Star Wolves

Romskip ohoi! Her har vi et herlig forfriskende rollespill fra Russland, som må sies å være en av årets første store overraskelser.

Sjeldent har det gamle ordtaket om at skinnet kan bedra passet bedre enn på Star Wolves. For det første ser det ut som det er en helt annen type spill enn det i virkeligheten er, og for det andre ser det på langt nær så interessant ut som det faktisk viser seg å være. Star Wolves er rett og slett en liten diamant som ligger skjult inne i en gråstein. Dessverre for de russiske utviklerne i X-Bow, kommer Star Wolves antakeligvis til å slite med å vekke oppsikt, og det kommer utvilsomt også til å få langt dårligere omtaler enn det fortjener.

Er det en fugl? Er det et fly?
Star Wolves ser, ved første øyekast, ut til å være en slags romsimulator i stil med X2 og Freelancer. Ser du nærmere på det, får du inntrykk av at det er et romstrategispill i stil med Homeworld eller Nexus. I virkeligheten er det ingen av delene. Star Wolves er noe så spesielt som et strategisk actionrollespill, der handlingen foregår i rommet. Konseptet er i utgangspunktet ganske enkelt; du er lederen for en liten gruppe leiesoldater som kaller seg Star Wolves, og dere reiser rundt og utfører oppdrag for høystbydende. Underveis får dere penger til bedre utstyr og erfaring som gjør dere bedre til å kjempe mot de mange fiendene dere vil møte.

Gameplayet i Star Wolves er delt i to like viktige deler. Den ene omhandler selve oppdragene, og foregår ute i rommet. Denne er en slags forenklet versjon av et actionfylt romstrategispill, hvor du sender styrkene dine rundt i det solsystemet oppdraget foregår i, kjemper mot fiender og snakker med folk. Den andre delen foregår mellom oppdragene, og her har du mulighet til å kjøpe og implementere nytt utstyr, samt selge krigsbyttet, forbedre folkene dine, lese nyheter og velge nye oppdrag. Denne delen kommer sannsynligvis til å bli oversett av mange, men den representerer en vital del av spillet og med mindre du bruker ressursene dine fornuftig her, kan du bare glemme å gjøre det godt ute på selve slagmarken.

Skal det være en ny laserkanon?
Det å utstyre folkene dine med romskip og utstyr er en overraskende tilfredsstillende opplevelse. Spillet inneholder en haug ulike skip du kan kjøpe, og alle kommer med sine egne særegne egenskaper. Skipene kommer ikke ferdigutstyrt med noe som helst, og alt av utstyr og våpen må installeres separat. Hvert skip har en viss mengde plasser hvor du kan plassere ulike utstyrstyper (tunge eller lette skytevåpen, missiler og ulike former for elektronisk utstyr), og spillet inneholder svært mange forskjellige våpen og hjelpemidler. Selvfølgelig er det alltid slik at det beste utstyret koster flesk, og det kan i tillegg være svært vanskelig å finne godt utstyr tidlig i spillet.

I starten av kampanjen består gruppen din av deg selv og din gamle venn, Ace. Det varer heldigvis ikke særlig lenge før dere får selskap, og spillet inneholder mange ulike karakterer som vil slå seg sammen med dere. Noen fortsetter å reise med dere til veis ende, mens andre hopper av etter hvert, avhengig av deres personlige motivasjoner for å slå seg sammen med dere i utgangspunktet. Du kan ha opp til seks medlemmer i gruppen din samtidig, men det tar nok litt tid før du kommer så langt. I tillegg får du støtte fra moderskipet ditt, som er et stort og tungt kampfartøy.