Star Wars Galaxies: An Empire Divided

Det er få lisenser så velkjente og mye brukt som George Lucas sitt evigvarende Star Wars. Bortsett fra de legendariske filmene finner vi bøker, tegneserier, actionfigurer – og naturligvis dataspill. Star Wars Galaxies prøver å gjenskape en troverdig del av Star Wars-universet, hvor du sammen med tusener av andre ubøyelige tilhengere kan leve det livet du alltid har ønsket å leve. Men å skape en levende og troverdig onlineverden basert på Star Wars, kan omtrent sammenlignes med å bygge den Kinesiske mur. Likevel, takket være rikelig engasjement fra utviklernes side ser det faktisk ut til at de har klart det.

Mye å by på
De fleste som først hører tittelen Star Wars Galaxies får automatisk et skrekkelig antall spørsmål dryppende ut av munnvikene. I en slags ekstase blandet med tydelig skepsis ruller spørsmålene ut som perler på en snor, og det er disse vi skal prøve å besvare i denne omtalen. Spørsmål om en virkelig kan bli en Jedi-ridder, suse rundt i sin egen Landspeeder over Tatooines vidstrakte ørken, eller om Darth Vader faktisk vil ta deg inn som læregutt. Er dette elementer du virkelig ønsker deg i et slikt spill, vil Star Wars Galaxies komme som en hyggelig overraskelse. Utviklerne har nemlig fått til å presse et imponerende antall funksjoner inn i spillet, samtidig som de har holdt seg forholdsvis tro til lisensen og den mytologien som medfølger. Takket være sitt mangfoldige gameplay er Star Wars Galaxies på mange måter et slags virtuelt liv, hvor krig og selvdyrkelse ikke er det eneste motivet for å spille.

Slik er det nemlig i de fleste onlinespill i dag. Du bygger en karakter fra bunnen av gjennom gjentatte omganger kamp, og utover dette er det sjeldent noe nyttig å ta seg til. Det Star Wars Galaxies gjør er å plassere deg i et tilsynelatende komplekst samfunn, hvor du kan bli alt fra danser til musiker, og snikskytter til bioingeniør. Alle har sin plass i det store bildet, og gjennom flittig arbeid og engasjement vil du kunne kjøpe Landspeedere, ditt eget hus, en samlig husdyr, samt faktisk flytte inn i en by skapt av andre spillere der du selv kan gå inn i politikernes rekker. Kort sagt – Star Wars Galaxies tilbyr deg veldig mye utenom ren kamp.

Men frykt ikke, kjære stjernekrigere. Kamp er det nok av i bøtter og lass. Star Wars Galaxies byr på en rekke forskjellige kampyrker hvor fokuset ofte er like mye lagt på sverdfekting, riflebruk og kampsport. Spillere vil kunne spesialisere seg i bruken av forskjellige våpen, og mens noen er flinke til å bruke pistoler i nærkamp, er det andre som virkelig kommer til nytte når de får bruke snikskytter-riflen på avstand. Sentralt står naturligvis også konflikten mellom Imperiet og Rebellene, og som innbygger i den virtuelle verdenen kan du selv gå inn og kjempe for en av sidene. Gjennom en serie oppdrag vil du kunne stige i rang i én av de to faksjonene, mens du hele tiden opparbeider deg poeng og goder slik som beskyttelse fra gigantiske roboter eller livvakter. Og når du virkelig er klar til å sverge din troskap kan du selv gå ut og kjempe side om side med dine hjertebrødre, mot den andre siden i konflikten.

Plastisk kirurgi
Star Wars Galaxies åpner ved at du som figur blir transportert av Imperiets soldater til en romstasjon under deres kontroll. Her går du gjennom en serie med hjelpeposter som forteller deg hvordan de helt elementære funksjonene i spillet fungerer, slik som hvordan du skal forsikre gjenstandene dine i tilfelle død (dør du i dette spillet, blir klonen din gjenfødt), bruke banken og naturligvis hvordan du skal slåss. Når du er kommet gjennom hele runden får du selv velge hvilken av Star Wars Galaxies ti planeter du kan begynne på, og disse inkluderer velkjente steder slik som Tatooine, Naboo og Corellia. Men før alt dette må du gjennom systemet for å skape figuren – først og fremst utseendemessig. Spillet gir deg et enormt spekter av modifiseringsmuligheter som aldri før er sett i et lignende spill.

