Sudden Strike 2

Noen ganger virker det som om andre verdenskrig aldri ble ferdig. Det kommer stadig flere spill ut som er basert på denne krigen. Nå er også folkene i Fireglow tilbake med oppfølgeren til det middels suksessfulle Sudden Strike fra 2000. Finn fram blenderene, lås inne kone og barn og gjør deg klar for å knuse fienden som øverst kommanderende for Tyskland, Japan, Storbritania, Russland eller England.

Mange problemer
Når mennene dine blir beskutt må du selv beordrene de til å krype, noe de med fordel kunne ha gjort automatisk. Noen ganger lystrer de heller ikke på kommandoene du gir. Dette gjelder også når du gir ordre om å unloade biler eller bevege seg til et bestemt sted. Å holde soldatene samlet blir ofte en prøvelse i Sudden Strike 2. På grunn av den utrolig dårlige "pathfinding"-en i spillet går noen soldater eller hele grupper store omveier for å komme seg dit du vil, eller så setter noen seg fast i hindere i terrenget. Det finnes heller ingen alternativer hvor du kan velge forskjellige formasjoner som soldatene skal gå i. Du må gjøre dette manuelt hvis du ønsker det, men ikke forvent at de holder formasjonen i lang tid, selv om du har valgt "equal speed" på soldatene. Å styre fly fungerer på en helt annen måte som heller ikke fungerer helt topp.

Du må sette opp en rekke "waypoints" som flyet skal følge. Skal du sette opp kompliserte ruter kan dette bli litt knotete. Fiendene i spillet er desverre veldig dumme, og det ødelegger for mye av opplevelsen. Isteden for å utfordre noen virkelig smarte fiender med strategiske finurligheter sloss du på mange brett mot en urealistisk mengde soldater. Hvis det er "Rambo" du spiller er det greit, ikke når det er et realistisk strategispill om andre verdenskrig. Det virker som om fienden følger et fast opplagt mønster som er bestemt før du begynner å spille. At de følger et fast script kan også forklare hvorfor det ikke finnes noe "skirmish" i spillet, eller hvorfor det ikke går ann å ha med en dataspiller i multiplayer-kampene.

Et spill som på mange måter gir seg ut for å være så realtistisk og historisk korrekt som Sudden Strike 2 tråkker desverre i salaten et par ganger underveis. I ett av de første oppdragene med Russland skal du presse de tyske angrepene tilbake, deretter skal du innlede et motangrep på Berlin! Jeg er ikke noen ekspert på andre verdenskrig, men jeg vet så mye at krigen mellom Russland og Tyskland ikke ble snudd ved Berlin. Berlin var vel et av de siste og avgjørende slagene. En annen feil som er verdt og nevne er når du spiller som Tyskland og skal angripe Frankrike møter du på Sovjetiske T-34 stridsvogner. Jeg synes det er litt teit at det i et såpass realistisk spill finnes to kjøretøy som er komplett urealistiske: En bil som leger menn med en gang de setter seg inni og en bil som reparerer stridsvogner, broer og annet. Multiplayer har jeg rett og slett ikke fått sjangsen til å teste da jeg ikke har funnet noen spill som er åpne. På Sudden Strike 2 sin ofisielle side finnes det en liste men det er aldri noen spill der. LAN-spilling er jo alltid en mulighet og hvis Sudden Strike 2 følger i det første spillet i serien der kan det nok bli ganske morro. Det hjelper desverre ikke når muligheten for Internettspilling i realiteten ikke er der.

Alt i alt er Sudden Strike 2 en skuffelse. Spillet har absolutt potensialet til å være et topp spill. Noen ganger er det utrolig underholdene, desverre er det mye oftere utrolig irriterende. Spillet blir ødelagt av dårlig kunstig intelligens, "pathfinding" og alle de andre små feilene. Mange av probleme fra det første spillet i serien har ikke blitt fikset på og grafikken er også helt lik det forrige spillet i serien. Klarer du å overse mange av feilene som Sudden Strike 2 inneholder, liker strategispill og er er sykelig opptatt av andre verdenskrig, eller digger Sudden Strike over alt på jord kan dette være et spill som er verdt og invistere i. For alle oss andre er det bedre å spare disse pengene til noe bedre dukker opp.