«Feil» i World of Warcraft Classic viste seg å bare være standardfunksjoner fra spillets fortid
(Bilde: Blizzard)

World of Warcraft Classic

«Feil» i World of Warcraft Classic viste seg å bare være standardfunksjoner fra spillets fortid

Betatestere tatt på senga av omfattende endringer.

World of Warcraft Classic sparket denne uken i gang en lukket betatest, i forkant av spillets lansering i august. En haug med inviterte spillere har fått boltre seg i fortidens Azeroth, men for mange har opplevelsen blitt en litt annen enn forventet.

World of Warcraft Classic er tydeligvis ikke helt som alle husker. Bilde: Blizzard

Siden dørene åpnet i forrige uke har Blizzard blitt overlesset med rapporter om feil i spillet. Problemet er bare at de aller fleste klagepunktene ikke er feil, men bare sånn spillet faktisk fungerte for 13 år siden.

– Fungerer som det skal

Via spillets offisielle forum har utvikleren nå lagt ut en liste med saker som ofte rapporteres, men som altså ikke er feil. 

De fleste av disse dreier seg om sporing av oppdrag, og Blizzard minner om at dette fungerte på en ganske annen måte i 2006. I Classic kan du for eksempel ikke se på kartet hvor du må gå eller hvor du finner oppdragsgiveren for å levere inn et fullført oppdrag.

I noen tilfeller er det faktisk snakk om feil, men også her forteller utvikleren at ting fungerer som det skal. 

– Datastyrte figurer som gir deg flere oppdrag vises noen ganger som en prikk eller et utropstegn i listen over oppdrag. Dette var inkonsekvent i 1.12-versjonen, og vi har gjengitt det som det var på den tiden.

– Dere vil ikke egentlig ha dette, sa Blizzard om en Classic-versjon i 2016. (Video: Brett the Behemoth)

Videre påpeker Blizzard at fiender i Classic bruker lang tid på å vende tilbake etter de er beseiret, så spillere må belage seg på mer dødtid mens de venter på å slakte flere beist. Enkelte angrep og magieffekter fungerer på en annen måte enn de gjør i dag, og for eksempel vil både spillere og datastyrte figurer i Classic løpe mye fortere enn vanlig dersom de lider av «fear»-effekten.

Hvorvidt disse rapportene stammer fra veteraner med dårlig hukommelse eller fra spillere som aldri fikk oppleve spillet i gamledager er uvisst. Uansett blir det interessant å se hvorvidt spillere faktisk vil ha World of Warcraft Classic, eller om nostalgibrillene har lurt dem til å tro at nettrollespillet var noe annet enn det faktisk var for 13 år siden.

Også vi lot oss overraske over forskjellene mellom Classic og dagens versjon.
– En langt mer brutal opplevelse enn du husker »

World of Warcraft Classic

Windows
Slippdato: 27. august 2019
Sjanger: Online
Utvikler: Blizzard Entertainment
Utgiver: Blizzard Entertainment

World of Warcraft

Windows
Slippdato: 11. februar 2005
Sjanger: Massivt online, Rollespill
Utvikler: Blizzard Entertainment
Utgiver: Vivendi Universal Games

Kommentarer (37)

Forsiden akkurat nå

Til toppen