Anmeldelse

Starfox Adventures

Fox McCloud er tilbake! Selv om jeg går inn i denne omtalen i relativ ekstase, er det også litt vemodig med tanke på at dette er utvikleren Rares siste Nintendo-spill (bortsett fra at de visstnok skal utvikle GameBoy Advance-spill). Microsoft gikk nylig til innkjøp av selskapet hvilket fulle navn er "Rareware", hovedsaklig for å tiltrekke seg yngre og mer tilfeldige brukere.

Side 1
Side 2
Side 3

Flersidig gameplay
Det er her i ThornTail Hollow du blir introdusert til spillets hovedkarakterer og generelle mål. Du støter straks på Queen EarthWalker som forteller deg at du må reise ut og redde hennes sønn, Prince Tricky, fra General Scales minioner. Etter å ha blitt introdusert til en såkalt "WarpStone" - en diger statue av stein som sender deg avgårde der du vil - kommer du til Ice Mountain. Starfox er hovedsaklig et actionspill med puzzle-elementer, hvor du traver rundt i de forskjellige områdene på planeten, og utfører relativt enkle puzzles for å komme deg til de ulike "SpellStones". Hver bane er bygd opp slik at du må tenke litt for å komme deg videre. Du må for eksempel finne et tannhjul for å sette i gang en maskin som åpner en bro over ei bred kløft, eller kanskje du må finne mat til en utsultet mammut som igjen hjelper deg komme gjennom ei stengt dør.

Underveis møter du et begrenset antall fiender, i form av slemme dinosaurer, som du skal ta knekken på med din trofaste stav. Grensesnittet er såre enkelt, og for å slåss mot eventuelle fiender trykker du bare A-knappen, og Fox er klar til kamp. Spillet gjør en god jobb i å holde kampene konsentrerte og under kontroll; når du kjemper mot en fiende vil aldri andre angripe deg før du har blitt ferdig med ham. Kameraet blir også sentrert på du og din motstander, noe som gjør det enkelt for deg å bli ferdig med fienden uten å måtte rote med kameraføring. Ellers fungerer grensesnittet like enkelt; du beveger C-stikka for å bla gjennom gjenstandene du har på deg, du styrer med venstre-stikka, retter på kameraet med venstre avtrekker, samt at du kan spinne hjul ved å trykke X-knappen.

Merkelig nok er det ingen knapp for å hoppe i spillet. Det høres kanskje litt snodig ut med tanke på at spillet har visse plattform elementer i seg, slik som å måtte hoppe fra forskjellige avsatser, og klatre opp stiger. Spillet har en autohopp-funksjon som gjør at du hopper automatisk når du nærmer deg en avsats, og dersom Fox vet at han kan klare hoppet. Dette fungerer svært bra etter min mening, og jeg synes langt i fra at det fratar spillet nødvendig gameplay. Bortsett fra å slåss med fiender, og løse forskjellige hindringer på din vei, passer gameplayet på å variere med til dels raske actionsekvenser. Når du for eksempel skal fly ditt "Arwing"-romskip til en ny del av planeten, må du selv styre romskipet gjennom et asteroidefelt og fiendetlige skip, akkurat som i kjent Starfox-tradisjon. Dette innebærer at du må fly gjennom et viss antall gullringer for å bryte kraftfeltet som dekker den delen av planeten du skal til.

Uten å ta deg for langt ut i spillets gang, kan jeg for eksempel gå tilbake til det jeg nevnte om Ice Mountain-området som du blir sendt til fra ThornTail Hollow. Her må du for eksempel gjennom en actionsekvens som innebærer at du må kjøre en jet-scooter (i mangel på et bedre ord) etter to stykk dinosaurer nedover en bratt, snødekt dal. Det gjelder da å komme ned til foten av fjellet før dem. Det er etter denne sekvensen du blir introdusert til Prince Tricky, som kommer til å være din trofaste kompanjon gjennom resten av spillet. Prince Tricky er en liten vennlig dinosaur som du kan kommandere til å gjøre forskjellige ting slik som å smelte is, grave opp forskjellige røtter, og så videre. Prince Tricky kontrolleres med C-stikka, hvor du da kan gi ham forskjellige kommandoer.

