Sniktitt

Star Wars: Battlefront II

Star Wars: Battlefront II er på vei, og vi har fått en demonstrasjon av spillet hos LucasArts. Likte du originalen er sjansene store for at du trygt kan glede deg til oppfølgeren.

Star Wars: Battlefront "lånte" gameplayet fra Battlefield-serien, og satt det hele inn i det populære Star Wars-universet. I følge Pandemic Studios representerer spillet den største salgssuksessen av alle Star Wars spill til nå, og derfor er det ikke akkurat merkelig at vi har en etterfølger i vente. Star Wars: Battlefront II bygger videre på det samme konseptet som forgjengeren, men Pandemic har lyttet til hva spillets tilhengere har sagt, og implementert en rekke nye ting basert på deres ønsker og kommentarer.

Etterlengtede nyheter
I hovedsak er det snakk om fire store nyheter; en historiebasert enspillerdel, spillbare Jedi-riddere, kamp i rommet og innhold fra Star Wars: Episode III. Det var enspillerdelen utviklerne fokuserte mest på i presentasjonen sin, da denne kanskje representerer den viktigste forbedringen i forhold til forgjengeren. Enspillerdelen kommer med en original historie og oppdrag med spesifikke målsetninger, og minner derfor mer om vanlige enspillerkampanjer enn originalens enkle oversetting av flerspillerdelen. Du vil fortsatt kjempe sammen med et lag av soldater, men Pandemic Studios holder dem bevisst i bakgrunnen for å sikre at det er du som faktisk oppnår målene på hvert brett.

Belønningen for å oppnå slike mål er spillets andre nyhet, nemlig spillbare Jedi-riddere. Battlefront II kommer med en rekke forskjellige riddere, og vi fikk se to - Obi Wan og Darth Vader. Obi Wan var rask og spenstig, mens Darth Vader var langsom men svært sterk og med et dødelig arsenal av "force-powers". Du får kun spille som Jedi-ridder i en begrenset periode, og nøyaktig hvor lenge avhenger helt av hvordan du utnytter tiden med lyssabel. Jo flinkere du er til å drepe fiender og oppnå nye mål, dessto mer tid får du bruke som Jedi.

Spasertur i rommet
En annen svært viktig nyhet er muligheten til å spille i rommet. Her har hvert lag sitt eget romskip, og spillerne begynner til fots, inne i romskipet sitt. Her får de tilgang til en hangar, hvor mindre, spillerkontrollerbare romskip (som "X-Wings" og "Tie Fighters") er tilgjengelige for bruk. I tillegg kan de bemanne kanonstillinger for å skyte ned fiendens romskip, eller satse på å beskytte hangaren mot eventuelle fiender som hopper ut av romskipene sine. Det kan nemlig vise seg å være svært uheldig - ikke bare kan de skyte ned lagkameratene dine før de i det hele tatt kommer seg ut til skipene sine, men de kan også stjele romskip og til og med bemanne kanonstillingene i ditt skip.

Når det gjelder den siste store nyheten, altså innhold fra Star Wars: Episode III, er det snakk om både spillkarakterer (som General Grievous) og nye typer "kjøretøyer". Dette er utvilsomt noe som kommer til å glede ihugga Star Wars-tilhengere, og for oss andre betyr det i alle fall større variasjon. Dette er naturligvis ikke de eneste nyhetene vi får oppleve - utviklerne fortalte blant annet at alle våpnene har gjennomgått store forandringer, for å gjøre arsenalet mer balansert og hindre at alle ender opp med kun å bruke samme våpen.

Generelt sett ser Star Wars: Battlefront II rimelig heftig ut. Utviklerne har forstått hvilke svakheter det første spillet hadde, og har gjort det de kunne for å rette opp disse områdene. Vi fikk aldri selv teste spillet, men det så ut til at gameplayet fungerte veldig godt. I og med at originalen var svært underholdende (på tross de manglene som nå har blitt forbedret), ser det ut til at både Star Wars-tilhengere og generelle gamere burde med andre ord ha mye å glede seg til med Star Wars: Battlefront II. Om spillet innfrir forventningene finner vi ut når det lanseres senere i år.

Siste fra forsiden