Stronghold 2

Det er på tide å ta turen tilbake til monarkiets gullalder, den mørke middelalderen. I strategispillet Stronghold 2 må du kjempe om retten til å herske over Englands skitne innbyggere.

Lavpannede hengerumper!
Med de fabelaktige mulighetene for slottsbygging, er det synd at krigføringen, som er selve grunnen til å bygge mektige slott og festninger, er litt mer mangelfull enn resten av spillet. Det grunnleggende gameplayet her fungerer som i et hvilket som helst annet sanntidsstrategispill, men det blir raskt klart at spillet har flere problemer som gjør krigføring mindre morsom enn i andre titler. Det største av disse er den kunstige intelligensen, som er mildt sagt svak. De suicidale fiendene dine gjør aldri noen forsøk på ordentlige, koordinerte angrep, og går alt for lett i åpenbare feller.

Dine egne soldater er like store brødhuer, og du må være barnevakt for dem hele tiden for at ikke de skal gjøre dumme ting. Det hjelper heller ikke at spillet har enkelte merkelige småfeil. Noen ganger reagerer ikke enhetene på kommandoene dine, og andre ganger labber fienden rett gjennom slottsmurene dine i reneste David Copperfield-stil. Generelt er det en del små uryddigheter i dette spillet, som burde vært rettet opp før lanseringen. Forhåpentligvis er noen av dem fikset i den nyeste oppdateringen (versjon 1.2), som ble lansert litt for sent til at vi fikk mulighet til å teste den ekstensivt.

I tillegg til dårlig kunstig intelligens, er det flere andre ting Stronghold 2 burde gjort bedre. Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å prioritere hvilke bygninger jeg vil bemanne selv, og det hadde også vært fint å kunne midlertidig stenge individuelle bygninger. Dessuten er mange av oppdragene preget av venting, og selv om det er mye spennende å se på i dette spillet, blir det litt for lite å gjøre noen ganger. Flerspillerdelen er også preget av problemer - i tillegg til "lagging" opplevde jeg flere krasj, og det var dessuten ofte svært vanskelig, selv med versjon 1.2 installert, å faktisk logge seg på spill på nettet. Veldig synd, med tanke på at spillets gameplay egentlig egner seg ypperlig for flerspiller.

Mye å sette tennene i
Stronghold 2 sin enspillerdel er delt i to hoveddeler - den såkalt fredelige delen, og den mer krigerske delen. Begge inneholder en større kampanje, slik at du selv kan velge om du vil fokusere på krig eller bybygging. Det er imidlertid ikke slik at den fredelige kampanjen faktisk er helt fredelig, og du slipper heller ikke unna bygging om du velger den krigerske. Uansett er det fint å få valget, og de to kampanjene er egentlig rimelig ulike. Problemet med den fredelige er at det er tydelig utviklerne ikke har brukt like mye tid på historiefortelling her som i den krigerske, som er mye mer interessant både i forhold til selve historien og måten den fortelles på.

Spillet inneholder også andre spillmoduser. Er du av den fredelige sorten, kan du velge "free build", som er et slags sandkassemodus uten fiender. Foretrekker du krig, kan du velge "kingmaker", hvor du må kjempe om kontrollen på et stort kart med flere regioner, eller "siege", hvor du får ta del i angrep på (eller forsvar av) berømte historiske slott. Du kan også velge enkeltstående, brukerskapte kart, og spillet selges med et lettfattelig kartredigeringsverktøy. Alt i alt er det rimelig mye å sette tennene i her, og det eneste vi mangler er en ordentlig læringsdel.

Grafikken er kanskje ikke den mest imponerende vi har sett, teknisk sett, men spillet har en hel haug spennende detaljer som gjør det visuelle bildet interessant og variert. Når du har bygd opp en liten middelalderlandsby, ser den faktisk ut som en ekte middelalderlandsby, hvor det yrer av liv. Hunder løper bjeffende frem og tilbake, innbyggerne dine drikker seg fulle på tavernaen og arbeiderne dine jobber og sliter. Lyden er heller ikke gal - lydeffektene er mange (spesielt etter 1.2-oppdateringen) og gode, og musikken er flott og stemningsfull. Skuespillet er heller ikke dårlig.

Stronghold 2 er langt fra noe problemfritt spill, og det er flere ting som tyder på at 2K Games har presset det ut av døren noen måneder for tidlig. Den fredelige kampanjen føles mye mindre forseggjort enn den krigerske, den kunstige intelligensen er dårlig, og spillet har flere småfeil og irritasjonsmomenter. Heldigvis er få av disse feilene direkte kritiske (med unntak av problemene med flerspillerdelen), og klarer derfor ikke å hindre Stronghold 2 i å være et spill med stor underholdningsverdi. Takket være mye humor, massevis av detaljer og en reell følelse av å bygge opp ditt eget lille samfunn er Stronghold 2 verd et kjøp for strategitilhengere.