Du kan bokstavlig talt forandre på hver eneste del av kroppen, fra øyne og ører, til nese og munn. Du kan forandre hudfarge, hårfarge, hårsveis, høyde, hvor tykk du skal være, hvor muskuløs du skal være, tatoveringer og så videre. Du kan til og med bestemme hvor gammel figuren din skal se ut, og faktisk fremheve rynkene hvis du ønsker det. Star Wars Galaxies gjør en glimrende jobb i å la spillerne se ut akkurat slik de vil, og derfor er det ofte slik at du møter spillere som faktisk ser forskjellige ut omtrent hver eneste gang. Inne i selve spillverdenen er det også spillere som spesialiserer seg i ”image design”, hvilket er en slags hybrid av frisør og plastikk-kirurg. Ønsker du å forandre ansiktet ditt? Da er disse fagfolkene du bør oppsøke.

Star Wars Galaxies klasse-/yrkesystem er ekstremt godt utført, og utviklerne har tatt en fullstendig annen vei enn det du ser i andre onlinespill. Her finner du ingen tradisjonelle erfaringsnivåer, og du kan fritt velge karrierevei etter hvert som du jobber deg ut i spillet. Du har også mulighet til å dykke ned i flere yrker på samme tid, og gjøre deg til en slags ”jack-of-all-trades”, eller kun spesialisere deg på ett eller to yrker som du blir virkelig flink i. Spillet består av såkalte basisyrker og eliteyrker. Når du først begynner spillet må du velge et basisyrke, slik som for eksempel speider, lege, skytter eller bråkmaker som spesialiserer seg i kamp med hendene. Hvert av disse yrkene har flere forskjellige milepæler, og når du kommer til en ny milepæl vil figuren din tilegne seg nye egenskaper og få tilgang til å bruke mer avanserte kampteknikker, gjenstander og så videre.

Hva vil du bli i dag?
Det som er en av Star Wars Galaxies sterke sider, er nettopp hvordan hvert yrke ikke er en rett linje fra begynnelse til slutt. En skytter må eksempelvis bruke rifler over lengre tid for å tilegne seg rifleerfaring, noe som vil føre til at han når de spesifikke milepælene innenfor skytteryrket. Når han endelig har fullført alle rifle-milepælene, kan han gå videre til eliteyrket ”rifleman” som kun spesialiserer seg på rifler. Men han kan også tilegne ser erfaring i bruk av pistoler, og jobbe seg opp i pistol-milepælene ved å bruke, ja nettopp pistoler. Hvis du fullfører alle de forskjellige milepælene innenfor et yrke har du lov til å kreve tittelen ”master”, og dette krever derfor særdeles stort engasjement for å oppnå. Å bli ”master” i et yrke er slettes ikke nødvendig, og siden spillet bare lar deg nå et viss antall milepæler, kan du heller bruke tiden på å jobbe med mange forskjellige yrker.

Det høres utvilsomt komplekst ut, mens straks du er inne i spillet er det hele krystallklart. Star Wars Galaxies lar deg finpusse og spesialisere figuren din i vesentlig større grad enn noen andre spill av samme type. Du kan gjerne bli en enkel kokk som bruker rifle-egenskapene sine til å skaffe seg de nødvendige materialene en kokk må besitte. Du kan bli en såkalt ”creature handler”, men dette krever at du blir en god speider før du kan reise ut i naturen og temme de ville dyrene. Det er en myriade forskjellige klasser i Star Wars Galaxies, og det er kun du som bestemmer om du vil være flink i mange, eller mester i noen få. Spillet har også noe som kalles ”elite-elite”-yrker, som faktisk krever at du har ”master”-grad i én eller flere yrker før du i det hele tatt kan begynne å arbeide med dette, og blant disse finner du eksempelvis Boba Fetts spesialfelt – dusørjegerne.

Men her finner du langt mer enn de typiske kampyrkene. I Star Wars Galaxies vil du finne en myriade av langt mer fredfulle yrker som bygger på basisyrket ”artisan” – altså håndverker. Etter å ha utviklet deg innenfor ”artisan”-yrket, kan du blant annet gå videre til å bli robotingeniør hvor du faktisk lager roboter, skredder hvor du lager forskjellige typer klær, våpensmed som lager våpen av alle typer, eller bioingeniør som kan fremstille dyr og ulike stoffer som forbedrer spillerne. Hele spillet er bygd på et intrikat system av ressurser, og du må kjøpe eller selv gå ut i naturen for å finne disse. En våpensmed må finne forskjellige typer mineraler for å bygge sine gjenstander, og hvis han bruker sjeldne ressurser av god kvalitet vil sluttproduktet faktisk bli bedre. Et laservåpen lagd av et mineral som leder strøm bedre, vil derfor gi bedre skaderesultat. Ressurser forflytter seg på planeten hele tiden, og spillere må kontinuerlig reise ut og oppsøke de beste stedene for å grave dem frem.

Et levende samfunn
Det er alle disse små detaljene en faller for. Det er klart du kan ha det morsomt som enstøing, og Star Wars Galaxies er omtrent det første onlinespillet som virkelig lar deg utvikle deg på et solid nivå uansett om du spiller sammen med andre eller ikke. Men det er når du blander deg inn i andres liv det hele skjer. Du kan velge å bli med i en såkalt ”player association” som er en slags klan, og når du har penger nok til å kjøpe et hus kan du flytte inn i en by hvor du må betale eiendomsskatt og inntektsskatt. Du kan innrede huset med møbler slik at det tilsvarer en personlig residens, eller du kan utstyre det som en butikk og plassere en slags robot der som selger varene til forbipasserende spillere. Hvis du spesialiserer deg i kjøpmannyrket vil du eksempelvis kunne reklamere for butikken din på det planetariske kartet.

Hvis vi går tilbake til ressurssystemet, vil du finne ut at spillere i Star Wars Galaxies ikke manuelt trenger å grave frem metaller eller stoffer. De kan plassere ut store gravemaskiner som gjør arbeidet for dem når de er borte. Først leter du etter en sikker kilde for ressursen du vil ha, der etter planter du ned den enorme gravemaskinen som så tikker og går til du avslutter den. Men det stopper ikke der. For at maskinen skal kunne operere trenger du strøm, og dette må du selv generere ved å bygge blant annet vindmaskiner. Det er denne følelsen av at ”alt henger sammen” som er så kolossalt gjennomgående i Star Wars Galaxies. Gameplayet er så ekstremt flerfoldig at mange spillere ikke engang forstår hva som er der ute. Du trenger slettes ikke gravemaskiner, butikker eller stillingen som politiker, men bare at muligheten er der gjør Star Wars Galaxies helt unikt.

Joda, du har absolutt muligheten til å bli politiker. Det har ikke alltid vært slikt, men takket være et seriøst engasjement fra utviklernes side har de i månedene etter lanseringen gjort spillet vesentlig bedre ved å introdusere en mengde nye funksjoner. Politikere kan eksempelvis selv gå inn i lederstillinger i en spillerby, og gjerne bli ordfører hvis de greier å samle nok stemmer. Valg er en del av spillet, og er med på å forhindre diktatorer i spillerbyene fra å sitte for lenge på tronen. Om du ikke har politikerdrømmer kan du alltid bli en politimann i spillerbyen, og gjennom et veldesignet system kan du kaste ut spillere som oppfører seg dårlig. Nekter de å ta i mot advarselen vil du kunne slå tilbake mot dem på en passende måte. Takket være en nylig oppdatering kan spillere nå også kjøpe sine egne doninger som de kan suse over plantene med, eller ri på forskjellige dyr for økt fart.

Men er det gøy?
Et onlinespill kan by på så mange funksjoner det bare vil, men hvis de ikke er implementert riktig kan det ofte falle helt i fisk. Hvem vil ha en myriade utvannede funksjoner, uansett? Og som alle andre onlinespill krever Star Wars Galaxies mye av deg som spiller. Så lenge du bruker tid på å ha det gøy og smaker på det spillet har å by på er det ingen tvil om at du vil finne mye å more deg med. Star Wars Galaxies er som det virkelige livet – sitter du bare der og sturer vil det ikke skje noe. Du må ta sjansen og reise ut for å oppleve noe. Du må prøve å tjene litt penger, eventuelt skaffe deg et hus, sikre deg mange gode venner og så videre. Du må suge til deg opplevelsene, og ikke bare lirke deg ned i en liten nisjé. Da vil Star Wars Galaxies bli noe helt annet enn hva du hadde forventet deg.

