Feature

Spillåret 2005 – hva husker vi best?

Var 2005 året da du begynte å spille for alvor? Eller kanskje året da du mistet all tro på bransjen? Vi har slått opp telt i spillarkivet, og funnet fram det absolutt beste – og det absolutt verste – fra spillåret 2005.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Noen vil kanskje anklage de neste kategoriene for å være overfladiske; de handler om markedsføringen rundt spillene, og mer spesifikt: omslagene og navnene til spillene. Vi mener imidlertid at også disse bitene er viktige deler av opplevelsen; lite er som å holde en helfersk og vakker spillboks i hånden – det hever opplevelsen og høyner forventningene allerede lenge før du rekker å få spillet på plass i maskinen.

I alle disse kategoriene er det for så vidt flust å velge blant, og enhver rangering vil derfor knapt kunne sies å være "definitiv" eller "udiskuterbar". Vi har likevel funnet fram noen eksempler på det vi mener er helt særdeles god, eller særdeles dårlig, navngivning og omslagsdesign.

Beste omslag

  1. Project Rub

    Utkom på: DS

    Det er en balansesport å lage spill som baserer seg på spenningen mellom menn og kvinner. De fleste spill som i det hele tatt har med seksuelt ladet stoff, går langt over streken og framstår i stedet som pubertale. Project Rub, eller I Would Die For You som det japanske originalspillet het (hvis oversatt til engelsk) unngår mesteparten av problematikken. Riktignok har det ikke på noe tidspunkt ambisjoner om å prøve grenser, og er i stedet mer søtt og aparte enn faktisk seksuelt støtende. Omslaget er tilsvarende elegant i våre øyne, og klarer med enkle, rene linjer både å påpeke at dette handler om kjærlighet og kvinnelig tiltrekningskraft, og at det er snakk om en jevnt over stueren opplevelse.

  2. Archer Maclean's Mercury

    Utkom på: PSP

    Mercury er ikke verdens enkleste spill å forklare for et publikum vant til The Sims og Burnout. Det vil si, i og for seg er det jo riktig enkelt: Du styrer en kvikksølvball, og prøver å få den i mål. Men å kommunisere at dette er noe spesielt spennende er neppe det letteste. Vi er derfor glade for at spillet, som var et av få originalutviklede spill til PSP-lanseringen, fikk et såpass lekent og lekkert omslag som dette.

  3. World of Warcraft

    Utkom på: PC

    Det begynner å bli lenge siden Blizzards design-avdeling gjorde noe som ikke var ett hundre prosent profesjonelt, og det ble selvsagt ikke gjort noe unntak med selskapets nye flaggskip World of Warcraft: Omslagsdesignen utstråler en umiskjennelig tegneserietolkiensk sjarm. Rett nok er orker og alver i og for seg temmelig klisjébefengte skikkelser, men dette er, likevel, et prakteksempel på godt omslagsdesign.

Verste omslag

  1. Bubble Bobble Revolution

    Utkom på: DS

    Her har alt gått galt – på en gang. Selve spillet klarte kanskje å bringe tilbake gode minner med spillklassikeren Bubble Bobble, men omslaget er faktisk noe av det styggeste vi har sett på noe spill – noen gang. En skjermutskrift av tittelskjermen til originalspillet ville fungert hundre ganger bedre enn dette, som rett og slett er så redselsfullt at det er vanskelig å tenke seg hvordan det kunne vært gjort verre. Neida, spesielt rotete er det ikke, men du verden, som det er mulig å misforstå alt som gjorde de to dinosaurene så søte en gang på åttitallet.

  2. Psychotoxic

    Utkom på: PC

    Ikke bare er spillet rimelig fæle saker, omslaget er også omtrent så generisk, halvveis og beint fram stygt som det er mulig å få det. Hvorfor holder denne kvinnen en pistol i hånden? Har hun planer om å bruke den? Det ser ikke akkurat slik ut. Eller har hun bare fått beskjed om at den, i kombinasjon med en "kledelig" bar mage, vil virke forførende på eventuelle kjøpere av spillet? Ikke vet vi, men det samme kan det være. Det beste er vel å ignorere hele greia med et forsiktig smil.

