Anmeldelse

Star Wolves

Romskip ohoi! Her har vi et herlig forfriskende rollespill fra Russland, som må sies å være en av årets første store overraskelser.

Side 1
Side 2
Side 3

Øvelse gjør mester
Systemet for karakterutvikling i Star Wolves er veldig enkelt å sette seg inn i. Etter hvert oppdrag får du se hvor mange erfaringspoeng de ulike karakterene har skaffet seg, og disse kan du så bruke på å kjøpe eller forbedre egenskaper. Hver karakter har sitt eget sett egenskaper som kan kjøpes eller forbedres, og dette fungerer nesten som et teknologitre i et strategispill. Prisene du må betale for de ulike oppgraderingene varierer fra karakter til karakter, så selv om det er en del overlapping i forhold til egenskaper (de aller fleste kan for eksempel oppgradere pilotevnene sine noen hakk), er det slik at noen karakterer egner seg bedre til spesifikke egenskaper enn andre.

Det er for eksempel slik at to av karakterene har mulighet til å kjøpe seg en oppgradering som gir gruppen din tilgang til å handle på svartebørsen, men prisen de må betale er vidt forskjellig. Den ene må kun betale fem erfaringspoeng for denne egenskapen, mens den andre må ut med hele 75 erfaringspoeng. Egenskapene til karakterene er i hovedsak delt i to grupper; en som gir permanente bonuser (slik som forbedret sikte), og en som gir tidsbestemte bonuser som må aktiveres ved behov. Noen spesialegenskaper kan påvirke hele gruppen, mens andre kun påvirker den karakteren som har dem.

Noe av det beste med Star Wolves er hvordan du hele tiden føler at du klarer å forbedre gruppen din, enten ved hjelp av nye skip, nytt utstyr eller nye personlige egenskaper for pilotene dine. Hver gang du har klart et oppdrag vil du få nye muligheter til å forbedre slagkraften din, og det er viktig at du tenker nøye over hva du bruker ressursene dine til. Når du gjør gode valg vil du raskt merke forskjellen i neste oppdrag, men naturligvis er det ikke bare dine egne styrker som blir bedre med tiden, og du får aldri mulighet til å bli virkelig overlegen. Det du kan er, ved hjelp av gode investeringer, å alltid holde deg ett skritt foran fienden.

Homeworld Light
Delen av spillet som foregår i rommet minner på mange måter litt om Diablo. Det vil si, gameplayet er relativt rett-frem, og mangler dybden en seriøs rollespiller eller strategitilhenger kanskje ville forvente, men er samtidig overraskende avhengighetsskapende. I korte trekk går det ut på å fly romskipene dine fra sted til sted (ved hjelp av et pek-og-klikk-system, ikke direkte kontroll), drepe fiendene dere møter på veien og gjøre det oppdragene tilsier. Noen ganger kan du finne sideoppdrag underveis (ved å besøke ulike romstasjoner og slikt), og det er absolutt verd å lete etter slike muligheter, da de i alle fall gir ekstra erfaringspoeng, og sannsynligvis også gir ekstra penger og utstyr.

Du kan gruppere folkene dine i ulike grupper (og da lønner det seg i så fall at hver gruppe ledes av en person med taktikske egenskaper), eller du kan klumpe dem sammen i en enkelt gruppe. Det enkle er ofte det beste i Star Wolves, og stort sett vil du kun sende folk ut av hovedgruppen om de blir nødt til å bli reparert eller få flere missiler i moderskipet. Du kan uansett gi folkene dine ulike oppgaver selv om de er i samme gruppe. Moderskipet er svært viktig - ikke bare representerer det en kraftig alliert i kampene, men det brukes også til å samle opp utstyr og våpen som slippes av ødelagte skip. Dette kampbyttet er vitalt i forhold til økonomien din, og i tillegg finner du ofte ting du kan bruke selv.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden