Spill Shogun 2 med en venn

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Når Total War-serien til neste år tilbyr å bringe deg tilbake i tid, blir det ikke bare samuraier og ninjaer å glede seg til. Creative Assembly forteller nemlig at de denne gangen jobber med å utbedre flerspillerdelen, noe de håper vil få flere til å sette sine lederegenskaper på større prøver.

Det er ikke så lenge siden Creative Assembly åpnet sitt "krigsrom" eller satte opp listen som viser de statistisk beste Napoleon: Total War-spillerne til enhver tid. Men de ønsker tydeligvis å satse enda mer på flerspillerdelen.

Allerede i pre-alfa virket jo AI-en god, dette kan vel ikke gå galt?

For selv om de tidligere har formidlet at de ikke ønsker å lansere et spill med en mangelfull kunstig intelligens, kan det ofte være langt mer utfordrende og underholdene med uforutsigbare motstandere av kjøtt og blod.

I et ekslusivt intervju med IGN røpet Creative Assembly nylig hvordan de skal friste flere til å ta del i flerspilleropplevelsen; gjennom innhold og bonuser man kan tilegne seg på de virtuelle slagmarkene. Alle prestasjoner man oppnår i enspiller eller flerspiller vil for eksempel gi flerspillergeneralen din et tilskudd til hans harnisk-garderobe. Videre vil man kunne velge å angripe ulike provinser som hver har sine fordeler å dele med deg dersom du vinner flerspillerkamper knyttet til stedet.

Du er unik! (I alle fall mer enn før …)

Hvis du er en av dem som elsker å leve deg inn i spillene, men føler Total War-serien har gitt deg dårlige forutsetninger for en optimal innlevelse – ser det ut til at den sørgelige tiden er forbi.

Snike seg unna dårlige personlighetstrekk i spillet går ikke, selv om det ser ut til å gå helt fint for denne tvilsomme typen

Enspillerdelen vil for det første gi deg langt større kontroll over personligheten til karakterene i spillet. Du vil kunne velge og vrake mellom hvilke personlige egenskaper du føler generalene dine trenger – i takt med at de avanserer i gradene.

Det samme konseptet gjelder i flerspillerdelen, hvor du vil kunne spesialisere deg innen tre forskjellige grener: sverdkamp, bueskytterkunsten og personlighet. I tillegg finnes det ”rådgivere” man kan tilegne seg, disse vil gi ørsmå bonuser – og skal kunne sammenlignes med samlekort man kan ha et begrenset antall av.

Selv dine strategisk kloke valg er ikke alt som skal til for å komme seirende ut av slagene. Hva med alle de tapre mennene som ofrer seg for din seiersrekke? Med opptil 56 000 kamplystne menn ute på marken ville det være umulig å knytte et personlig bånd til dem alle. Likevel finnes det enheter som utmerker seg spesielt, enheter som vil bli gitt elitestatus. Å bruke disse staute karene igjen ved en senere anledning vil definitivt være en fordel, men det kan ta lang tid før de blir fulltallige igjen.

- Kom inn, kom inn! Vårt svake punkt er den veien

Creative Assembly designer borgene i Shogun 2 med utgangspunkt i tanken bak japansk borgarkitektur. Det handlet mer om å forvirre og lure fienden dit man ville ha dem i de labyrintaktige, utfordrende borgene enn det handlet om å holde fienden utenfor.

En venn du kan regne med

I Napoleon: Total War kom nyheten om at du kunne spille kampanjen i flerspiller. I Shogun 2 utvider de systemet til å la deg spille gjennom kampanjen i allianse med en venn. Det bekreftet ”Community manager” Craig på deres offisielle forum, han skrev samtidig at man vil kunne dele kontrollen over enheter på slagmarken.

Og når serien returnerer til sine røtter, er det dessuten ikke bare den japanske middelalderen vi blir gjenforent med. Komponisten Jeff van Dyck er nemlig tilbake for å sette spillerene i den rette stemningen. Sammen med den australske trommegruppen TaikOz (som spiller på japanske trommer) har han samarbeidet for å skape de rundt 70-80 minuttene med musikk som skal være i spillet, noe han forteller om her.

Vil du vite hvordan sjøslagene blir i Total War: Shogun 2? Det kan du lese om i utviklerbloggen deres.

Det er ikke bare den japanske musikken de ønsker skal være medvirkende til harmonien i spillopplevelsen. Til IGN har de forklart at med den ”ryddige” tidsperioden og den svært spesifikke kulturen man blir satt inn i blir det mye enklere for dem å jobbe med det audiovisuelle uttrykket, uten at de må legge opp til et generelt preg som i mange av de tidligere Total War-spillene som har foregått over hele kontinenter.

Spillet skal etter planen komme til butikkene 15. mars 2011.

Merk: I november endret Sega og Creative Assembly navnekonvensjonen på fremtidige spill i Total War-serien slik at tittelen som opprinnelig var Shogun 2: Total War ble endret til Total War: Shogun 2.

(Kilder: pc.ign.com, pcgamer.com, Totalwarforums.com)

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen