Star Wars: Battlefront

"For lenge siden, på en server langt, langt borte..." Det er en mørk tid for dem som mangler Xbox Live-forbindelse. Imperiets styrker kjemper blodige slag mot opprørerne, separatistenes droidehær marsjerer mot republikkens kloner. Og den onde Lord Darth Vader er sett på slagmarken.

Side 4

La kraften styre deg
Spilleren kan velge en autosiktefunksjon, men du trenger likevel en porsjon dyktighet for å treffe. Siktekornet holder seg noenlunde i nærheten av kroppen til fienden, så det er viktig å ha hodet med seg midt i kampens hete. For å ta knekken på motstanderen må du enten få inn et klassisk hodeskudd, eller treffe så mange ganger at energisøylen hans går tom.

Alle enhetene er utstyrt med primære og sekundære våpen (oftest ulike typer granater og eksplosiver) som er lagt på skulderknappene. Flere av våpnene er i tillegg utstyrt med kikkertsikte som hentes frem ved å klikke på venstre analogstikke, som også styrer bevegelsene til soldaten. Det blir selvfølgelig en del kløning de gangene man stresser med å knerte en trussel, og uforskyldt får opp kikkertsiktet. Noen synes kanskje det er greit å få et supernærbilde av hjelmen til fienden før han dreper deg, andre foretrekker å selv være den som dreper. Ellers er kontrollene funksjonelle, med rom for et par akrobatiske finter som gjør nærkampene mer actionfylte. Et lite tips: Husk å bruke pilknappene for å gi ordre til de datastyrte medsoldatene dine. Det er ganske mye enklere å storme et strategisk punkt med støtte fra fem-seks enheter.

Star Wars: Battlefront inneholder også en enkeltspillerdel. Her kan du enten boltre deg i historiske oppdrag fra filmene, eller teste et slags planetarisk RISK hvor seire på slagmarken belønnes med strategiske fordeler i de neste kampene. Likevel er disse modusene bare øvelsesbaner for flerspillerdelen, og det blir enda tydeligere hvor lite avansert den kunstige intelligensen faktisk er. De datastyrte motstanderne er knapt mer enn laserføde og blir bare en reell trussel når de angriper i større grupper.

Stemningen er Hoth
Kommet seint hjem fra puben med lyst på litt nattlig stjernekrig i digitalt format? Det er aldri vanskelig å finne servere, men som norsk spiller er dessverre lag et rimelig stort problem til tider. Det er sikkert en krevende oppgave å holde styr på så mange enheter og noen ganger går det helt i stå for programvaren. Det verste som kan skje er at du blir kastet ut fra serveren uten forvarsel, men det er også rimelig irriterende å bli skutt ned uten å ha mulighet til å forsvare seg. Vi har opplevd aller størst lag-problemer under bykrigen på ørkenplaneten Tatooine. Synd, siden det i utgangspunktet også er et av de kuleste brettene med rom for sniking, gatekrig og taktisk manøvrering. Spillmotoren har en søkemotor hvor du kan søke etter optimale servere, men Gamer.no har uansett hatt vanskeligheter med å finne servere med god nok ping (overføringshastighet).

Star Wars: Battlefront er spredt over 10 klassiske planeter og måner (isplaneten Rhen Var er et helt nytt bekjentskap) og tar oss med på en slags tidsreise gjennom de siste 25 årene med underholdningshistorie. Fra seriens rolige begynnelse på Skywalkers hjemplanet Tatooine, via de hektiske kampscenene på snødekte Hoth (eller Finse, for oss nordmenn) til den regnfulle havkloden Kamino – utviklerne bruker heldigvis Star Wars-universet for alt det er verdt og krydrer mange av brettene med kjente historiske kjennemerker som for eksempel Cryo-kammeret hvor Han Solo ble frosset ned på Bespin.

Side 4