Star Wars Battlefront

Nesten samtidig som den originale trilogien med Star Wars-filmer blir sluppet på DVD kommer LucasArts nye spill Star Wars Battlefront. Her får vi faktisk være deltakere i de slagene som har fenget publikum og filmfans de siste tyve årene.

Spennende baner og merkelige planeter
Utviklerne bak spillet skal virkelig ha honnør for hvordan banene er laget. Arkitekturen er spennende og banene er veldig varierte. De beste er nok på isplaneten Hoth og skybyen Bespin. Her får en både løpe rundt i ganger og drive med taktisk krigføring, samtidig som en får prøvd seg både som pilot i såkalte snowspeeders og massive walkere, såkalte AT-AT'er. Det at spillet utspiller seg på forskjellige planeter gjør også at banene blir mer interessante. Man får både prøvd seg i snø og i ørken, i vakre byer og ville skogsområder.

Læringskurven i spillet er ganske bratt, det tar ikke lang tid å sette seg inn i spillet og mestre enspillermodusen noenlunde greit. En blir kastet rett ut i spillet uten noen opplæringsoppdrag, men det trengs strengt tatt heller ikke. Det meste som er av funksjoner er kjent fra før, og det er noenlunde de samme knappene som brukes i alle lignende spill.

Selv om Star Wars Battlefront ikke bringer noen nye elementer og funksjoner til sjangeren, evner spillet å fenge spilleren veldig kjapt. Ved at spillet er satt i den velkjente fjerne galaksen har alt man møter på en viss gjenkjennelsesfaktor, og LucasArts har kvelertaket på lommebøkene til alle tenåringsgutter som noensinne har drømt om å få tre inn i en Stormtrooper-drakt.

Både lyden og grafikken i spillet er rimelig "cutting edge". Menysystemet har noen ekstremt funky bakgrunner bestående av såkalte wireframe-modeller av objekter i spillet, noe som gir menyene et veldig raffinert og stilig uttrykk. Modellene er bra oppbygd, vannet ser bra ut og det er bortimot ingen merkelige grafikkfeil av typen soldat-setter-seg-fast-i-en-vegg. Lyden og musikken bygger opp om stemningen og følelsen av at en faktisk spiller Star Wars-filmene.

Alt i alt er Star Wars Battlefront et veldig bra spill. Selv om spillopplevelsen ikke er spesielt variert og spillet godt kunne hatt flere baner å spille på, er spillopplevelsen så grundig og god at dette veier opp for det som kan sees på som litt mangel på variasjon. På den annen side er det ikke variasjon som vanligvis gjør spill til klassikere, se bare på Counter-Strikes nærmest uslitelige popularitet. Star Wars Battlefront har noen av de elementene som har gjort Counter-Strike så utrolig populært som det faktisk er. Spillet appelerer til det skjulte ønsket hos alle gamere om å være en kommandosoldat i heftig skuddveksling, kunne kjøre kjappe fartøyer og fly romskip om hverandre. Star Wars Battlefront serverer det ene adrenalinkicket etter det andre, og det gjør at dette spillet nok blir en av årets slitesterke titler.