Spillutgivere i trøbbel

Rapporter på nettet sier at Midway har lagt ned to interne studioer, mens Majesco har blitt tvunget til å selge unna lovende spilltitler som The Darkness.

Nettstedet Kotaku fortalte nylig at Midway hadde stengt Midway Australia, som tidligere var kjent under navnet Ratbag Studios. De som følger godt med på det som skjer i industrien husker kanskje at Midway kjøpte Ratbag i august i år, noe som vil si at de kun holdt på studioet i noen få måneder før de la ned driften. Midway Australia hadde omtrent 50 ansatte.

Et annet nettsted, PalGN, har blitt kontaktet av en tidligere ansatt ved Midway Australia som har bekreftet at Kotaku sin historie er sann. Dessuten har han fortalt at Midway også har lagt ned San Diego-studioet sitt, som nylig ble ferdig med utviklingen av Gauntlet: Seven Sorrows. Hvis dette stemmer, er det mye som tyder på at Midway har alvorlige finansielle problemer.

En annen utgiver som sliter for tiden er Majesco, som har tapt store pengesummer i året som gikk, etter at flere av storsatsningene deres ikke oppnådde de forventede salgstallene. Nå har de solgt rettighetene til to viktige spilltitler, The Darkness og Ghost Rider, til en ukjent utgiver for åtte millioner dollar.

Selv forteller de at salget har kuttet ned på utgiftene deres, og at det vil tillate dem å fokusere mer på andre muligheter. The Darkness er under utvikling hos skaperne av Chronicles of Riddick, og kommer til Xbox 360 og PS3. Ghost Rider er basert på den kommende Nicholas Cage-filmen ved samme navn, og er under utvikling for PS2, Xbox og PSP hos britiske Climax.

Til sist kan vi fortelle at den amerikanske spillutgiveren Working Designs har lagt ned virksomheten. Selskapet ble startet i 1986, og i de siste årene fokuserte de på å bringe japanske kultklassikere til USA. Sjefen deres, Victor Ireland, har fortalt at det fortsatt er mulig at selskapets siste spill, Growlanser Evolution, vil lanseres i Europa, men ga ikke noen detaljer om dette.

Nedleggelsen ble etter alt å dømme et faktum etter at de ikke fikk tillatelse fra Sony of America til å lansere Goemon i USA, selv om deres versjon kom med mange forbedringer i forhold til den kritikerroste japanske originalen. Sony of America er kjent for å være strenge i forhold til grafikk, noe som har hindret flere japanske klassikere i å bli lansert i USA.

Siste fra forsiden