Anmeldelse

Star Wars Battlefront

Nesten samtidig som den originale trilogien med Star Wars-filmer blir sluppet på DVD kommer LucasArts nye spill Star Wars Battlefront. Her får vi faktisk være deltakere i de slagene som har fenget publikum og filmfans de siste tyve årene.

Side 1
Side 2
Side 3

Lite varierte spillmoduser
Det finnes flere forskjellige spillmoduser i spillet, men det som skiller dem er stort sett de forskjellige måtene å binde sammen banene på. Banene er de samme og går igjen i alle spillmodusene. For de fleste planetene er det to baner, og samlet sett er det ti planeter. Blant disse er det både gamle travere som Luke Skywalkers hjemplanet Tatooine og snøplaneten Hoth, og nyere tilskudd til stammen som Naboo og Kamino. I tillegg til dette har LucasArts lagt inn to baner på en hittil ukjent planet, Rhen Var.

Den første spillmodusen en støter på er kampanjemodusen. Her kan en enten velge å spille gjennom handlingen i de tre første eller de tre siste Star Wars-filmene. Spiller man de tre første filmene veksler man mellom å være på CIS-laget, kampdroidene til handelsføderasjonen, eller Republic-laget, som er de "snille" i filmene. Spiller man de tre siste filmene alternerer man mellom å kontrollere Imperiets styrker eller opprørsstyrkene med Luke Skywalker i spissen.

Den mest nyskapende spillmodusen i spillet er den som har fått navnet "Galactic Conquest". Her velger en først lag og et sett med forhåndsdefinerte planeter. Deretter er det om å gjøre å overta kontrollen på alle planetene. Man velger hvilken planet man vil angripe på et kart, før en utkjemper slaget slik man gjør i de vanlige kampanjen. Når en får kontrollen over en planet får man også muligheten til å bruke en planetbonus i de neste slagene. Disse kan for eksempel være ekstra forsterkninger eller en Jedi-helt som kjemper sammen med styrkene dine. Når man har tatt alle planetene på stjernekartet har man vunnet.

Den siste enspillermodusen er "Instant Action". Her velger man hvilke baner en vil spille på, og så gjelder det bare å vinne slaget uten historien som preger kampanjen og det strategiske elementet i "Galactic Conquest"-modusen.

Repeterende flerspiller
Flerspillermodusen er i bunn og grunn en reprise av "Instant Action"-modusen. Her logger en seg på servere og spiller på de samme banene som i resten av spillet, mot virkelige mennesker. Utviklerne burde gjort noe for å få en litt annen vri på flerspillermodusen enn på enspillermodusen. I stedet for å lage en kampanjedel med en historie og forskjellige oppdrag som skal løses, har LucasArts gjort om flerspilleren til enspillermodus også. Dermed får man en flerspillerdel som ikke legger til noen ekstra dimensjon etter at man har fullført enspillerkampanjene. Man løper fortsatt rundt på de samme banene og skal fortsatt gjøre de samme tingene, men en gjør det heller mot virkelige mennesker, og ikke mot datamaskinens kunstige intelligens.

Når en starter spillet får man presentert et kart over området hvor kontrollpunktene er tegnet inn. I tillegg er det indikert hvilke punkter som blir kontrollert av ditt og fiendens lag. Deretter kan en velge hvilken soldatklasse en vil spille som. Det varierer noe hvilke enheter en kan velge mellom, alt ettersom hvilket lag man spiller. Vanligvis er det enklest å gå for en vanlig kriger med "blaster-rifle". Du kan også spille som pilot (som har evner til å fikse fartøyene når de blir skadet), skarpskytter eller artilleri med bazooka.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden