Stronghold: Crusader

Sanntidssstrategi-spillet Stronghold var en av forrige vinters store overraskelser. Stronghold: Crusader er en videreføring av ideene i Stronghold, og dette spillet tar for seg de europeiske korstog til midtøsten fra 1095 til 1291.

Presentasjon
Grensesnittet er generelt veldig bra, og gir deg stor frihet. En velkommen funksjon (som fjerner en del av ulempene med 2d-grafikken) er at ved å holde inne høyre museknapp får du en meny hvor du kan skru av eller senke bygninger, fjell og trær. Du ser fremdeles hvor de står, men de står ikke i veien for utsikten din. Denne funksjonen er spesielt nyttig når du bygger murer eller reparerer skadene etter et angrep. Du har også mulighet til å zoome ut slik at du får bedre overblikk, og du kan se landskapet fra fire forskjellige vinkler. Dette er det likevel sjeldent behov for. Det å velge soldater og grupper er også enkelt, og effektivt, og det samme er det å konstruere bygninger (selv om det noen ganger er vanskelig å huske hvilken meny man må inn i for å konstruere de enkelte bygningene). Kort sagt, grensesnittet lar deg stort sett gjøre hva du vil uten å legge hindringer i vegen for deg.

Grafikken er nydelig. Ved første øyekast ser det hele nokså gjennomsnittlig ut, men når du får tid til å studere detaljene kan du ikke annet enn å bli imponert. Det er kanskje ikke grafikk som setter grafikkortet ditt på noen stor prøve, men det hele er utrolig vellaget, og rett og slett en fryd for øyet. I de fleste strategispill er de forskjellige bygningene stort sett statiske, men her er det liv i alt. Når bakeren henter mel og går inn i bakeriet sitt "forsvinner" taket, og du kan studere arbeidet hans. Når han har laget noen brød frakter han dem til matlageret ditt, hvor de ligger synlig til de blir spist. Slik er detaljnivået gjennom hele spillet. Det mest negative med grafikken er det at det er ganske liten grafisk variasjon i landskapene.

Det er jo egentlig naturlig i og med at spillet foregår i et begrenset geografisk område, men man blir dessverre litt lei av ørken og oaser etter hvert. Et annet problem er at når det er store hærer på skjermen, kan det bli litt rotete og vanskelig å holde kontroll over. Musikken er vellaget, og den holder seg stort sett i bakgrunnen. Den består stort sett av arabisk-inspirerte melodier, og passer dermed ganske godt til det som skjer på skjermen. Lydeffektene er også ganske gode, men jeg savner det samme detaljnivået som i grafikken. Stemmene til innbyggerne dine er ok, men av en eller annen grunn er det menn med Monty Python-aktig damestemme som står for stemmene til kvinnene i landsbyen din.

Jeg ble veldig overrasket over den høye kvaliteten på dette spillet. Faktisk tror jeg ikke at jeg har hatt så mye moro med et spill i denne sjangeren siden jeg spilte Age of Empires for lenge, lenge siden. Spillet er utfordrende og dermed ganske forfriskende i forhold til liknende spill, men jeg tror nok ganske sikkert at det er noen som vil mene at det er litt for vanskelig. Du bør nok ha litt øvelse med slike spill før du kjøper dette. Dette er heller ikke spillet for deg som ikke har interesse av noe annet enn det som skjer på slagmarken, da du bør heller skaffe deg Medieval: Total War. Men hvis du liker spill som Age of Empires og godt kunne tenke deg noe som likner, men som likevel er annerledes nok til at det føles som en ny og spennende utfordring, er Stronghold: Crusader absolutt verdt pengene.