I mange onlinespill fremstår oppdrag som kjedelige. Det er et velkjent faktum, fordi utviklerne ikke greier å gjenskape den dynamikken vi ser i vanlige spill hvor spilleren er hovedpersonen og verdenen kan bøyes og tøyes for å imponere akkurat den ene spilleren. Slik er ikke et onlinespill, fordi alt som skjer vil også dukke opp hos andre. Oppdragene i Star Wars Galaxies er langt fra perfekte, men de er et sikkert steg i riktig retning. Ved å gå til en såkalt oppdragsterminal kan du ta til deg forskjellige oppdrag basert på en rekke kategorier slik som utforskning, ødeleggelse, levering og så videre. Oppdrag er også veldig dynamiske og stiller seg inn til spilleren eller gruppen han er med i. Går du alene må du kanskje kun drepe et lite insekt, men går du med en hel gruppe flinke spillere er det mulig det er en hel mengde kjempereptiler eller en liten hær av banditter du må ta deg av.

Star Wars Galaxies har heller ikke tradisjonelle ”spawns”. Det er ikke visse steder ute i naturen der du vet at ting dukker frem. Dyr forholder seg naturligvis til områder, men de forflytter seg i stor grad og dukker faktisk opp i henhold til hvor flinke spillerne i området er. Dette skaper et element sjeldent sett i onlinespill – nemlig jakt. Det er utrolig morsomt å bli med en gruppe spillere som alle rir ut på store ”dewbacks” for å jakte på spesielle typer dyr eller banditter. Star Wars hadde heller ikke vært Star Wars hvis ikke du kunne menge deg med sentrale skikkelser slik som Princess Leia, Darth Vader eller Jabba the Hutt. Disse eksisterer absolutt i spillet, og ved å oppsøke deres tilholdsteder (slik som Jabbas enorme palass) kan du begi deg ut på en rekke oppdrag for dem. Først vil du kun snakke med deres undersåtter, men etter hvert som du jobber deg opp vil du anskaffe deg tillit og til slutt møte disse mystiske personene.

Hva med showbiz?
Dansing er en viktig del av Star Wars Galaxies – tro det eller ei. Dette føyer seg inn i mentaliteten om at ”alt henger sammen”, ved at kamporienterte spillere faktisk må slappe av og se på dansere for å kunne fortsette å kjempe. Spillere bygger opp noe kalt ”battle fatigue” som tærer på figuren din, og for å drive dette tilbake må du finne en kantine eller slå opp en leir ute i ødemarken, for så å se på noen spille musikk eller danse. Underholdningsyrket står derfor sentralt, og ved at folk ser på deg danse eller spille musikk vil du opparbeide deg erfaring og derfor flere valgmuligheter. Dette yrket passer tvilsomt til alle, men er helt perfekt for dem som bare ønsker å menge seg med andre spillere, ha det moro, snakke tull og gjerne rollespille. Spillere kan også bli doktorer i Star Wars Galaxies. Doktorer lager medisiner og leger sår best hvis de befinner seg på et sykehus.

Både doktorer og underholdere fungerer også godt når de befinner seg i en leir ute i ødemarken. Spillere som har speideregenskaper kan sette opp en leir med bål, stoler og telt. Ved å befinne seg innenfor leiren vil du kunne nyte godt av de to yrkenes tjenester, før du igjen begir deg ut på farefull jakt. Det er også verdt å nevne at den kunstige intelligensen til skapningene som bebor de forskjellige planetene er vesentlig bedre utviklet enn i andre onlinespill. Alle skapninger har forskjellige atfærdsmønstere, og mens noen beveger seg rundt alene vil andre kun forflytte seg i flokk. En flokk består ofte av voksne og små dyr, og det er morsomt å se på hvordan de små ofte faller tilbake når de voksne forflytter seg. Av og til vil de voksne være ekstra oppmerksom på at ungen følger etter, men spillere som jobber med dyretemming må prøve å lokke de små unna slik at de kan temme dem.

Vakre verdener
Star Wars Galaxies består av ti massive verdener du kan utforske etter fri vilje. Disse er alle svært store i areale, og alle har sitt distinktive preg og utseende. Tatooine er et vidstrakt ørkenlandskap bebodd av typiske ørkenskapninger, eksempelvis de dragelignende kraytene, mens Naboo er et grønt og frodig ”ferieparadis”. Rett etter spillets lansering klagde mange på mangel av rent innhold i disse enorme landskapene, en kritikk som absolutt var berettighet. Utviklerne har gjort sitt for å gjøre de mer interessante, og reiser du blant annet til den veldig farlige planetene Lok vil du finne en base styrt av pirater. Disse kan du enten bekjempe eller slå deg sammen med for å utføre oppdrag for dem. På Tatooine vil du finne kjente steder slik som Lars Homestead – den lille plassen hvor Luke Skywalker vokste opp. Og ja, du kan besøke de vesle ewokene på den skogsgrodde planeten Endor.

Det er ingen tvil om at Star Wars Galaxies er et blendende vakkert spill – så lenge du har maskinkraften til å drive det. Spillet krever absolutt sitt av maskinen, men hvis du har muligheten til å kjøre øvrige grafikkinnstillinger, kan du vente deg det ene spektakulære synet etter det andre. Spillet inneholder enorme detaljer, og dette er vel trolig første gangen en ørken ser rett og slett vakker ut. Hvis maskinen din tåler det, har du tilgang til en synsvidde som spenner seg over fjell etter fjell ut i horisonten. I det natten siger inn på planeten Tatooine, vil lysene forandre seg og et vakkert bilde av en nydelig soldnedgang og "ørkendis" leker seg over sanddynene. Modellene i spillet er fullstendig uten sidestykke. Detaljene i klesdrakter og utseende generelt er særdeles imponerende, og takket være såkalt ”motion capture” ser alt levende og organisk ut. Du har rett og slett ikke levd før du har sett en wookiee danse.

Takket være nært samarbeid med LucasArts, har utviklerne av Star Wars Galaxies også fått lov til å bruke musikk fra filmene. Sett i perspektiv er det ikke så mye musikk du vil oppleve i spillet hvis ikke noe spesielt skjer. I stedet for dukker den opp i spesielle situasjoner, slik som når natten siger på eller morgenen gryr. Ved å gå inn i en kantine, eksempelvis den berømte Mos Eisley Cantina, vil du høre den legendariske, glade låten du helt sikkert har fått brent inn i øreveggene dine hvis du har sett filmene. Spillet er spekket med mye god lyd, slik som de typiske wookiee-brølene og de morsomme lydene til ewokene. Skulle du være så heldig å bli en Jedi-ridder, noe som krever månedsvis med arbeid og engasjement, vil du helt sikkert kjenne igjen den deilige suselyden. Og når du går inn i kamp er det også mye god, typisk Star Wars-musikk som titter frem og gjør det hele mye mer underholdende å oppleve.

Konklusjon
Hadde denne omtalen kommet ut rett etter lanseringen i fjor, hadde den tvilsomt vært like positiv som nå. Heldigvis har utviklernes unektelig engasjement fått spillet til å spire og gro, og Star Wars Galaxies er vesentlig nærmere det målet utviklerne helt sikkert hadde lyst til å nå. Det er akkurat det som gjør spillet så flott. Det er hele tiden noe nytt å glede seg til, og bare nå skal utviklerne begynne å rulle ut nye forandringer til de forskjellige yrkene som spillerne lenge har ønsket seg. Likevel er ikke Star Wars Galaxies for alle. Det krever engasjement og vilje til å danne vennskap. Mange blir utbrent fordi de bare konsentrerer seg om å gjøre den samme tingen om og om igjen, og mye av hemmeligheten bak en god spillopplevelse her er å ha det morsomt og gjøre noe nytt hele tiden. Og la det være ingen tvil - Star Wars Galaxies er blant de beste onlineopplevelsene noensinne.

Ta også en titt på den glimrende videoen "A birth of an Era", som kan lastes ned fra dette nettstedet. Videoen gir deg en god smakebit på hvordan Star Wars Galaxies ser ut og fungerer.

Kommentarer (98)

Forsiden akkurat nå

Til toppen