SpellForce: The Order of Dawn

SpellForce viser hvordan rollespill og strategispill kan blandes for ypperlige resultater. SpellForce er et enormt stort og variert spill, og et av de spillene du virkelig kan bli forelsket i, på tross av at det lider av en del småfeil.

Side 4

Det hele begynte for lenge, lenge siden, i en verden langt borte. Nei, ikke den med romskip og lyssabeler, men en verden hvor magien flyter fritt og kjempemessige drager herjer med befolkningen. Tretten mektige magikere allierte seg for å skape en æra med velstand og lykke. De la også en plan for å bli allmektige - akkurat på det tidspunktet en spesiell komet ville befinne seg på en eksakt posisjon på himmelen skulle de utføre et ritual som ville gi dem den ultimative makten. Men som så ofte ellers satte individets grådighet en stopper for denne planen. Tanken på allmektighet førte til at de ulike magikerne la egne, hemmelige planer. De ville ikke dele makten med de andre. Resultatet ble en ødeleggende og verdensomspennende krig, og en knust allianse.

En sønderknust verden
På den datoen kometen kom i den nødvendige posisjonen satte magikerne hver for seg i gang ritualet for å oppnå allmektighet. Dette gikk ikke godt. Kraften viste seg å være for mye for et enkelt individ, og resultatet ble kaos. Verden ble revet i stykker av de mektige kreftene, og alt som nå er igjen av store kontinenter er en haug små øyer som flyter rundt i intet, bundet sammen i et nettverk av portaler. Rohen, den eneste sirkelmagikeren som overlevde, begynner nå arbeidet med å rekonstruere verden. Åtte år etter katastrofen gjør Rohen noe spesielt - han tilkaller en runekriger. Det er nemlig nye problemer i vente, problemer som kan true med å ødelegge resten av verden en gang for alle.

Som du antakelig allerede har gjettet er du denne runekrigeren. En runekriger er kriger som er dømt til å tjene i all evighet. Døden betyr ingen ting for deg - når du dør kommer du tilbake, og det eneste du mister er litt erfaring. Du har allerede dødd tusen ganger, og du kommer til å dø enda mange tusen ganger. Det er gjennom runekrigeren at alle rollespillelementene manifesterer seg. Du kan selv skape en ny karakter, eller velge blant en rekke eksisterende runekrigere. Velger du å lage en egen karakter bestemmer du selv denne personens kjønn, utseende og styrker og svakheter.

Rollespill...
Karakteren din begynner sped og spinkel, men etter hvert som han, eller styrkene under hans kommando, dreper motstandere får han erfaring. Erfaring får han også ved å løse oppdrag, enten de er nødvendige for å fullføre spillet eller ikke. Dette kommer vi tilbake til. Når han har nådd et visst antall "erfaringspoeng", går han opp i nivå, og du får mulighet til å forbedre hans evner og egenskaper. Denne delen av spillet er relativt avansert og gir spilleren stor frihet til å skape sin egen unike karakter.

Kort fortalt har du en rekke atributter (styrke, utholdenhet, intelligens, osv.) som bestemmer hvor god karakteren din vil være til ulike ting. En sterk karakter slår hardere, en utholden karakter har flere helsepoeng, og så videre. Så har du en rekke ulike evner (lette våpen, tyngre våpen, samt evner innenfor flere magiske disipliner). Disse er igjen delt inn i underklasser. "Elemental"-magi er for eksempel delt inn i ild, is og jord og lette våpen er delt inn i stikkvåpen, bladvåpen, stumpe våpen og lette rustninger. For å kunne forbedre is-magi til nivå fire, må du først ha forbedret "elemental"-magi til nivå fire. Disse evnene bestemmer hva slags magiske formularer karakteren kan bruke, og hvilke våpen og rustninger han kan bruke.

I tillegg kan du etter hvert kommandere en rekke andre helteskikkelser. For å kunne påkalle en helteskikkelse må du ha tilgang til et heltemonument og en runestein for denne skikkelsen. Disse heltene kan du ikke forbedre - i stedet får du tilgang til bedre og bedre helter etter hvert som spillet utvikler seg. Når heltene kommer til verden er de (nesten) nakne og uten utstyr, og du kan utstyre dem som du vil med det du selv har med deg - så lenge heltene har de evnene som skal til for å kunne bruke utstyret. Når en heltekarakter dør kan du påkalle ham igjen med en gang, og du behøver ikke å utstyre ham på nytt. Døden har med andre ord ingen konsekvenser for en slik heltekarakter, og det eneste problemet er at han gjerne må løpe et stykke for å komme fra heltemonumentet til slagmarken.

Side 4