Feature

Spillåret 2004 - på godt og vondt

Ah, kan du kjenne det? Den emne, svimle smaken i munnen, som kun betyr én ting - du har forspist deg på bløtekake og sjokoladeis? Vel, etter en høst hvor vi knapt har fått åpnet munnen for den ene godbiten, før den neste presses inn, er det ikke bare du som kjenner deg mo i knærne og sigen i korsryggen.

Side 1
2: Skyteaction
3: Plattform og bank-dem-opp
4: Taktisk action og actioneventyr
5: Eventyr
6: Racing
7: Massivt online
8: Rollespill
9: Strategi og forvaltning
10: Forvaltning og sosialsimulatorer
11: Sport
12: Festspill og andre titler som bør nevnes
13: Kunstnerisk oppnåelse og konklusjon

Forvaltning og sosialsimulatorer
ved Joachim Froholt

I denne kategorien har vi lagt både livssimulatorer og økonomiske strategispill. Den spesielle sjangeren livssimulatorer fikk rimelig få nye tilskudd i år, men til gjengjeld var de spillene vi fikk temmelig flotte. Av de som ikke nådde helt opp kan vi nevne Singles, som krydret The Sims-konseptet med massevis av sex, men som, på grunn av manglende dybde, ikke ble mye mer enn et middelmådig spill. Det samme ble The Urbz, som var Electronic Arts sitt forsøk på å gjøre The Sims kulere, men som sannsynligvis frastøtte flere potensielle kjøpere enn det tiltrakk seg.

Vi fikk flere flotte økonomiske strategispill i år, selv om tilhengere av sjangeren ikke fikk like mye godt som tidligere år har bydd på. Det kan på mange måter se ut som om det er vanskelig å komme på nye ideer i forhold til denne typen spill, noe som understrekes av det faktum at alle de beste spillene fra denne sjangeren enten er etterfølgere eller nyversjoner av eldre spill. Utenfor toppen kom det ut titler som handelsspillet Port Royale 2, og det humoristiske "tycoon"-spillet Evil Genius. Sjangeren fikk også et friskt pust fra undergrunnsscenen, i form av Ninja Bee sitt flotte Outpost Kaloki. Her fikk du i oppdrag å lede utviklingen av en romstasjon utenom det vanlige, og på tross av at du ikke kan kjøpe dette spillet i en vanlig spillbutikk, slår det knockout på flesteparten av konkurrentene.

6. Harvest Moon: Friends of Mineral Town (GBA) Friends of Mineral Town er den nyeste inkarnasjonen i den håndholdte delen av Harvest Moon-franchisen. Her får man igjen innta rollen som en hardt arbeidende bondespire med intet annet enn verden fremfor seg. Passe avlinger, fore husdyrene og flørte med bypikene er bare noen av tingene man kan ta seg til i denne livssimulatoren, og gledelig nok kan det gjøres i bilen, bussen, i hengekøya, senga, eller hvor du nå vil ta med deg din trofaste Game Boy Advance. Mobil gårdsmoro som ikke resulterer i fysisk utmattelse, kan det bli bedre?

5. Animal Crossing (GC)Har du lyst til å leve et liv som i høyeste grad dreier seg om alskens møblement, dekorering og samlemani? Vil du leve et virtuelt liv i en virtuell verden hvor tiden går i takt med den ekte tilværelsen? Frister det å kunne sende brev til dine venner som bor i samme by, som de da kan lese neste gang de spiller med sin karakter? Kan du heller tenke deg å feire jul med dine oversøte digitale venner, fremfor din egen familie? Svarer du ja på spørsmålene over, er Animal Crossing spillet for deg. Denne livssimulatoren ble lansert i USA i 2002, men etter stor etterspørsel kom en europeisk versjon på markedet i år, og den ble mottatt med åpne hender. Animal Crossing kan by på en ganske annen vinkling av livet enn hva vi er vant til – og det er forfriskende, kreativt og ikke minst underholdende.

4. Rollercoaster Tycoon 3 (PC) Det var mange som fryktet det verste da Atari kunngjorde at skaperen av Rollercoaster Tycoon, Chris Sawyer, ikke skulle ha hovedansvaret for utviklingen av treeren. Da det ble klart at spillet også skulle ta steget over i 3D, fikk mange helt panikk. Det var heldigvis rimelig unødvendig. Under ledelse av høyst kapable David Braben tok utviklerne i Frontier Development serien inn i en ny dimensjon og et nytt århundre uten å ødelegge det som har skaffet Rollercoaster Tycoon så mange tusen tilhengere verden over. Å bygge opp din egen fornøyelsespark har aldri vært så fornøyelig, og takket være grafikken, har det aldri sett så flott ut heller.

3. Chris Sawyer's Locomotion (PC)Chris Sawyer er en legende i spillindustrien, og det spillet som virkelig gjorde ham kjent var Transport Tycoon. Hvor mange timer vi har brukt på denne perlen av et spill vet vi ikke, men vi angrer ingen ting. Det betyr bare at den dagen vi dør, og må se livet passere i revy, kommer vi i alle fall til å ha det moro mens vi gjenopplever Transport Tycoon. Chris Sawyer synes selv det var ting som kunne vært bedre med spillet, og valgte å lage en nyversjon. Spillet fikk tittelen Locomotion, og på tross av det som i 2004 må kunne kalles elendig grafikk, klarte det å klistre oss til skjermene på samme måte som originalen.

2. Sid Meier's Pirates! (PC) En annen legendarisk spilldesigner som valgte å lage en nyversjon av en av sine tidligere klassikere var Sid Meier. Sent på åttitallet ble vi fortryllet av det fantastiske gameplayet i Sid Meier's Pirates!, og i 2004 fikk vi oppleve det igjen, i en ny og forbedret innpakning. Nyversjonen gir nøyaktig samme følelsen som originalen gjorde for 17 år siden. Her er det ingen store revolusjonerende endringer, men det er heller ikke nødvendig når utgangspunktet er så genialt fra før. Sid Meier's Pirates! er egentlig en hel rekke minispill satt sammen til en storslagen underholdningspakke i en form vi har savnet lenge. Her får vi oppleve dansing, sniking, sjøslag, handel og mye mer.

1. The Sims 2 (PC)

Noen hater det, noen synes det virker helt meningsløst, men den store majoriteten elsker det. The Sims er et av de få spillene hardcore gamere generelt synes det er flaut å like, og etterfølgeren er selvfølgelig mer av den samme smørja. Men det hindrer det ikke i å være et fullstendig genialt spill, som griper fatt i villige spillere og holder dem fast i uker, måneder og år. The Sims 2 er en naturlig videreføring av konseptet i originalen, og er i tillegg et spill som viser at Electronic Arts kan når de vil. Vi tør ikke tippe hvor mange timer det har tatt dem å lage alle de fantastiske og virkelighetstro animasjonene og alle de små detaljene, men det vi er sikre på er at de gjorde underverker for atmosfæren.

Side 1
2: Skyteaction
3: Plattform og bank-dem-opp
4: Taktisk action og actioneventyr
5: Eventyr
6: Racing
7: Massivt online
8: Rollespill
9: Strategi og forvaltning
10: Forvaltning og sosialsimulatorer
11: Sport
12: Festspill og andre titler som bør nevnes
13: Kunstnerisk oppnåelse og konklusjon

Siste fra forsiden