En levende verden
Prince Tricky er en av mange karakteristiske figurer du møter i Starfox Adventures. Rare har gjort en fortreffelig jobb i å skape figurer man kan bli glad i; pene, velmodellerte figurer. Starfox-teamet består av, bortsett fra Fox McCloud, fire figurer som du til og med kan kommunisere med mens du spiller. General Pepper, som egentlig ikke er et direkte medlem av teamet, er han som gir deg gir deg oppdragene. Ved å trykke start-knappen, og ved å velge hans hode, kan du få informasjon om status på ditt oppdrag. Herfra kan også Pepper Hare vise deg et kart over planeten, hvor du er, og hvor du skal hen. Slippy Toad, en elskverdig figur med en irriterende stemme, kan hele tiden gi deg gode råd og tips om hva du burde gjøre videre.

Han er uvurdelig for deg hvis du skulle være så uheldig å kjøre deg fast i ett av spillets hindere. Prince Tricky, som er til stor hjelp for deg på dine oppdrag, er også temmelig interaktiv utover hans vanlige plikter. Han blir etter hvert sulten, og med mindre du fòrer ham med sopp, vil han til slutt nekte å jobbe. Når han ikke spør om mat, eller faktisk dilter stille etter deg, hender det at han spør om å leke. Du kan faktisk kjøpe en ball i butikken i ThornTail Hollow som du kan bruke til å leke med ham. Også figurene du møter i løpet av spillets gang er karakteristiske. Et eksempel er butikkeieren i ThornTail Hollow, en flyvende dinosaur med et slu blikk, og en absolutt slu stemme. Butikken hans er atmosfærisk til tusen, med sin fortreffelige musikk, lyseffekter og egyptiske konstruksjon. Verdt et besøk for synet alene.

Verden rundt deg er dynamisk. Her løper dinosaurer rundt og lever sitt daglige liv, og det er til og med en natt- og dag-syklus. Av og til må du sprenge deg gjennom vegger og andre ting, og da må du bruke en såkalt "BombSpore". Disse finner du inne i store blomster, som du må åpne med makt. Straks du greier det, flyr det ut tre sporer som du må greie å fange. Når det gjelder å ta i bruk disse sporene, og resten av spillets gjenstander og krefter for den saks skyld, fungerer dette med et veldig enkelt og inituivt grensesnitt. Finner du en sprekk i veggen kan enten Prince Tricky bli beordret til å grave seg gjennom den, eller du kan stå foran den og plante en slik spore selv. Det vil da sveve et lite ikon akkurat foran sprekken, en illustrasjon av C-stikka, som da betyr at du kan gå inn i listen over gjenstandene dine, finne en BombSpore, og plante den der. Har du ingen slike igjen, vil ikonet fremdeles sveve foran sprekken i veggen, men nå med et rødt kryss over seg.

Dette betyr at du ikke har hva som trengs for å komme deg inn. Andre ganger må du fly opp på avsatser. Når du da står under avsatsen kommer igjen et ikon av C-stikka som betyr at du må gå inn i listen over din stavs magiske krefter, og velge den kraften som gjør at du kan bruke staven til å fly opp der. Har du ikke lært deg denne kraften, vil da ikonet vise C-stikka med et rødt kryss over. Du må også passe på å ha nok med magisk energi, og helse når du befinner deg ute på eventyr. Hver gang du bruker en av stavens magiske krefter, mister du litt magisk energi. Denne sanker du inn igjen ved å slå på spesielle planter som du finner rundt i naturen. Disse plantene har energikrystaller i forskjellige farger, hvor hver farge representerer ulik mengde magisk energi.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden