller helst planeter med oksygenbasert atmosfære. Dette er selvsagt noe du kan forandre på ved hjelp av avansert teknologi, men slikt ligger sannsynligvis langt inn i fremtiden.

Kun fantasien setter grenser

Selv om jeg bare så vidt har skrapt overflaten, har du forhåpentligvis fått et visst innblikk i den store friheten og kompleksiteten Space Empires V tilbyr. Det er i stor grad dette som gjør spillet interessant å spille. Hvis du har spilt andre slike strategispill, og savnet en eller annen mulighet, er sjansene store for at du får den i Space Empires V. Takket være de mange mulighetene kan du spille dette spillet akkurat slik som du ønsker det, og det er i praksis kun fantasien som setter grenser for hva slags strategier du kan bruke.

Alle disse mulighetene gjør selvsagt at Space Empires V blir et ganske komplisert spill å holde kontroll på, med massevis av ikoner, menyer, grafer og informasjonsskjermer. I det store og hele er det ganske greit lagt opp, og det meste er selvforklarende, men det tar likevel lang tid å lære seg spillet å kjenne. Øvingsdelen er i seg selv rimelig god, men den dekker kun en svært begrenset del av spillet, og essensielle ting som diplomati og kamp må du lære deg selv. I begynnelsen føles det ofte som du famler deg fremover i blinde, men om du har tålmodighet og innsatsvilje, og liker å prøve deg frem, går det etter hvert bra.

Sløve datamotstandere

Spillets største problem er intelligensen på de datastyrte motstanderne. Den er, kort sagt, ikke god nok. Årsaken til dette er sannsynligvis at spillet stort sett har blitt utviklet av kun én enkelt person, og mens han har gjort en glitrende jobb i forhold til å skape selve spillet, har han hatt problemer med å lage effektive datastyrte motstandere. Kunstig intelligens er vanskelig, og store utviklerstudioer har ofte én eller flere personer som jobber spesifikt med akkurat dette.

Datamotstanderne er ikke helt håpløse, men de klarer ikke å utnytte seg av spillets mange muligheter på en god måte, og det virker også som de ikke er i stand til å endre på planene sine om situasjonen krever det. I tillegg har de ofte problemer med å bestemme seg for hvem som er fiender og hvem som er venner, og selv om de aldri har vært i kontakt med et rike, kan de godt finne ut at de skal være dødsfiender, og dermed bli sure på deg om du velger å ha kontakt med dem.

God flerspiller

De gode nyhetene er at Space Empires V har omfattende flerspillermuligheter, og menneskelige motstandere er langt mer tilfredsstillende å spille mot. Også på dette området får du massevis av valgmuligheter. Det er mulig å spille flere på samme maskin, noe som faktisk kan være ekstremt nervepirrende og spennende, men du bør helst ha en DS eller PSP mens du venter på at medspillerne skal ta turene sine, for Space Empires V er et spill hvor hver tur kan ta virkelig lang tid. E-post-spill er mer praktisk, i alle fall hvis dere har litt begrenset tid (det går for eksempel fint å ta en tur om dagen). Det er også mulig å spille direkte mot andre over nettet, og ta turene samtidig for å minimere venting.

Det er i flerspiller at de mange diplomatiske mulighetene virkelig kommer til sin rett, samtidig som spionasje blir mye mer tilfredsstillende. Selv merker jeg dessuten at jeg blir utrolig perfeksjonist når jeg spiller mot de riktige motstanderne, og bruker mye tid på design av skip, for å sikre at flåten min blir helt perfekt. Spillet kommer med en fin kampsimulator, slik at du kan teste hvordan hver enkelt endring påvirker ytelsen, samtidig som du kan prøve romskipene i kamp mot de fiendeskipene du har kunnskap om, for å finne svakheter både hos dine egne skip og hos motstandernes skip. Dette gjør det lett å eksperimentere med ulike typer skip, uten å måtte investere ressurser i først å bygge dem, og så sende dem i reell kamp for å se hvordan de virker.

Kamp utspilles forresten i sanntid, og du kan velge om du vil bruke taktisk eller strategisk modus. I strategisk modus får du bare et radaroverblikk over det som skjer – greit hvis du i stor grad vet utfallet av en kamp på forhånd, og ikke gidder å bruke mer tid enn nødvendig. I taktisk modus får vi et litt forenklet sanntidsstrategispill (med muligheter til å gi ordre mens spillet er pauset), og det fungerer helt greit. Noen vil nok savne det turbaserte systemet fra forgjengeren, som nok gav litt mer nøyaktig kontroll over slagene.

Konklusjon

Space Empires V er ikke et spill som vil appellere til massemarkedet, men om du er en strategientusiast som gjerne gir deg i kast med store og kompliserte spill, vil du ha stor glede av dette spillet. På grunn av de mange mulighetene du får, og den litt begrensede øvingsdelen, vil de første timene med spillet føles som om du famler i blinde, men etter hvert som du får kontroll blir du sannsynligvis hektet av spillets store detaljrikdom og variasjon. Dessverre er de datastyrte motstanderne temmelig svake, noe som gjør at mange av mulighetene føles litt bortkastet i enspillerdelen, men om du har tid og likesinnede venner, veier flerspillerdelen i stor grad opp for dette.

Space Empires V

Windows
Slippdato: 8. juni 2007
Sjanger: Strategi
Utvikler: Malfador Machinations
Utgiver: Empire Interactive

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen