Feature

Spillåret 2004 - på godt og vondt

Ah, kan du kjenne det? Den emne, svimle smaken i munnen, som kun betyr én ting - du har forspist deg på bløtekake og sjokoladeis? Vel, etter en høst hvor vi knapt har fått åpnet munnen for den ene godbiten, før den neste presses inn, er det ikke bare du som kjenner deg mo i knærne og sigen i korsryggen.

Side 1
2: Skyteaction
3: Plattform og bank-dem-opp
4: Taktisk action og actioneventyr
5: Eventyr
6: Racing
7: Massivt online
8: Rollespill
9: Strategi og forvaltning
10: Forvaltning og sosialsimulatorer
11: Sport
12: Festspill og andre titler som bør nevnes
13: Kunstnerisk oppnåelse og konklusjon

Massivt online
ved Mats Remman

De massive onlinespillene har i 2004 ikke hatt de trekkplasterne som andre sjangere har hatt. Konkurransen mellom selskapene og spillene er intense, og det kreves enorme midler for å holde alle hjulene i gang, slik at spillene er i topp kvalitet. Ofte er det flere titalls mennesker som jobber i support- og utviklingsavdelinger kun med det ene spillet, selv etter lansering. Lang utviklingstid og behov for tidlig interesse, øker faren for at selskapet ikke klarer fullføre prosjekter. Ett slikt eksempel i 2004 er Dragon Empires, som ble kansellert, overraskende for mange.

Uheldigvis er det i denne sjangeren vi også ser den største forskjellen mellom tilgjengelighet i USA og i Europa. Titler som City of Heroes, World of Warcraft og Lineage II: The Chaotic Chronicle har vært tilgjengelig over dammen lenge før de har blitt eller blir offisielt sluppet i Europa. Når Sony Online Entertainment med suksess klarer å lansere EverQuest II på verdensbasis i november, burde andre selskaper klare det samme. Det skjærer litt i hjertet å vite det er kjempegode spill tilgjengelig, men de er på en hylle vi europeere ikke rekker opp til.

2004 har likevel brakt fram gode spillopplevelser, også på det norske markedet. Både nykommere og veteraner innenfor sjangeren har gitt ut verdige titler, og norske Funcom gjorde Anarchy Online til første vestlige massive onlinespill som har kommet med "gratis" tilgang til spilluniverset sitt, vel å merke hvis du ikke aktiverer noen ekspansjonspakker. Firmaet måtte dessverre si farvel til sin "Community Manager" Thomas "Cz" Johnsen, som nå jobber med den europeiske versjonen av World of Warcraft for Blizzard Europe. Vi skulle gjerne ønsket World of Warcraft ble lansert i Europa i november 2004, men som med mange andre utgivelser, ble markedet avgrenset til USA først. World of Warcraft tipper vi vil bli en av de største spillene i 2005, uavhengig av sjanger. Interessen har mildt sagt vært enorm.

Fra Frankrike kom heller ukjente Saga of Ryzom fra Nevrax. Vår omtaler [navn fjernet av eget ønske 2018] mener: "Dersom The Saga of Ryzom ikke dør ut med en gang, vil det nok være interessant å gi det en ny sjanse etter det har fått vokst på seg noen tilleggspakker". Denne påstanden er også veldig gjennomgående for sjangeren. Det hender rett som det er at MMORPG-titlene slippes i butikken før de egentlig er klare for massene. Spesielt gjelder dette spill som kombinerer spiller-mot-spiller (PvP = Player versus Player) og spillere-mot-omgivelser (PvE = Player versus Environment). De massive onlinespillene blir aldri helt ferdigutviklet, det er alltid balanseringer som må gjøres for at ikke noen klasser skal bli urettferdig kraftige i forhold til andre, små endringer som ofte fører til uforutsette endringer andre plasser i spillet, nytt innhold, nye muligheter og opprydding i programmeringsfeil (les: uforutsette endringer).

NCSoft har i løpet av 2004 opprettet eget kontor i Europa, og med titler som Lineage II og City of Heroes ser vi ikke bort fra at de klarer skape litt oppmerksomhet inntil de fullfører Richard Garriots siste prosjekt, Tabula Rasa. Richard Garriot, også kjent som Lord British, var med og utviklet en av de aller første store kommersielle suksessene i sjangeren. Ultima Online (linker til ekspansjonspakke) har nå vart i mange år, og ting tyder på at det går mot tyngre tider for den tidligere giganten. Richard Garriot slo av en prat med våre utsendte på E3 i 2004.

Våre anbefalinger i MMORPG-sjangeren for 2004:

4. Eve Online: Exodus (PC)
De staute utviklerne fra Island hos CCP Games gir ikke opp, og matematikere og astrofysikere jobber fortsatt med å utvikle og gi nytt innhold i Science Fiction-spillet Eve Online. I november 2004 kom den første store utvidelsen til spillet, kalt Exodus. Spillere kan nå danne enorme allianser og krigene har blitt større og mer taktiske. Moduler for stjernebaser er nå tilgjengelig på markedet, og spillerne kan kreve solsytemer som egne "kongedømmer". I tillegg er nok Eve det største Sci-Fi spillet innenfor sjangeren, med flere hundre tusen områder spillerne kan utforske og ta kontroll over.

3. Anarchy Online: Alien Invasion (PC)

Funcom ga ut sin andre ekspansjonspakke til Anarchy Online. Alien Invasion brakte inn nye elementer som spillereide byer, store metropoliser med barer og radartårn. Byene tiltrekker seg romvesener som spillerne forsvarer byen mot. Alt dette ved hjelp av "On Demand"-systemet hvor spillerne selv i stor grad velger når de vil ha utfordringer fra romvesener. Funcom har også, som tidligere nevnt, fjernet månedsavgiften på Anarchy Online, vel å merke hvis du spiller uten ekspansjonspakkene. Et langt steg i riktig retning for en av de beste MMORPG-titlene på markedet.

2. Final Fantasy XI (PC)
Etter millioner solgte kopier på vanlige rollespill, og nesten et halvt år etter lansering i USA, kunne endelig Final Fantasy-fans boltre seg i Final Fantasy XI. Vår omtaler Øystein Furevik konkluderer med: "Det er ikkje utan grunn at Final Fantasy XI har nådd over 500.000 individuelle brukarar. Spelet blandar klassiske Final Fantasy-element med ei enorm online-verd på ein glimrande måte. Alle ting du forventar skal vere med i eit Final Fantasy-spel er her, frå Chocobo-fuglar til Cid."

1. EverQuest II (PC)

November 2004 var måneden det meste skjedde. Halo 2, Half-life 2 og EverQuest II. Det første massive onlinespillet hvor alle datakontrollerte personer i spillet virkelig snakker til deg, og de har lånt stemmer fra over 1700 aktører, blant andre Christopher Lee og Heather Graham. EverQuest II følger opp med samme taktikk som gamle EverQuest, med helt absurde krav til maskinvare for å gi den beste spilleopplevelsen. Spillet er ment å vare flere år, og EverQuest II er nok et bevis på at de tenker framtidsrettet med tanke på grafikk. Sony Online Entertainment har strukket seg litt ekstra og tilbyr spillerne websider for gildene sine, egne websider med fotogallerier for å vise hva de har utført. Ved å tilby dype muligheter for å tilpasse spilleren, både utseendemessig og evnemessig, er faren stor for å virkelig bli hektet.

Side 1
2: Skyteaction
3: Plattform og bank-dem-opp
4: Taktisk action og actioneventyr
5: Eventyr
6: Racing
7: Massivt online
8: Rollespill
9: Strategi og forvaltning
10: Forvaltning og sosialsimulatorer
11: Sport
12: Festspill og andre titler som bør nevnes
13: Kunstnerisk oppnåelse og konklusjon

Siste fra forsiden