Spider-Man: The Movie

Peter Parker er tilbake. Etter at Sam Raimis Spider-Man har gått sin seiersgang på amerikanske kinoer er det naturlig at man prøver å melke lisensen med et spill. Det alle naturligvis lurer på er om vi faktisk har å gjøre med et kvalitetsspill, som er vår edderkoppvenn verdig, eller om vi må tilføye Spider-Man: The Movie til listen over mislykkede filmlisens-spill.

Snikende edderkopp
Stealth har blitt et moteord blant spillutviklere i det siste. Det er derfor ikke overraskende at også Spider-Man-spillet byr på slike elementer. I disse sekvensene føler du deg frem ved hjelp av din Spider-sense. I spillet løses dette ved at det kommer noen piler utifra hodet på Spider-Man. Da kan du velge om du vil desarmere motstanderen ved å kneble de med spindelvev, eller du kan gjemme deg. Her har spillet litt problemer med AI-en. Løper du og gjemmer deg etter at du har blitt oppdaget, skjønner ikke vaktene hvor du har blitt av selv om de har stått og sett på deg hele tiden du beveget deg mot gjemmestedet. Dette er ulogisk, og gjør stealth-oppdragene litt snodige. Det er jo ikke logisk i det hele tatt at du kan bli oppdaget, men likevel etter et par minutter fortsette som før uten at vaktene skjønner noenting.

Presentasjonsmessig er spillet veldig bra. CGI-sekvensene er av høy kvalitet, og du kjenner lett igjen skuespillerne. Siden de også gir stemmer til figurene virket det hele svært så autentisk. Musikken gjennom spillet bidrar også til en god stemning. Det føles som om du er en ekte helt i en ekte film, og hvem har vel ikke hatt lyst til å være Spider-Man? Ellers er lyden heller dårlig. Det er brukt slag og spark-lyder vi alle har hørt mange ganger før, og når du vandrer rundt på brettene er ikke lydbildet særlig spennende. Motion-capturen virker noe snodig når Tobey ikke har på seg Spider-Man drakten, men så fort han tar på seg kostymet beveger han seg akkurat slik du forventer.

Kameraproblemer
Kontrollene kombinert med kameraet i spillet er det største problemet. Det er nemlig heller regelen enn unntaket at kameraet havner foran deg, og du må nærmest konstant justere kameraet for hånd. At en ikke har fikset dette er litt rart, siden det ikke kan være så vanskelig å få det til å være bak deg i steden for rett foran deg. Du kan velge å låse kameraet til motstanderen, og dette viser seg etter hvert å være helt nødvendig. På grunn av kameraet er det ikke sjelden at du totalt mister oversikten og blir gjenstand for motstanderens angrep ene og alene på grunn av at du ikke så fienden din. Spesielt i noen av bosskampene blir dette problemet veldig irriterende.

I gjengslagsmålene er det også ikke uvanlig at du blir slått ned bakfra fordi du ikke så at fienden kom. I disse tilfellene advarer heller ikke Spider-sensen din deg. Å kontrollere Spider-Man er heller ikke så lett som en kunne ønsket. Når du beveger deg rundt på vegger og tak er det ikke alltid like logisk at han beveger seg opp når du trykker ned og motsatt. Av og til må du også bevege deg fort frem og tilbake. Da kan unøyaktige kontroller være en sann plage. Flere ganger har jeg dødd på grunn av at kontrollene gjorde det umulig å styre hovedpersonen dit en ville ha han. Har du kommet deg til feil sted er det også vanskelig å snu deg, og den tiden det tar kan være nok til at du dør. Jeg savner en mulighet til å bruke veven din til å slenge seg direkte tilbake dit en kom ifra.

Spillet klarer dessverre ikke å holde en konstant frame-rate. I de fleste situasjonene flyter det hele godt, men når mange fiender entrer skjermen, samtidig som lyseffektene brukes for fullt, kan framesene telles på en hånd. Dette gjør spillet uspillelig, og du må rett og slett vente til det bedrer seg. Siden frame-problemene er mest markante når du kjemper mot mange fiender sier det seg selv at når problemene er borte, så er du død. Ingenting er så surt som å måtte begynne på nytt bare fordi spillet plutselig ble til stillbilder.