Feature

Spillåret 2004 - på godt og vondt

Ah, kan du kjenne det? Den emne, svimle smaken i munnen, som kun betyr én ting - du har forspist deg på bløtekake og sjokoladeis? Vel, etter en høst hvor vi knapt har fått åpnet munnen for den ene godbiten, før den neste presses inn, er det ikke bare du som kjenner deg mo i knærne og sigen i korsryggen.

Side 1
2: Skyteaction
3: Plattform og bank-dem-opp
4: Taktisk action og actioneventyr
5: Eventyr
6: Racing
7: Massivt online
8: Rollespill
9: Strategi og forvaltning
10: Forvaltning og sosialsimulatorer
11: Sport
12: Festspill og andre titler som bør nevnes
13: Kunstnerisk oppnåelse og konklusjon

Og nå, Noe Ganske Annet™
Var du lettere forspist før du begynte på denne artikkelen, kan du ikke være særlig mindre mett nå. La oss si det i kor: For - et - år. For en gigantisk masse spill - og enda har vi nesten bare snakket om de spillene vi likte. Likevel skal vi ikke slippe pennen riktig enda - først vil vi dele ut noen flere priser, noen mindre ærefulle enn andre.

Årets beste visuelle opplevelse

3. Doom 3 (PC)
"La oss få det ut av verden med en eneste gang: Doom 3 ser utrolig pent og detaljert ut. Det er en orgasme i effektiv lys- og lydbruk, der hvert minste detalj bygger opp under inntrykket av å være på et av de mest forlatte stedene i hele universet. Helt alene mot en fremmed og ukjent kraft, hvis eneste mål ser ut til å være å fjerne alle spor etter vårt liv og virke på våre to planeter. Miljøet er utilgivelig, mørkt og støvete. Lysglimt flakker over en naken vegg, pulsen slår stadig raskere og brått tror du at du skimter skyggen av noe med fire eller seks bein. Du ser tilbake, men skyggen er borte."

2. Myst IV: Revelation (PC)
"Det er ganske enkelt slående hvor vakkert alt er. Du er i ferd med å forelske deg i måten løvet vaier i vinden, måten varm luft blåser mellom steinklippene - måten skyene beveger seg over himmelen og vekselvis skyggelegger ulike deler av landskapet. Solen er sterkere enn på lenge.

Etterhvert får du muligheten til å besøke andre verdener, gjennom magiske bøker som leder deg dit. En dyp jungel fylt med alskens fabel-liknende dyreliv må navigeres, og du må samhandle med noen av dem for å få til det du ønsker. I en annen sfære er stemningen den motsatte, med ensomme gotiske spir som strekker seg mot den mørkskydde himmelen, klare til å knekke sammen i depresjon. Kan du fortsatt, likevel, se stjernene?"

1. Half-Life 2 (PC)

"Også på andre områder evner Valve å ta pusten fra en stakkars spiller. Brettene ser for eksempel aldeles nydelige ut, selv uten et monster av en PC. Det er åpenbart lagt stor vekt på detaljer og perfeksjonisme. Flokker av fugler som skremmes opp når du nærmer deg, solens kamp for å trenge gjennom det tunge skylaget, store og troverdige bylandskap, hvordan en vaier er festet til en telefonstolpe, TV-antennene på hustakene, vakre vanneffekter, stemningsforsterkende lyssetting. Alt er med på å skape en atmosfære du rett og slett ikke har råd til å gå glipp av."

Boblere: Ninja Gaiden (Xbox), Far Cry (PC), Halo 2 (Xbox), Hitman: Contracts (PC, Xbox, PS2), Paper Mario: The Thousand-Year Door (GC) og Project Zero II: Crimson Butterfly (PS2).

Årets beste originalskrevne musikk

3. Beyond Divinity (PC)
"Divine Divinity hadde en av spillhistoriens feteste tittellåter, og et generelt meget høyt nivå også på resten av musikken. Heldigvis har samme komponist hatt ansvaret for det musikalske i Beyond Divinity. Kirill Pokrovsky har igjen gjort en fremdragende jobb, og selv om Beyond Divinity kanskje mangler den ene låten som får nakkehårene til å reise seg holder alle et meget høyt nivå og skaper atmosfære på en fremdragende måte. De blir aldri plagsomme, de er faktisk så gode at stillheten kan grense til plagsom i de tilfellene der det ikke spilles musikk."

2. Hitman: Contracts (PC, Xbox, PS2)
"IOs faste blikkenslager Jesper Kyd har for anledningen funnet fram dommedags instrumentsett til det musikalske bakteppet, og komponert noen stykker som på passende vis illustrerer Agent 47s mørke sinn. Her er mange harde trommer, elektronisk støy og mannssang, og vi er langt nærmere det første spillets elektro-episke symfoni enn vi er stororkestrale Hitman 2: Silent Assassin."

1. Halo 2 (Xbox)
"Musikken i Halo var både mektig og atmosfærisk, og Halo 2 byr på mykje av det same. Bungie har skapt musikk som får deg til å tenke ”Halo” med ein gong du høyrer den. Den er spesiell, og høyrest ikkje ut som musikken i nokon andre spel. Låtutvalet i Halo 2 byr både på nye kreasjonar, og nye versjonar av eldre materiale. Den varierar frå det pompøse som driv adrenalinet til vannvidd, ned til det absurde og nesten forstyrrande."

Boblere: Myst IV: Revelation (PC), Rome: Total War (PC) og Drakengard (PS2)

Årets beste spillomslag
For en svoren samler er naturligvis omslaget på spillet halve gleden - spesielt fordi en svoren samler gjerne kjøper langt flere spill enn han/hun har tid til å spille gjennom. Vi savner selvfølgelig dagene med de store boksene - om ikke annet, så fordi mulighetene for kunstneriske og inntrykksfulle omslag var større. Likevel finnes det fortsatt spill i hyllene vi som gamere fryder oss over å ha utstilt i spillglassmonterne våre, og her har dere 2004s ypperste på dette feltet.

3. Doom 3 (PC)
H. R. Giger-ripoffen som smiler mot oss på forsiden av ids storverk er blitt et ikon for bransjen. Sammen med en uhyre veloverveid videreutvikling av Doom-logoen formidler coveret med letthet alt hva Doom 3 er - uten å bli hverken spesielt harry eller flashy. Vi får i hvert fall en god følelse av å se på dette - det representerer en type spill som fortsatt får oss til å smile.

2. Project Zero II: Crimson Butterfly (PS2)
Vi er suckere for alle japanske skrekkfilmklisjeer, og kan ikke annet enn å elske det rått og hensynsløst når man blander piker med langt svart hår, blodrøde sommerfugler og okkulte stearinlyssirkler inn i miksen. Gode vibber sprer seg opp til nakkehårene, og smilet brer seg over tungespissen. Hm? Tungespissen?

1. Pikmin 2 (GC)
Igjen har vi å gjøre med et cover som formidler en helt spesifikk stil og stemning. De søte Pikmin-gnottene er gjengitt uten forstyrrende elementer, og er simpelthen så sjarmerende at vi tok oss i å beskue dette spillet i flere minutter sist vi var innom spillbutikken. Klassisk omslagsutforming.

Se spillomslaget her

Boblere: Final Fantasy X-2 (PS2), Manhunt (PC, Xbox, PS2), Metal Gear Solid: The Twin Snakes (GC), Forbidden Siren (PS2), Thief: Deadly Shadows (Xbox, PC), Spider-Man 2 (Alle) og Paper Mario: The Thousand-Year Door (GC)

Årets verste tittel:
En kategori vi har gledet oss til å dele ut, er årets verste tittel. Altså, ikke årets dårligste spill, men årets mest håpløse spillnavn. Hvert år utkommer det en rekke spill som på tross av å ha blitt funnet gode nok til å slippes, likevel følges opp med et inkompetent PR-apparat. En av de vanligste syndene fra de reklameansvarlige sin side, er å gi spillet en dårlig, for lang, udefinerbar og/eller klisjefylt tittel. Her er de spillene vi simpelthen må henge ut, vise frem og le godt og rått av, fra 2004, i et fortvilet håp om at 2005 kan blir bedre.

3. Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Du verden. Ikke bare begynner det å bli en uhyrlig mengde Tom Clancy-spill, de må selvsagt også navngis i henhold til vanlig Tom Clancy-stilføring. Vel, "Pandora Tomorrow" er i det minste noenlunde definerbart.

2. Smash Court Tennis Pro Tournament 2
Say what? Smash - Court - Tennis - Pro - Tournament - 2. Vi for vår del ville gått for Smash Court 2 eller noe liknende. Kanskje ikke mindre kjedelig, men i hvert fall mer praktisk. En liten titt på årsmotstanderen - Top Spin - burde indikere hvordan tennisspillnavn bør settes sammen.

1. Alpha Black Zero: Intrepid Protocol
I vår liste står alle de tre første ordene oppført under "veldig klisjé - varsku her", og selv om vi bare har hørt fra andre at spillet stinker eselekskrementer, kunne vi egentlig forestille oss det på forhånd også. Vil de egentlig helst at vi skal glemme navnet på spillet før vi går i butikken?

Boblere: Delta Force: Black Hawk Down: Team Sabre, TOCA Race Driver 2: The Ultimate Racing Simulator, Anno 1503: Treasures, Monsters and Pirates, Wario Ware, Inc.: Mega Party Game$ og Aura: Fate of the Ages

Årets spesialpriser
Før vi avslutter, tar vi med et par utmerkelser, som vi har laget for å gi ytterligere oppmerksomhet til titler vi ble spesielt negativt overrasket over.

Først ut er "Årets styggeste meny og stil"-prisen, som utvilsomt må gå til Unreal Tournament 2004, for denne bravaden, og dette grensesnittet. Thief: Deadly Shadows holdt også på å knuse hjertene våre, ved å gå fra det gode og stemningsfulle menygrensesnittet vi kjente så godt fra de to første spillene, til dette mølet og dette rotet. Hva er det med disse menneskene? "Varför gör ni det på detta viset?"

"Årets kjipeste kopibeskyttelse"-prisen går for 2004 uten tvil til Valves sammensurium Half-Life 2. Riktignok oppførte spillet seg pent for de fleste, men dem som sitter uten internett fikk mye trøbbel, og enkelte opplevde også absurde ventetider for å få registrert sin kopi over Steam lanseringsdagen. Å kreve installasjon av tilleggsprogramvare er også en anelse drøyt, spør du oss. Vi tør ikke tenke på konsekvensene hvis man i fremtiden ikke lenger skal ha full kontroll over bruk av produkter man har kjøpt og betalt, og gir derfor Half-Life 2 et solid spark bak for en kopibeskyttelse langt under beltestedet for oss forbrukere.

"Årets stabukk" kan i 2004 ikke gis til noen andre enn vår kjære Chris Sawyer. Riktignok elsket vi måten hans Locomotion kilte oss på alle de riktige stedene, men vi kan ikke annet enn å steile ved selvhøytideligheten som utvises i manualen. Nei, Chris, dårlig grafikk gjør ikke spill bedre. Vi koser oss med spillet ditt, og foretrekker det selvfølgelig foran en eventuell svak 3D-løsning, men vi har tro på at du kan få tak i noen som kan fikse biffen. Hva med å begynne å jobbe for Frontier, for eksempel?

Årets skammekrok
2004 har brakt med seg en rekke svake spill, og vi kan ikke annet enn å sette noen av dem i skammekroken. De er gjerne kjennetegnet av at de har med seg en lisens eller en stor aktør i ryggen, noe som gjerne fører til at de selger uforholdsmessig godt, noe som igjen med nødvendighet gjør at vi simpelthen må finne frem spanskrøret. Verden trenger dem ikke, de synes ikke for oss å være laget med kjærlighet og engasjement, og vi er rett og slett litt oppgitte over at de i det hele tatt eksisterer. Årets skammekrok-nominerte står alle og stirrer ned i bakken nå, men tro ikke at det vil hindre oss i å gi dem alle en solid, fæl John Romero's Daikatana™-utmerkelse å henge på veggen.

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude (PC, PS2, Xbox)
  • Catwoman (PC, PS2, Xbox, GC)
  • GoldenEye: Rogue Agent (PS2, Xbox, GC)
  • Shellshock: Nam '67 (PC, PS2, Xbox)
  • DRIV3R (PS2, Xbox)
  • Alexander (PC)
  • Lord of the Rings: The Third Age (PS2, Xbox, GC, GBA)
  • Lords of the Realm III (PC)
  • Fallout: Brotherhood of Steel (PS2)
  • Silent Hill 4: The Room (PS2)
  • Disney's Hide & Sneak (GC)
  • Looney Tunes: Back in Action (PS2)
  • Super Mario Ball (GBA)
  • Spider-Man 2 (PC, GBA)
  • Atlantis: Evolution (PC)
  • Gangland (PC)

Årets konklusjon
Har 2004 vært det beste spillåret noensinne? Og vel så viktig: vil det i ettertid bli husket som et spesielt vesentlig år for bransjen?

Spørsmålet er vanskelig å svare på, og kanskje ikke så veldig viktig - spill er først og fremst produkter av sine bakmenn og -kvinner, og ikke så mye av året de utkom i. At den generelle trenden peker oppover, er det liten tvil om, men til hvilken kostnad? Gamer.no ser med bekymring på måten de store aktørene i bransjen i økende grad prioriterer merkevarebygging, oppfølgere og massemarkedappell framfor å ha hovedfokuset på gode og nyskapende spill. De individuelle spillutviklerstudioene kan lett bli så godt som usynlige bak storkonsernets strålende logoer, med det utfall at anslag til kunstnerisk retning og nye idéer gjerne kommer i andre rekke. Nå har ikke bransjen vært så veldig kunstnerisk orientert utenfor de store paraplyutgiverne heller, men delvis uavhengige instanser som Lionhead Studios, Valve og Jonathan Boakes viser i det minste at det fortsatt finnes muligheter.

2004 har hovedsakelig vært året for de fabelaktige oppfølgerne, og som sådan har vi hatt det som småbarn i en godterihandel. Kanskje, kan vi likevel håpe, vil 2005 bli et år med enda flere helt nye og originale fulltreffere enn 2004 var?

La oss i hvert fall skåle - for et godt nytt år, og for mange herlige spillopplevelser også i tiden som kommer.

Side 1
2: Skyteaction
3: Plattform og bank-dem-opp
4: Taktisk action og actioneventyr
5: Eventyr
6: Racing
7: Massivt online
8: Rollespill
9: Strategi og forvaltning
10: Forvaltning og sosialsimulatorer
11: Sport
12: Festspill og andre titler som bør nevnes
13: Kunstnerisk oppnåelse og konklusjon

Siste fra forsiden