Store endringer i Lara Crofts neste ekspedisjon

I Rise of the Tomb Raider går turen til Sibir.

Rise of the Tomb Raider.
Microsoft Studios

I den nyeste utgaven av Game Informer (via Eurogamer) presenteres det en rekke nye detaljer om det neste eventyret til Lara Croft.

Under fjorårets E3-messe, annonserte Crystal Dynamics at Rise of the Tomb Raider vil bli mye større enn forgjengeren. Mens handlingen i 2013-utgaven foregikk på én øy, vil Rise of the Tomb Raider bestå av minst to forskjellige steder. Blant annet går turen til iskalde Sibir. I tillegg vil omgivelsene denne gangen være mer varierte. Utviklerne lover også at det er mulig å utforske flere og større gåter og gravkamre.

Spillet følger Lara Croft og kompanjongen hennes Jonah Maiava, som også var kokken ved forrige anledning. Sammen traver de rundt i Sibir med håp om å finne en eldgammel, usynlig by bygget av Prinsen av Vladimir fra det 13. århundre. Ettersom Lara opplevde å ikke bli tatt seriøst etter hennes forrige ekspedisjon, der hun oppdaget overnaturlige ånder, ønsker hun nå å bevise for skeptikerne at de tok feil og at hun mottar den respekten hun fortjener. På reisen håper Lara og Jonah på å finne bevis på flere mytiske former.

Dynamisk vær og smartere dyr

En spennende nyhet er muligheten til å lage ting. Ved å samle metaller, mineraler, planter og dyreskinn, kan Lara lage for eksempel feller og våpen. I forgjengeren måtte man drepe dyr for å tjene erfaringspoeng til å bruke på nytt utstyr.

Rise of the Tomb Raider.

Været kommer også til å ha en større effekt i spillet. Sikten og hørselen påvirkes av blant annet av regn og tåke, i et mer dynamisk klima.

I tillegg vil jakt i spillet en større rolle i Rise of the Tomb Raider. Dyrene vil ha en mer avansert kunstig intelligens og vil tilpasse seg etter klimaet. Noen dyr vil kun komme ut om natten, noen kun om dagen.

Flagger ut Xbox 360-utgaven

Når det kommer til utviklingen, er det studioet Nixxes Software som har ansvaret for Xbox 360-versjonen.

– Vi fokuserer fullt og helt på at Rise of the Tomb Raider blir en Xbox One-tittel uten begrensninger, uten at vi slipper å tenke på Xbox 360-versjonen, uttaler Darrell Gallagher, sjef i Square Enix, til Game Informer.

Nixxes Software har tidligere jobbet med blant annet PC-utgavene av Hitman Absolution, Thief og Deus Ex: Human Revolution.

Rise of the Tomb Raider lanseres eksklusivt til Xbox 360 og Xbox One i løpet av høsten.

Det ble en del oppstyr da Square Enix fortalte at Rise of the Tomb Raider blir Xbox-eksklusivt »

Les også
Anmeldelse: Rise of the Tomb Raider

Siste fra forsiden