Spill og kunst på samme arena

Ettersom E3 har blitt omstrukturert og kanskje fått mindre betydning enn tidligere, ser vi konturene av et nytt og bredere fokus, med informasjonen spredt på de spillmessene som tidligere hadde lite å rope ut om i kampen om oppmerksomheten. En annen og god måte å vise frem varene sine på, er å holde sine egne messer. Microsoft har gjort det i en årrekke, og nå har Ubisoft prøvd seg på det samme.

Ubisoft ønsker velkommen
Ubisoft ønsker spillpressen velkommen

Gamer.no var tilstede når det franske selskapet i løpet av to dager skulle vise frem sine kommende spill i fasjonable lokaler på selveste Louvre i Paris. Hvis så mye som ett av dem stod i stil med de utallige kunstverkene som henger bare et ulovlig steinkast unna lokalene messen fant sted, ville de være inne på noe stort. Det kan se ut som om Ubisofts fineste fresk er under komposisjon av en snik med skarpe kniver og ansiktet godt gjemt under en hette.

"Nothing is true, everything is permitted"

Med en snikmorders motto; "ingenting er sant, alt er tillatt", klarte Jade Raymond nok en gang å stjele mye av oppmerksomheten. Ubisoft Montreals vakreste svane kom med etterlengtet informasjon om snikmorderspillet Assassin's Creed. Jeg vet ikke om det var de lange mørke lokkene og det uskyldig pene ansiktet eller informasjonen hun kom med som gjorde utslaget, men et samlet pressekorps satt benket og fulgte hvert ord som ble sagt på scenen.

Jeg synes ærlig talt det er en smule skuffende at vi fremdeles ikke har sett eller tatt fingrene i en spillbar versjon av tittelen. En ny video ble presentert, og selv om den viste mer av både områdene og kampscenene, kan man ikke konkludere noe særlig lengre enn etter X06 i fjor.

Assassin's Creed
Assassin's Creed

Raymond var blid og snakket litt om historien, men hun holder fremdeles kortene om spillets små hemmeligheter tett inntil brystet:

– Du spiller Altair, medlem av en gruppe snikmordere som eksisterte i Midtøsten i forbindelse med det tredje korstoget. Du starter som en mester innenfor dit fag i 1191, men etter et feilslått oppdrag nedgraderer sjefen din deg til samme rang som en nykommer, og tar fra deg alt utstyret ditt. For å få tilbake rangen og tilliten blant dine kollegaer, får du i oppdrag å stanse det tredje korstoget, noe som gjøres ved å ta ut ni store krigsherrer som skor seg økonomisk på krigen. Du oppdager ting underveis som får deg til å stille spørsmål med det du driver med, men noe mer skal jeg ikke avsløre for dere.

Forberedelser og etterarbeid sentralt

Raymond fortsatte med å fortelle om oppdragsdesignet, og hvordan det handler om mye mer enn bare å drepe en person. Som forberedelser må man kanskje operere som lommetyv for å finne informasjon om hvem man er ute etter, og virkelig planlegge hvordan man skal slå til. I etterkant av drapet er man også nødt til å komme seg vekk fra mengden og vaktene som har blitt oppmerksomme etter udåden.

Assassin's Creed
Assassin's Creed

Det er ikke vanskelig å forstå at Raymond er veldig stolt av de dynamiske folkemengdene. Spillet vil komme som en slags sandkasseopplevelse, og man skal kunne merke at livet i de forskjellige byene går sin daglige gang uten påvirkning fra deg. Historien er heller ikke rett lineær, og man kan utforske byene eller gjøre sideoppdrag mellom oppdragene som drar den videre.

Inspirasjonen til Altair som figur er hentet ut av en modell hvor han representerer en rovfugl som sirkler rundt byttet sitt før det kjapt og nådeløst slår til:

– Hvis du ser på Altairs hette har han en liten flipp foran som gjør at skyggen ser ut som et ørnenebb, samtidig som kappen ligner vinger når han løper og hopper. Navnet Altair betyr også "flyveren" på arabisk.

Raymond kunne videre fortelle at til tross for at spillet baserer seg mye på historiske fakta og detaljer, er det ikke hundre prosent realistisk. Altair er godt over normalt akrobatisk, og teamet har latt seg inspirere av Parkour, som er en moderne og akrobatisk "idrettsgren" hvor man kun ved hjelp av kroppen skal ta seg hurtig og grasiøst frem i ulike bymiljøer.

Haze
Haze

Assassin's Creed ser ut til å bli noe så uvanlig som et skikkelig gjennomført snikespill. Hvis Ubisoft Montreal klarer å opprettholde det de lover med tanke på den frie opplevelsen, interessante historien og flotte kampscener, er jeg overbevist om at det kommer til å bli stort. Til tross for at jeg sitter igjen litt skuffet over å ikke få teste, er jeg stor fan av det jeg oppfatter som perfeksjon – utviklerteamet vil ikke at noen skal få prøve noe som kan føles billig og uferdig. Det er klart at fallhøyden vokser seg større for hver gang Raymond uttaler seg, men det er lovet en spillbar versjon på årets E3, og muligens på en ekstratilstelning i Europa.

Uansett hva utfallet måtte bli er Assassin's Creed Ubisofts aller største overskrift i utgivelseslistene for det kommende halve året. Jeg gleder meg voldsomt til både å se mer og til syvende og sist også få prøve.

Flere potensielle stortitler

I tillegg til et oppmerksomhetssykt Assassin's Creed, hadde også andre potensielle stortitler funnet veien til den franske hovedstaden. Fra Ubisofts Shanghai-studio er Tom Clancy´s EndWar allerede godt i utvikling. Det samme er et annet spill som bærer onkel Toms navn, nemlig Splinter Cell: Conviction. Begge disse vil vi komme tilbake til i egne sniktitter her på Gamer.no de nærmeste dagene.

Med på lasset kom også det som jeg oppfatter som et par outsidere, som har potensiale til å gjøre noe stort ut av seg. Først ut av disse er Haze, en fremtidsrettet førstepersonsskyter som utvikles av det britiske studioet Free Radical. Spillet lanseres som intet mindre enn en utfordrer til Halo 3, og vi vil komme tilbake til det i en egen sniktitt.

Et annet spill som for så vidt ser interessant ut, er Brothers In Arms: Hell's Highway. Jeg skal innrømme at jeg er mektig lei førstepersonsskytere som baserer seg på andre verdenskrig, og nå om dagen dyttes mine mentale skjema av disse i samme hjerneområde som sikkerhetskontrollen på flyplasser, kløe i ganen og "hitlåten" Dragostea Din Tei fra noen år tilbake. Bill. Mrk: Irritasjon på grensen til det uutholdelige.

Hell's Highway
Brothers in Arms: Hell's Highway

Hell's Highway fortjener imidlertid ikke å bli ignorert. Først og fremst fordi Brothers In Arms har et navn å være stolt av, men også fordi at det siste spillet langt fra ser så ille ut.

Lengre inn på landet

Utviklerteamet har fjernet seg fra strendene i Normandie, og spillet handler kort fortalt om de alliertes Operation Market Garden fra 1944, verdens største fallskjermoperasjon noensinne. Planen var at store fallskjermstyrker, inkludert hvem andre enn USAs 101. luftbårne, skulle hindre tyskerne i å blokkere veiene som ledet inn til storbyene i Benelux-landene, slik at de allierte stridsvognene skulle komme seg frem. Derav spillets sjarmerende undertittel.

Sjef for Gearbox Software, Randy Pitchford, var sammen med den amerikanske obersten som har vært med på prosjektet, John Antal, oppspilt som unger når demoen rullet i gang. Foruten om å skrike US Marines-slagord inn i øregangene mine, kunne de stolt legge fram hvorfor dette kommer til å bli et bra spill:

Hell's Highway
Brothers in Arms: Hell's Highway

– Det kommer som mange andre førstepersonsskytere fra andre verdenskrig til å være lineært, men i Hell's Highway blir du ikledd rollen som lagfører, og må i motsetning til i mange andre spill fokusere på å kommandere lagmedlemmene og ta avgjørelser.

Dette er et indianertriks som for eksempel Ghost Recon: Advanced Warfighter i både kapittel én og to har nytt godt av. Ved og kontrollere laget ditt og fritt sende det rundt på slagmarken, skapes litt albuerom, og opplevelsen blir ikke like trang som et charterflysete. Det siste Call of Duty-spillet er et skoleeksempel på hvordan man kan få allerede trange spill til å minne om et astmatisk pustebesvær.

Ikke akkurat rykende ferskt

Formidlingen av en god historie står sentralt, og som et ledd i å skape engasjement vil vi også møte på situasjoner og tilbakeblikk som binder historien i de to foregående spillene opp til dette. Videre skrøt Randy Pitchford uhemmet av dekningssystemet og graden av interaktivitet med omgivelsene, men jeg kjenner et ørlite fnugg av skepsis bre seg. Kommandosystemet og måten å søke/utnytte dekning på ser fint og gjennomtenkt ut, med indikatorer som markerer om fienden skyter på deg eller er nedholdt av ild. Dette viser tydelig spilleren hvor viktig dekningsild faktisk er, ser for meg ut til å fortone seg som en av spillets mer friske sider.

Hell's Highway
Brothers in Arms: Hell's Highway

Når det gjelder den mye omtalte interaktiviteten i miljøene, hadde denne flott fysikk på de objektene som ble påvirket av den. Stakittgjerder og statuer hvor treflis og steinsprut hagler er et imponerende skue, som skaper intensitet. Objekter som står uanfektet tilbake for panserverngranater sier meg derimot at utviklerne har benyttet seg av de vanlige hurtigløsningene. Nå skal det sies at spillet ennå ikke er ferdig, og vi skal ikke se bort i fra at slike ting vil finpusses før utgivelse. Om alt går som det ser ut til, vil vi i slutten av 2007 sitte igjen med nok en god førstepersonsskyter bærende Brothers in Arms-navnet, uten at det på noen som helst måte vinner pris for orginalitet.

Spill for alle

EndWar leverer som de fleste kanskje har fått med seg et dramatisk og apokalyptisk scenario. Ubisofts andre strategispill, og kanskje Tom Clancy-tittelens største motsetning, kommer med et nytt kapittel gjennom den trivelige Settlers-serien. The Settlers: Rise of an Empire skal bringe franchisen tilbake der den hører hjemme etter lengre tid i ide- og gameplaymessig stagnasjon. Følg med for full sniktitt her på Gamer.no.

Flere oppfølgere er i anmarsj fra franskmennene, nemlig Blazing Angels 2, Rayman Raving Rabbids 2 samt en utvidet Xbox 360-versjon av Dark Messiah of Might & Magic. Rayman Raving Rabbids 2 staker seg ut som det mest spennende av disse, hvor utviklerne later til å videreføre det første spillets gode humor og morsomme gameplay.

The Settlers: Rise of an Empire
The Settlers: Rise of an Empire

Til Nintendos Wii og DS kommer også Ubisoft med en rekke spill tilegnet såkalte "casual gamers". Gjennom sitt Paris-studio kunne Ubisoft presentere det de kaller for Games For Everyone, en serie spill til Nintendo-konsollene, som i stor grad er ment for de som ikke spiller så mye fra før. Horsez (DS og Wii) lar unge mennesker lære seg ansvarsfølelse ved å i god Tamagotchi-ånd ta vare på og stelle hester. My Life Coach (DS) skal hjelpe folk med å komme seg ut av dårlige vaner som usunt kosthold og så videre, og suge til seg gode vaner som for eksempel trening. My Word Coach (DS) fokuserer på språk og uttale, mens Jam Sessions (DS) og Fashion Designer (DS) henholdsvis lar deg spille gitar og designe dine egne moteklær.

De spillene som bærer Games For Everyone-fanen kan sikkert være med på å gjøre markedet bredere, men det har på mange måter liten relevans for tradisjonelle gamere. De er laget med fokus på å være gøyale, men ikke avhengighetsskapende, og appellerer først og fremst til mennesker som sjelden spiller tradisjonelle data- eller konsollspill.

Alle titlene jeg til nå har nevnt, gjorde at Ubisoft sin messedebut ble et spennende og interessant arrangement. Til tross for at jeg kjenner en liten bismak over at vi fortsatt ikke har fått teste en spillbar versjon av Assassin's Creed, var det virkelig verdt turen.

Tom Clancy's EndWar
Tom Clancy's EndWar

Tre som peker seg ut

Om jeg skal nevne to titler som peker seg ut foruten om Assassin´s Creed, må dette være Tom Clancy´s EndWar og Splinter Cell: Conviction. Begge gjør nyskapninger på flere områder, og er absolutt titler som er verdt å holde øynene åpne for.

I kjølvannet av storkanonene finner vi både Haze, Brothers in Arms: Hell´s Highway og The Settlers: Rise of an Empire, og det forundrer meg ikke et sekund om disse skulle vise seg å være gode spill når de en gang kommer ut. Spillet Beowulf, som baserer seg på filmen med samme navn, ble også annonsert, men foruten en kommentar om at det skulle oppfinne hugg & slå-sjangeren på ny, var det ikke noe tilgjengelig materiale å vise frem.

Uansett hvordan vi vrir og vender på arrangementet, vil det være Assassin´s Creed som er Ubisofts kronjuvel, i alle fall ut året. Hvis Altair er smidig og stiller med skarpe sverd, så Gud bevare de som måtte stå i veien hans. Spillet har potensiale til å bli Ubisofts Mona Lisa, og med det en av tiårets aller flotteste spillopplevelse.

The Settlers: Rise of an Empire

Windows
Slippdato: 28. september 2007
Sjanger: Strategi
Utvikler: Blue Byte
Utgiver: Ubisoft Entertainment

Haze

PS3
Slippdato: 22. mai 2008
Sjanger: Action
Utvikler: Free Radical Design
Utgiver: Ubisoft Entertainment

Kommentarer (13)

Forsiden akkurat nå

Til toppen