Spillerne flykter fra World of Warcraft

1,3 millioner har falt av lasset de siste tre månedene.

Til tross for at spillet kryper stadig nærmere tiårsjubileet sitt, har giganten World of Warcraft greid å holde en svært respektabel brukerbase. De siste tre månedene har det dog vært en merkbar spillerflukt fra det massive nettspillet på 1, 3 millioner, melder Activision Blizzard i sin nyeste kvartalsrapport (via Polygon).

Laveste på fem år

Avhopperne skal for det meste komme fra den østlige delen av verdenen, selv om det ikke skyves under teppet at flere vestlige spillere også har falt av. Litt enkel hoderegning tilsier da at det gjenstår om lag 8,3 millioner spillere. Dette er spillets laveste brukertall siden 2008. Activision-sjef Bobby Kotick virker ikke klar til å gå inn i krisemodus over de dalende tallene.

World of Warcraft-utvidelsen Mists of Pandaria solgte ikke like godt som tidligere tilleggspakker.

– Selv om vi tror at flere kan slutte, og selv om vi tror vi kommer til å ha enda færre abonnenter om et års tid, holder World of Warcraft seg som en av de mest suksessrike seriene i underholdningshistorien, kontrer han.

Og det har han på mange måter rett i. Blant abonnementsbaserte nettspill er World of Warcraft fremdeles i en særklasse, og har en imponerende spillerbase som er villige til å betale en fast månedssum for tilgangen. Dette til tross for at de fleste spillselskap nå satser på forretningsmodeller som innebærer mer tøyelige betalingsformer innenfor nettspill.

Kotick bedyrer også at betydelige ressurser brukes for å videreutvikle det aldrende spillet, og ønsker også å gjøre det lettere for avtroppende spillere å koble seg på nettverdenen igjen.

Blizzards nyeste er StarCraft II-pakken Heart of the Swarm.

Blizzard jobber på spreng

Vi må likevel anta at Blizzard konsentrerer seg mest om prosjektet kodenavnet Titan for tiden. Lite vites om hva som jobbes med bak lukkede dører hos giganten, men at det er et stort nettrollespill har vært spikret en stund. Sist vi hørte fra den fronten hadde spillutvikleren satt over hundre mann på prosjektet.

Ellers fortsetter selskapet sitt arbeid med StarCraft II-utvidelsene. Tidligere i år slapp Blizzard sin førte av to planlagte utvidelser til spillet. StarCraft II: Heart of the Swarm har gjort det godt både på kritikkfronten og i butikkhyllene, og vår anmelder ble selv overbevist av innsatsen.

Les også: – Blizzard pønsker på et Linux-spill Les også: Full gullfeber i Diablo III etter kloningsfeil

Siste fra forsiden