  3. Duel Masters: Kaijudo Showdown

    Utkom på: Game Boy Advance

    Joda, vi vet. Det er å sparke noen som ligger nede. Men likevel: Dette er et eksempel på hvor galt det kan gå når man viser fingeren til alt som heter smak og interesse, og i stedet går for ultra-ultra-ultra-typiske japanske tegneserieklisjeer. Fyren med takkete, halvmeterhøyt hår, og noen underlig lite anatomiske fingre? Jepp, det er nødt til å være helten. Og fyren med – ooh, shiny! – blått hår? Hvis ikke det er skurken, så vet ikke vi. Som sagt: erketypisk. Og frastøtende.

Beste navn

  1. Gun

    Utkom på: GameCube, PC, PlayStation 2, Xbox, Xbox 360

    Et av fjorårets beste eksempler på at det enkle ofte er det beste. Greit nok, tittelen alene sier ingenting om at dette er et spill satt i det ville vesten, men i kombinasjon med et effektivt omslag levnes det likevel liten tvil. "Gun" er kort, fengende og lett å huske, og nettopp derfor et svært godt spillnavn i våre øyne.

  2. Nintendogs

    Utkom på: DS

    Ah, dette var nesten en for enkel inntertier til at det burde vært lov. Spillet, vel, det handler om hunder, og det er laget av Nintendo. At navnet får formidlet begge deler, og samtidig fortsatt bare består av ett lettkjøpt ord, er ingenting annet enn genial markedsføring – både av spillet og av selskapet som står bak.

  3. Killer 7

    Utkom på: GameCube, PlayStation 2

    Navnet bærer bud om begge de to tingene spillet først utmerker seg for: både den gjennomførte stilen og den grasiøse, karikerte volden. Og hvor lett kunne de ikke herpet alt sammen, ved å legge på en undertittel? "The seven sides of one man's soul" eller noe i den duren? Takk og lov at de ikke gjorde det, og at vi i stedet fikk denne bautaen av et spillproduktdesign.

Verste navn

  1. Big Mutha Truckers 2: Truck Me Harder

    Utkom på: PlayStation 2, Xbox

    Å, hjelpe og trøste. Kjære Eutechnyx: Ideen med å tøyse med likheten mellom ordet truck, og et visst annet ord, vet dere? Det var aldri en god idé i utgangspunktet. Tvert i mot: Bare å høre tittelen gir oss kvalmende fornemmelser og åndebesvær. Finnes det ingen grenser for hvor dårlig smak det skal være lov å utvise? Har dere ingen verdighet?

  2. Peter Jackson's King Kong: The Official Game of the Movie

    Utkom på: DS, GameCube, PC, PlayStation 2, PSP, Xbox, Xbox 360

    Helt hva som var galt med å bare kalle spillet "King Kong" aner vi ikke, men meningsløst er det, okke som. Alle vi kjenner kaller det "King Kong", som ville vært et utmerket spillnavn. Som det står nå er PJKKTOGOTM dessuten fullstendig håpløst også i forkortet form. Om noen vennligst kan sende en T-Rex eller en forvokst ape etter PR-avdelingen hos Ubisoft for oss, så ville det være fint. Takk.

  3. Beat Down: Fists of Vengeance

    Utkom på: PlayStation 2, Xbox

    Dette var ikke bare et av fjorårets dårligste spill, det var dessuten en studie i hva som skjer når japanske spillutviklere forsøker å danne seg et bilde av det harde livet på gata i en vestlig storby. "Hvis vi bare tar med nok ord som signaliserer hardknoklet vold, så vil de sikkert kjøpe det," må de ha tenkt. Men hva i all verden er egentlig "hevnknyttenever"?

Neste side: "Salme ved reisens slutt".

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden