Storsuksess for Planetary Annihilation

Åndelig oppfølger for Total Annihilation har samlet inn over to millioner dollar.

Da Uber Entertainment spurte spillmiljøet om de hadde lyst på et nytt sanntidsstrategispill i stil med klassiske Total Annihilation fikk de et rungende «ja» tilbake. Selskapet ba om hele 900 000 dollar (5,1 millioner kroner) på folkefinansieringsnettstedet Kickstarter, og det ble klart allerede etter den første dagen at de kom til å få en vellykket kampanje. Nå er det 10 timer igjen av Kickstarter-kampanjen, og totalbeløpet har passert to millioner dollar (11,5 millioner kroner).

I gjennomsnitt har kampanjen til nå fått 1314 nye «backere» og over 65 000 dollar hver dag, og skal vi dømme etter utviklingen både i dette og andre suksessrike Kickstarter-prosjekter vil de nok få i alle fall 100 000 dollar til før dagen er omme. Hvis beløpet når 2,1 millioner dollar vil utviklerne lage en dokumentarfilm om spillutviklingen.

Uber Entertainment planlegger forøvrig å overføre direktefilm fra studioet deres under nedtellingen senere i dag, på Twitch.tv.

Storstilt krigføring

Der vanlige strategispill foregår på begrensede landområder, foregår Planetary Annihilation i hele solsystemer. Du starter med en base på en planet, hvor du bygger bygninger og nye enheter akkurat slik som du er vant med. Men underveis kan du også forlate planeten, og sømløst kolonisere måner, andre planeter og asteroider. Det blir til og med mulig å ødelegge hele planeter, blant annet ved å slynge asteroider i dem. Du kan når som helst zoome inn på enhetene som kjemper på planetene, og ut igjen til et helhetlig bilde av solsystemet.

Spillet ser ut til å ha et fokus på flerspiller via nettet, men vil også støtte enspiller mot datastyrte motstandere. Utviklerne forteller at du kan spille alt fra mindre slag på enkeltplaneter til massive 40-timers slag med opp til tolv venner/fiender i hele solsystemer.

Hovedmennene bak spillet er Jon Mavor og Steve Thompson, som begge var med å utvikle Total Annihilation i sin tid. Mavor var dessuten hovedprogrammerer på det ambisiøse strategispillet Supreme Commander, som i seg selv hadde mange likhetstrekk med Total Annihilation.

Les også: Anmeldelse: Supreme Commander
Les også: Folkefinansierer nytt Broken Sword

Siste fra forsiden